• scrapparlotta

    Miljöpartiet, höger eller vänsterparti?

    Vet inte vad jag ska rösta på idag. Kan inte så mycket om politik. Men jag tycker miljön är viktig.....samtidigt som
    jag inte gillar moderaterna och högern.
    Så var ligger Miljöpartiet? Åt höger eller vänster? Vad säger sossarna om miljön, har dom bra miljöfrågor?


  • Svar på tråden Miljöpartiet, höger eller vänsterparti?
  • FDFMGA

    De flesta placerar väl MP till vänster.

    Själv gillar jag kombinationen S och MP där MP:s miljöengagemang kan balanseras av socialdemokraternas lite mer jordnära engagemang för vanliga människor.


    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Mentat
    scrapparlotta skrev 2014-05-25 09:04:38 följande:
    Vet inte vad jag ska rösta på idag. Kan inte så mycket om politik. Men jag tycker miljön är viktig.....samtidigt som jag inte gillar moderaterna och högern. Så var ligger Miljöpartiet? Åt höger eller vänster? Vad säger sossarna om miljön, har dom bra miljöfrågor?
    Visserligen kan man fråga sig om du skall rösta över huvud taget när du inte känner till mer om partierna än så men du kan vara helt lugn: (mp) är ett mycket tydligt vänsterparti.

    Om vi nu bortser från namnet, har du satt dig in i hur (mp) tänker sig att förbättra miljön och hur vi skall få fram resurser för att göra det?
  • scrapparlotta
    Mentat skrev 2014-05-25 10:08:37 följande:
    Visserligen kan man fråga sig om du skall rösta över huvud taget när du inte känner till mer om partierna än så men du kan vara helt lugn: (mp) är ett mycket tydligt vänsterparti.

    Om vi nu bortser från namnet, har du satt dig in i hur (mp) tänker sig att förbättra miljön och hur vi skall få fram resurser för att göra det?



    Nä egentligen inte....men jag antar ju att Miljöpartiet värnar om miljön. Och det tycker jag är viktigt. Jag bryr mig mycket om miljön....är riktigt orolig över alla miljökonsekvenser. Så då känns det rätt. Jag fösöker ibland lyssna på politiker, men jag tycker det är svårt att fatta...
  • FDFMGA
    scrapparlotta skrev 2014-05-25 10:29:47 följande:



    Nä egentligen inte....men jag antar ju att Miljöpartiet värnar om miljön. Och det tycker jag är viktigt. Jag bryr mig mycket om miljön....är riktigt orolig över alla miljökonsekvenser. Så då känns det rätt. Jag fösöker ibland lyssna på politiker, men jag tycker det är svårt att fatta...
    Det är en ganska vanlig uppfattning att de som inte kan så mycket inte borde få rösta, särskilt vanlig verkar den uppfattningen vara bland de som står till höger i politiken.

    Själv tycker jag att de som anser det inte har förstått så mycket av hur demokrati fungerar, att alla människors röst är lika mycket värda och att alla ska ha rätt att rösta.

    Ja, MP värnar miljön mer än något annat parti i Sverige, en del tycker att deras tankar om hur man ska värna miljön leder fel, andra gör det inte.

    Det finns också en massa valkompasser man kan göra. Där man får svara på olika politiska frågor och därefter får man ett svar om vilket parti man verkar stå närmast.

    Här har du en sådan

    www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/svt/
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2014-05-25 10:41:28 följande:
    Det är en ganska vanlig uppfattning att de som inte kan så mycket inte borde få rösta, särskilt vanlig verkar den uppfattningen vara bland de som står till höger i politiken.

    Själv tycker jag att de som anser det inte har förstått så mycket av hur demokrati fungerar, att alla människors röst är lika mycket värda och att alla ska ha rätt att rösta.

    Ja, MP värnar miljön mer än något annat parti i Sverige, en del tycker att deras tankar om hur man ska värna miljön leder fel, andra gör det inte.

    Det finns också en massa valkompasser man kan göra. Där man får svara på olika politiska frågor och därefter får man ett svar om vilket parti man verkar stå närmast.

