• Grande Rock

    Hur firar du Kristi Himmelfärdsdag?

    enligt rubrik

    övrig diskussion
    Ska detta verkligen vara en nationell helgdag?


    It's Good But It Just Ain't Right
  • Svar på tråden Hur firar du Kristi Himmelfärdsdag?
  • La Lola

    Firar inte alls o har aldrig gjort....


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Grande Rock

    Inte så många svar ännu, men än så länge ser jag inget som helst skäl till att detta ska vara en röd dag.


    It's Good But It Just Ain't Right
  • Mentat

    Tar en sup till maten. Det är en gammal tradition sedan den tid nyhetssändningarna alltid inleddes på Kristi himmelfärdsdag med att påpeka att det var "folknykterhetens dag"...

    Om du vill ifrågasätta att det är helgdag så är den ju det för att Sverige har en lång kristen tradition, Det ser jag inget problem med, man behöver inte vara troende för att se värdet av kulturarvet.

  • Simon 681

    Tänker se på en UFC och några avsnitt av "Game of thrones" till revbensspjäll, coleslaw och hemmagjord Fanta black orange.


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Voluptuous Shalimar

    Vi kommer att äta himmelsflygarinspirerad mat, såsom fågel och sockervadd till efterrätt (symboliserar moln). Klockan 17:17 går vi ut och ser på himlen i exakt 22 minuter, det var nämligen den tidpunkten Jesus steg upp till himlen och det tog exakt 22 minuter. Före och efter ceremonin sjunger vi psalmer om himlen.

    Idiotisk fråga, Kristi himmelsfärd är en röd dag men det betyder inte att man måste göra något särskilt. Vad gör man på första maj eller nationaldagen? Sjunger nationalsången, klär sig blågult och tillber Gustav Vasa, Per Albin Hansson och Ingvar Kamprad?

  • taquine

    Läsa Jussi Adler Olsen (rekommenderas) dricka vin, äta färskpotatis med smör, gå med hunden till sjön , siesta , sitta vid datorn och pendla mellan FL , FB , candy crush  och flashback. Pussa min man på pannan kanske etc....


    If you're going trough hell, keep going/WC
  • lykantrophona
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-05-29 12:27:30 följande:
    Idiotisk fråga, Kristi himmelsfärd är en röd dag men det betyder inte att man måste göra något särskilt. Vad gör man på första maj eller nationaldagen? Sjunger nationalsången, klär sig blågult och tillber Gustav Vasa, Per Albin Hansson och Ingvar Kamprad?
    På första maj går jag och många andra i demonstrationståg. Resten ligger bakis efter valborgsmässoafton. Nationaldagen är kanske lite krystad, men det är nog fler som firar den än annandag pingst numera.

    Det finns inget som hindrar att man byter ut en röd dag mot en annan, det har ju redan hänt (med nationaldagen t ex). Man skulle t ex kunna ha röd dag på vårdagjämningen, mors dag, internationella kvinnodagen eller kräftpremiären, om tillräckligt många tyckte det var en bra idé.
Svar på tråden Hur firar du Kristi Himmelfärdsdag?