• Anonym (oroli­g)
    Äldre 26 May 08:05
    977 visningar
    1 svar
    1
    977

    vad kan detta vara?


    min 4 månaders bebis har varit röd om vecken sen han var en månad det började med lite rött till mycket som tex nu hela armarna, lite vid halsen och bakom benen och så har han lite utslag på vänstra sidan av magen och allt detta kommer och går, jag smörjer med mjukgörande och mildison dag och kväll i 2 veckor nu men ingen förbättring och så har jag varit mjölkfri i 2 veckor men det verkar inte vara mjölkallergi , vad kan detta vara ??
  • Svar på tråden vad kan detta vara?
  • Äldre 26 May 18:31
    #1

    Hej! Barn kan reagera med utslag på huden pga något man får i sig via mammans bröstmjölk. Även om det inte är allergi så kan komjölksfritt och smörjning med cortison hjälpa till att få huden fin igen. Mjölk och ägg är starka proteiner som barn kan reagera på genom att få utslag på huden. Om barnet mår bra för övrigt och växer bra behöver du inte vara orolig.
    Fortsätt att vara komjölksproteinfri och ta även bort ägg, fortsätt att smörja med cortison två gånger per dag och smörj även mjukgörande. Be din BVC sköterska bedöma utslagen. Om de inte försvinner bör även läkare se barnet.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden vad kan detta vara?