• Shadow94

    Sockerfri glass?

    Är det någon som vet var man kan köpa sockerfri glass och vad det kostar? Kan man köpa det på Maxi?

  • Svar på tråden Sockerfri glass?
  • Shadow94
    duvetpiaa skrev 2014-06-01 00:45:43 följande:
    Det finns tyvärr ingen sockerfri glass allt innehåller socker förutom vatten
    Synd, men jag har hittat glass som innehåller mindre kolhydrater.
  • Shadow94
    HåkanHjulhålt skrev 2014-06-01 00:46:21 följande:
    Gör själv, det är lätt som en plätt.
    Då måste man väl ha en glassmaskin, men det har inte jag. Fast jag har funderat på att köpa en.
  • Batmamba

    Som sagts, sockerfri glass blir väldigt svårt. Det blir ju typ fryst fett med proteinpulver och aromämnen.

    Men om du köper glassmaskin, vilket jag verkligen rekommenderar, kan du välja själv vad du häller i. Att blanda yoghurt o bär/frukt blir jättegott, men det är ju socker i frukten/bären och lite i yoghurten också, men du slipper det tillsatta sockret. Riktig färsk gräddglass är underbart!

    Vi gör glass i mixern ibland. Då tar vi fil/yoghurt och mixar med frysta bär (och ett par skedar socker, men det går ju att hoppa över) och vanilj. Det går att köpa ren vanilj utan socker. Det blir glasskonsistens och är supergott. Blir dock stenhård om den sparas i frysen.

  • Shadow94
    boundforglory skrev 2014-07-30 19:22:02 följande:

    Man kan göra glass utan att ha glassmaskin, visst det blir lite jobbigare men det går absolut.


    Hur gör man glass då utan glassmaskin?
  • fluu

    Gör egen. Några enkla som inte kräver maskin:

    * Mixa ihop jordnötssmör(eko och inte saltast), fryst banan och lite kakao.  Eventuellt lite naturell yoggi på det och ät direkt.

    * Mixa frysta bär/frukt och mixa ihop med naturell yoggi. Lite vanlijpulver på det kan vara gott.

    * Mixa is, pressad apelsin och blandad frukt.

    * Min bästa isglass: blogg.amelia.se/underbaraclara/2012/07/05/isglass-och-brain-freeze/


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Shadow94
    fluu skrev 2014-08-03 19:36:48 följande:

    Gör egen. Några enkla som inte kräver maskin:

    * Mixa ihop jordnötssmör(eko och inte saltast), fryst banan och lite kakao.  Eventuellt lite naturell yoggi på det och ät direkt.

    * Mixa frysta bär/frukt och mixa ihop med naturell yoggi. Lite vanlijpulver på det kan vara gott.

    * Mixa is, pressad apelsin och blandad frukt.

    * Min bästa isglass: blogg.amelia.se/underbaraclara/2012/07/05/isglass-och-brain-freeze/


    Tack för tipset! Ska prova det någon gång :)
  • boundforglory
    Shadow94 skrev 2014-08-03 19:28:50 följande:
    Hur gör man glass då utan glassmaskin?
    Du får göra det som glassmaskinen gör helt enkelt, röra runt, in i frysen, vänta, plocka ut och rör runt, in i frysen igen och vänta, upprepa. Googla så hittar du flera bra recept.
  • Shadow94
    boundforglory skrev 2014-08-03 20:41:41 följande:
    Du får göra det som glassmaskinen gör helt enkelt, röra runt, in i frysen, vänta, plocka ut och rör runt, in i frysen igen och vänta, upprepa. Googla så hittar du flera bra recept.
    Ok. Tack!
  • Liljekonvaljer
    duvetpiaa skrev 2014-06-01 00:45:43 följande:

    Det finns tyvärr ingen sockerfri glass allt innehåller socker förutom vatten


    Jo det finns det, det finns med stevia i stället. Det finns självklart sockerfri glas, men andra sötningsmedel tillsatta, sen är frågan en anna om vad som är nyttigast egentligen.
  • Liljekonvaljer

    Avesta har sockerfri glass, säljs på många. ICA.

  • Annelie 76

    Alvestaglass har flera sockerfria variant med sötningsmedel som är helt ok. Finns på de flesta affärer, jag har sett dem på Ica, Coop, Hemköp osv. Men oftast ligger de för sig själva så de kan vara lite svåra att hitta.

  • sommarbarn88

    Du behöver ingen glassmaskin för å göra glass. Man kan använda elvispen. Har flera recept på olika glass utan socker

Svar på tråden Sockerfri glass?