• alllison

    förälder till barn med ADHD

    Hej. Ni som har barn med ADHD, hur tidigt märkte ni av symptomen? Även om diagnosen kom senare.


  • Svar på tråden förälder till barn med ADHD
  • Majsan70

    Sonen fick diagnosen när han var 12-13 år. Inga symptom innan alls. Vi sökte för att han hade fått OCD och under utredningens gång kom även några andra diagnoser och där då AD/HD.

  • K89

    Min lillasyster har adhd. Vi har märkt av det hela hennes liv då hon varit vääääldigt hyperaktiv, reagerar väldigt starkt på både positiva o negativa saker/händelser, aggressiv,koncentrationssvårigheter osv. Listan kan göras lång. De gjordes en utredning när hon var liten om hon hade adhd men läkarna sa att hon inte hade det. En ny utredning gjordes när hon var 14-15 o då fick hon diagnosen adhd o även medicin.

  • Sisisisi

    Vi märkte det tidigt. Redan som bebis var han olik andra barn. Det blev bara tydligare ju äldre han blev, fick diagnos när han var 8 år. Han har alltid varit väldigt hyperaktiv och impulsiv. Väldigt mycket extra av allt :)


    Keep your child rear facing for as long as possible!

  • alllison

    Tack för era svar:) anledningen till att jag frågar är för att våran kille på 3 år har alltid varit väldigt aktiv redan sedan han kom till världen. O nu som 3 åring är det fart i stort sätt dygnet runt sover dåligt. saker bara "händer" runt honom. På dagis får han under en dag gå runt på flera olika avdeningar för att han hela tiden måste ha något nytt att göra. Jag är ju medveten om att killar i 3 års åldern är väldigt aktiva...men funderingarna finns ju. Ska vell tillägga att jag har ADD.

  • Alva3

    Min äldsta son märkte jag när han började på dagis vid tre års ålder. Han fick diagnosen när han var sex år. Andra sonen är 3,5 år och jag tycker att han går i storebrors fotspår, mot adhd alltså... Yngsta på snart 3 månader har vi inte märkt något av. Äldste sonen ska utreddas inom autism. Har även asperger/ adhd och autism i släkten på både makens och min sida.


    William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • jennie30
    Sisisisi skrev 2014-05-25 18:17:32 följande:
    Vi märkte det tidigt. Redan som bebis var han olik andra barn. Det blev bara tydligare ju äldre han blev, fick diagnos när han var 8 år. Han har alltid varit väldigt hyperaktiv och impulsiv. Väldigt mycket extra av allt :)
    På vilket sätt var han redan som bebis olik andra barn?

    Och vilka andra tecken på Adhd har er son uppvisat? förutom att han är hyperaktiv och impulsiv...
  • alllison
    Alva3 skrev 2014-05-28 23:39:39 följande:
    Min äldsta son märkte jag när han började på dagis vid tre års ålder. Han fick diagnosen när han var sex år. Andra sonen är 3,5 år och jag tycker att han går i storebrors fotspår, mot adhd alltså... Yngsta på snart 3 månader har vi inte märkt något av. Äldste sonen ska utreddas inom autism. Har även asperger/ adhd och autism i släkten på både makens och min sida.



    Hur märkte du på älsta sonen ? Hur var han?
  • Alva3
    alllison skrev 2014-06-02 18:30:31 följande:
    Hur märkte du på älsta sonen ? Hur var han?

    Vägrade sitta stilla, vägrade lyssna, nu tänker alla säkert, det är ju en treåring som trotsar. Problemet var att det inte var det. Vi har många olika diagnoser i släkten så han utreddes när han var sex år och han fick sedan extra hjälp i skolan, jag jämförde honom med andra treåringar, man ska inte jämföra barn med varandra men min son var verkligen extrem.
    William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • Loriyana

    Nu har inte min tös ADHD utan hon har OCD. Men jag märkte att något var "fel" redan när hon var bebis. Hon började med "tics" när hon var 3 och hon fick sin diagnos rätt snart efter det.

  • Mumin80

    Vi började nog märka att nåt var annorlunda med dottern när hon var 1-1,5 år. Vi misstänkte ursprungligen adhd och/eller högfungerande autism, p.g.a. hyperaktivitet, svårt att sitta still, kunde inte ta instruktioner m.m. Strax innan fyra års ålder fick hon diagnosen autism (1 år efter att utredningen påbörjades...) och ska så småningom också utredas för adhd. 

    En sak som kan vara bra att tänka på med små barn är att (hos oss iaf) bup gärna sätter en diagnos i taget. Hyperaktivitet och liknande hos små barn kan också bero på svårigheter inom autismspektrumet. Så det utreddes först, och sen har vi fått diverse hjälpmedel, gjort anpassningar o.s.v. 

    Men det vi alltså kan se nu när dottern är 4,5 år är att hyperaktiviteten och rastlösheten samt impulsiviteten inte har minskat, trots anpassningar och tydlighet i vardagen. Alltså finns det antagligen "nåt" utöver autismen, sannolikt adhd (redan i första utredningen fick hon "höga poäng" på dessa delar, men som sagt, dom vill vara säkra på att det verkligen inte berodde på autismen). 

    När det gäller dottern nu (och hela livet sedan hon började krypa vid 7 månader...), så skulle jag väl säga att om hon INTE har adhd, utan en helt normal aktivitetsnivå och impulskontroll, då vill jag inte veta hur som HAR adhd är... 

Svar på tråden förälder till barn med ADHD