• Lestudio

    Jag arbetar som boendestödjare! Fråga mig vad ni vill!

    Precis som rubriken lyder! Kbk! - Kör bara kör!

  • Svar på tråden Jag arbetar som boendestödjare! Fråga mig vad ni vill!
  • Anonym (undrar)

    Finns det vissa typer av brukare som ni kan tvinga på hjälp från er oavsett vad dom anser?

  • ZombieInc

    Antar att det gäller psykiskt sjuka personer? Vilken diagnos är vanligast bland brukarna? Vad behöver de flesta hjälp med? Har du råkat ut för våld någon gång?

  • Lestudio

    Nej vi kan aldrig tvinga någon att få hjälp. Människorna vi hjälper har personligen ansökt om ett bistånd från en handläggare i kommunen och kravet för att få boendestöd är att personen ska ha en psykisk sjukdom med diagnos eller lätt förståndshandikapp. Dessutom ska man ha problem att kunna strukturera upp sin vardag på egen hand.

  • Lestudio
    Vi träffar människor som har allt ifrån skitzofreni, till depression, bipolär,borderline,psykos,autism,asperger och många fler.. sedan som jag redan nämnt ovan är ju intellektuella funktionsnedsättningar också vanligt och lätta förståndshandikapp. Våld har jag inte fått uppleva och hoppas att jag slipper. 
  • Anonym (Flickvän)

    Åh, kul! Nästa vecka ska min pojkvän på möte just ang. boendestöd. Han vill inte prata något om detta om mig, jag tror han skäms lite, men jag undrar vad själva stödet går ut på? Kommer personen som behöver hjälp till er och får anvisningar, stöd och kanske "läxor" där? Följer ni även med hem till personen och ser hur det är där?

  • Lestudio
    Det fungerar som så att vi utgår ifrån en genomförandeplan där det står specifikt vad som skall göras ihop med den här personen. Tex, Tisdag 10:00 ska Tove hem till Ove (brukaren) och handling står på schemat. Då går man tillsammans och gör detta. Vi stöttar brukaren att skriva tex matlista och att handlingen blir av och att rätt varor packas ner. Står det städ på schemat hjälper man till genom att bara nämna att idag städar vi och då kan du dammsuga så dammar jag (för att peppa). Vi ska bara vara en hjälpande han och inte göra sakerna åt brukarna utan försöka hjälpa dom att bli så självständiga som möjligt. Boendestöd skiljer sig från hemtjänst där man praktiskt taget gör allt åt brukaren. Det är heller ingen omvårdnad utan allt är ett stöd i vardagen enbart. Din pojkvän behöver verkligen inte skämmas, detta är ett så härligt arbete med mycket frihet och den kärleken och tacksamheten man får för det man gör är obeskrivlig. Bra lön är det ju inom LSS också.
  • Lestudio

    Roligast - Du har mycket frihet, Du är inte fast i en och samma lokal hela dagarna i ända. Du planerar och styr dina dagar själv, kontakten man får med brukarna samt den goda förändringen man skapar i deras liv efter ett tag. Mycket eget ansvar, vilka mål vill man uppnå med brukaren ligger pā ens egna ansvar osv. Jobb två helger på 8 veckor varav ena helgen är 9-12.

    Tråkigast- Jobb en del kvällar. 

Svar på tråden Jag arbetar som boendestödjare! Fråga mig vad ni vill!