• visvto

    Till min lille pojke

    Du valde att bli till och ville komma till oss. Vi valde att längta efter dig och lära oss älska dig. Precis som vi älskar dina storasyskon.

    Men lille vän. sen blev det som det blev. Vi valde att avbryta graviditeten. Vi valde att avsluta ditt liv. Det är ett beslut jag aldrig kommer att känna mig bekväm med, för vad gör det mig till? världens sämsta mamma? förmodligen.


    Allt detta beror på att du hade en kromosom för mycket, en ynka liten kromosom. Vi hade kunnat välja att låta dig leva. Och om du varit vårt första eller andra barn hade vi gjort det.
    Men nu, dina tre syskon kräver sin tid. Dina föräldrar börjar bli gamla. Vi visste inte om vi skulle orka leva med dina handikapp. Vi har så fullt upp som det är nu.

    Det låter så vansinnigt fånigt. världens sämsta ursäkt. Och så är det väl. Men vi gjorde det här valet också för din skull. för vi visste inget om hur dåligt du faktiskt skulle må.

    Du var så fin, lille vän, hade samma drag i ansiktet som dina syskon. Jag undrar så vem du kunde ha blivit. Jag undrar så om vi berövat oss själva underbara upplevelser med dig.
    Så är det med all säkerhet.

    Och det är det som gör mig så ledsen. Jag avskyr mig själv. Jag ville inte leka Gud, det ska ingen behöva göra. Men nu valde vi detta och jag är så ledsen att det var såhär det blev.

    Förlåt oss lille vän...eller låt bli. För om jag kommer att bli straffad pga mitt val, så tar jag straffet och bär det. Jag tror vi förtjanar att må dåligt.

    Förlåt oss igen! Du fattas oss.

  • Svar på tråden Till min lille pojke
  • Styrkeprov

    Jag förstår att det var en retorisk fråga, om du är världens sämsta mamma, men kände så mycket omtanke och värme från dig att jag vill svara. Nej, du låter som en väldigt empatisk person med förståelse för att kärlek inte är allt. Du och din man inser era begränsningar och vill inte riskera att utsätta något av era barn för alldeles för tunga påfrestningar - varken de ni har i livet eller den lille ni väntade. Ni önskade annat, men såg realistiskt på det hela och gjorde väl avvägda beslut med ögon för allas välmående. Det är min definition på gott föräldraskap!

    Hoppas ni med tiden kan vara snällare mot er själva, det ni gjorde kräver styrka! KRAM

  • lnzmra

    Känner igen mig i är man världens sämsta mamma?
    Vi avbröt i v 21 pga hjärt problemtider vår lilla son :-/
    Vi gjorde det för hans skull då alla operationer va riskfyllda livet ut
    Men vi har gjort allt för han nu efter, namncernoni, fick hand och fotavtryck, beställt smycke med avtrycken som jag alltid kan bära med mig,vi idag ett foto av han som de tog på sjukhuset och han ska spridas i minneslund.
    Kram

Svar på tråden Till min lille pojke