    Här har du en sådan

    www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/svt/
    Så här såg mitt resultat ut;

    KOMPASSEN RESULTATDin partimatchning

    Så här stämmer dina åsikter överens med partierna i EU-valet:


    S79%
    Socialdemokraterna
    FI74%
    Feministiskt initiativ
    MP73%
    Miljöpartiet
    V70%
    Vänsterpartiet
    C69%
    Centerpartiet
    PP65%
    Piratpartiet
    FP56%
    Folkpartiet
    KD55%
    Kristdemokraterna
    M49%
    Moderaterna
    JL37%
    Junilistan
    SD35%
    Sverigedemokraterna
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Mentat
    scrapparlotta skrev 2014-05-25 10:29:47 följande:



    Nä egentligen inte....men jag antar ju att Miljöpartiet värnar om miljön. Och det tycker jag är viktigt. Jag bryr mig mycket om miljön....är riktigt orolig över alla miljökonsekvenser. Så då känns det rätt. Jag fösöker ibland lyssna på politiker, men jag tycker det är svårt att fatta...
    Kruxet är bara att även andra vill värna om miljön men kanske gör det på andra sätt. Att partiet heter Miljöpartiet betyder inte att det dess politik verkligen är det bästa för miljön. Det beror på vad man definierar som "bäst".

    Men eftersom du vill rösta på ett vänsterparti så blir deet nog bra med (mp) för din del.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2014-05-25 10:41:28 följande:
    Det är en ganska vanlig uppfattning att de som inte kan så mycket inte borde få rösta, särskilt vanlig verkar den uppfattningen vara bland de som står till höger i politiken.
    Någon sådan uppfattning har jag inte uttryckt, att de okunniga inte skulle FÅ rösta. Jag har inte begärt några inskränkningar i rösträtten.

    Däremot har vi inte röstplikt. Jag tycker att var och en har ett eget ansvar för att ta reda på vad de olika partierna står för och först efter att man har gjort det bilda sig en uppfattning om vem man skall rösta på. Att du tycker att du ser liknande uppfattningar mest från högersympatisörer är logiskt: Högern betonar betydligt mer individens eget ansvar.

    Jag tog det ansvaret genom att skaffa mig samtliga partiers fullständiga program och lusläsa dem i syfte att hitta vad jag INTE kunde hålla med om. Alla partier vill ha rättvisa, glada människor och söta kattungar. Frågan är hur de definierar det och hur de tänker sig att nå dit. Det var en jobbig metod att gå igenom precis allt men också lärorikt. Jag rekommenderar det - för den som vill ta ett eget ansvar.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2014-05-25 11:02:23 följande:
    Någon sådan uppfattning har jag inte uttryckt, att de okunniga inte skulle FÅ rösta. Jag har inte begärt några inskränkningar i rösträtten.

    Däremot har vi inte röstplikt. Jag tycker att var och en har ett eget ansvar för att ta reda på vad de olika partierna står för och först efter att man har gjort det bilda sig en uppfattning om vem man skall rösta på. Att du tycker att du ser liknande uppfattningar mest från högersympatisörer är logiskt: Högern betonar betydligt mer individens eget ansvar.

    Jag tog det ansvaret genom att skaffa mig samtliga partiers fullständiga program och lusläsa dem i syfte att hitta vad jag INTE kunde hålla med om. Alla partier vill ha rättvisa, glada människor och söta kattungar. Frågan är hur de definierar det och hur de tänker sig att nå dit. Det var en jobbig metod att gå igenom precis allt men också lärorikt. Jag rekommenderar det - för den som vill ta ett eget ansvar.
    Det tror jag säkert - men jag har sett exempel på inlägg här på FL åtskilliga gånger där den uppfattningen har uttrycks - en rolig självmotsägelse, eftersom man då inte har begripit demokratins kärna - och alltså enligt den egna bedömningen inte borde få rösta.

    Annars betvivlar jag inte att du är oerhört kunnig - även om jag inte delar dina värderingar.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Elsa von Brabant

    Rejält till vänster, som det har blivit nu.

  • Punkster
    Mentat skrev 2014-05-25 10:08:37 följande:
    Visserligen kan man fråga sig om du skall rösta över huvud taget när du inte känner till mer om partierna än så men du kan vara helt lugn: (mp) är ett mycket tydligt vänsterparti.

    Om vi nu bortser från namnet, har du satt dig in i hur (mp) tänker sig att förbättra miljön och hur vi skall få fram resurser för att göra det?
    Det är väl en sanning med modifikation. Mp brukar ju officiellt klassa sig som ett blocklöst mittenparti, även om drygt 50% av deras medlemmar och anhängare anser sig själva stå mer till vänster. Vad gäller riksdagen så har Mp också oftast samarbetat med S och V. Det ser dock väldigt olika ut runt om i kommunerna. 
Svar på tråden Miljöpartiet, höger eller vänsterparti?