• Rafael90

    Vilken är din (huvudsakliga) religion?

    Jag och min sambo hade en liten diskussion om Kristi himmelfärdsdagen igår. Han påstår att enbart 10% av den svenska befolkningen är kristna och ifrågasätter varför vi ens har den dagen som en helgdag. Jag trodde det var fler i Sverige som var kristna. Hur ser det ut på FL?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är din (huvudsakliga) religion?
  • Nyfiken gul

    av alla röda helgdagar i almenackan är det endast 6:e juni som inte har något med kristendomen att göra. 

    bara en liten parentes... 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Palestrina

    Det är ju skillnad på att tillhöra en kyrka och att verkligen bekänna sig till en trosinriktning. Så det är kanske nödvändigt att definiera vad "vara kristen" ska innebära, om det räcker med ett medlemsskap i kyrkan eller om det måste förenas med en personlig övertygelse.

    Jag är medlem i svenska kyrkan, så kristendom är min religion i teorin, men i praktiken är jag inte bekännande kristen utan kallar mig agnostiker. Kristendomen är ju vår statsreligion på sätt och vis, även om kyrkan numera är skild från staten, och väldigt många är fortfarande medlemmar i kyrkan, d v s kristna, även om de inte utövar någon religion.

    Visst kan man ifrågasätta varför vi har kristihim som helgdag, men i så fall hänger ju både påsken och julen löst... Vi har iofs redan förlorat annandag pingst som röd dag, så kristihim blir väl nästa. Fast svenskarna gillar ju sina röda dagar.

  • Monchichier

    Jag är inte troende, men vi lever i ett kristet samhälle där vi betalar skatt till kyrkan, firar kristna högtider som julafton, påsk och alla helgona.
    Vi har kristna kyrkogårdar etc.

    Jag tror iofs att det är fler än 10% av befolkningen som är troende kristna, det är relativt vanligt ute på landsorten fortfarande. 

  • Yohan
    Nyfiken gul skrev 2014-05-29 14:44:03 följande:
    av alla röda helgdagar i almenackan är det endast 6:e juni som inte har något med kristendomen att göra. 

    bara en liten parentes... 
    1 maj? Nyår? Och i sanningens namn så har de flesta av våra högtider som jul, lucia, midsommar, valborg sitt ursprung i annat än kristendomen även om kyrkan har gjort sitt bästa för att göra anspråk på dessa. Jag tror nog att ca 10-20% kristna i Sverige är en ganska bra uppskattning. De flesta är ateister.
  • Monchichier
    Yohan skrev 2014-05-29 14:50:27 följande:
    1 maj? Nyår? Och i sanningens namn så har de flesta av våra högtider som jul, lucia, midsommar, valborg sitt ursprung i annat än kristendomen även om kyrkan har gjort sitt bästa för att göra anspråk på dessa. Jag tror nog att ca 10-20% kristna i Sverige är en ganska bra uppskattning. De flesta är ateister.
    Jag är övertygad om att de flesta inte är ateister. Jag tror att de flesta tror på någon form av högre makt.
    Sedan finns det en hel del muslimer, buddister, hinduer, new age, judar och andra troende här i Sverige.
  • Aniiee

    Vill bara påpeka att varken ateism eller agnosticism är religioner. Med det sagt så.... är jag ateist. 

    MEN jag firar högtider från 3 religioner och 2 länder (sekulära högtider), inte för att jag är religiös, utan för att det är trevligt.


    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Yohan skrev 2014-05-29 14:50:27 följande:
    1 maj? Nyår? Och i sanningens namn så har de flesta av våra högtider som jul, lucia, midsommar, valborg sitt ursprung i annat än kristendomen även om kyrkan har gjort sitt bästa för att göra anspråk på dessa. Jag tror nog att ca 10-20% kristna i Sverige är en ganska bra uppskattning. De flesta är ateister.

    According to the Eurobarometer Poll 2010,[3]


    18% of Swedish citizens responded that "they believe there is a god". 45% answered that "they believe there is some sort of spirit or life force". 34% answered that "they do not believe there is any sort of spirit, god, or life force".

    According to the Eurobarometer Poll 2012,[3] the religions in Sweden are the following


    Protestants 41% Orthodox 1% Catholics 2% Other Christian 9% Buddhist 1% Other 3% Atheist 13% Agnostics 30%

    Saxat från wiki, men länkarna till Europol finns ju där....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Yohan
    Aniiee skrev 2014-05-29 14:58:53 följande:

    According to the Eurobarometer Poll 2010,[3]


    18% of Swedish citizens responded that "they believe there is a god". 45% answered that "they believe there is some sort of spirit or life force". 34% answered that "they do not believe there is any sort of spirit, god, or life force".

    According to the Eurobarometer Poll 2012,[3] the religions in Sweden are the following


    Protestants 41% Orthodox 1% Catholics 2% Other Christian 9% Buddhist 1% Other 3% Atheist 13% Agnostics 30%

    Saxat från wiki, men länkarna till Europol finns ju där....
    Okej, kanske inte uttalade ateister men ändock sekulära snarare än anhängare av organiserad religion. Icke-religiösa kanske är ett bättre uttryck.
  • Rafael90

    Min teori var att det kanske inte är alla som är kristna i Sverige nu för tiden, men för länge sen var det så och det är därifrån högtiderna härstammar. Själv firar jag kristna högtider för att det är tradition i min familj att göra det (hade inte firat dem om jag var ensam), och muslimska högtider för att min sambo är muslim. Är varken kristen eller muslim själv, även om jag nog tillhör svenska kyrkan.

  • auster

    Att 10% av befolkningen skulle ha hjärnspöken låter lite mycket. Jag tror en del av dessa egentligen inte tror, utan använder kristendomen mer som ett redskap för att tillskansa sig makt och pengar.

Svar på tråden Vilken är din (huvudsakliga) religion?