• Anonym (Fosterbarn)

    Snälla hjälp med dessa frågor

    Jag ska flytta till ett fosterhem och jag har lite frågor om det.

    Får jag välja om det ska bara vara en kvinna eller en man och om dom har husdjur om jag inte vill?
    Jag är snart 18 år om 6 månader men kan fosterföräldern kräva att jag flyttar ut då när jag blir 18? Jag vill ju bo där tills jag slutat gymnasiet.
    Vad händer om dom är snåla eller om jag inte trivs eller om dom är elaka?

  • Svar på tråden Snälla hjälp med dessa frågor
  • Anonym (ewa)

    Du får bo i familjehemmet till du gått ut gymnasiet eller max till du fyller 21 år. Fast det är inte så att du blir utslängd på 21-årsdagen, du får hjälp och stöd i din flytt till eget boende!
    Det är viktigt att ni får möjlighet att prata ordentligt med varandra, du och fam hems föräldrarna, INNAN du flyttar dit. De kan då berätta om hur de lever och tycker och tänker och vad de har för förväntningar, krav och önskemål när det gäller dig. Och detsamma för dig förstår - att du får berätta om dina förväntningar på nya familjen, vad du tycker om och inte, osv.
    Om något inte känns bra och det inte fungerar att prata med familjehemmet så måste du ta upp det med din socialsekreterare.
    Lycka till! Det finns SÅ många bra familjehem, jag hoppas du hamnar hos en av de allra bästa!

Svar på tråden Snälla hjälp med dessa frågor