• Mandus86

    Hur kan man styrka att man har barnen varannan vecka?

    Hej. Min kille har 2 barn med en annan person. Min sambos före detta och han kom i November överens att de skulle ha barnen varannan vecka. Det har vi haft och han har varit i kontakt med försäkringskassan för att han inte ska betala underhåll längre. Exet tycker att han SKA betala underhåll men eftersom han haft barnen halva tiden ska han självklart inte göra det.
    Vi har fått hem ett brev från försäkringskassan med de uppgifter vi lämnade via telefonen, och de vill att han ska styrka de uppgifter han har lämnat. Hur ska man kunna styrka att vi har haft barnen varannan vecka? Vi kan ju bara ange vilka veckor vi haft barnen hos oss. vi har ju inte skrivit något "avtal" med hans före detta. Känns som det är svårt att "bevisa" det.

    Tips någon? Har någon varit i samma situation?

  • Svar på tråden Hur kan man styrka att man har barnen varannan vecka?
  • Kerubmamman

    Är barnen på förskola eller fritids? De kanske kan intyga? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Mandus86

    Barnen är på skola båda 2. De går på samma skola. Och de vet att de bor halva tiden hos oss. Mamman ljuger och säger att vi har haft barnen varannan vecka under 1 månad.
    Allt detta handlar om att hon inte får underhåll, men hon har ingen rätt att kräva underhåll. Detta höll f-kassan med om. Känns som det är svårt att bevisa på annat sätt än att skolan kan intyga det dem hört av oss och mamman.

  • Mandus86

    I annat fall är det min familj (mamma pappa syster) som kan intyga att vi har barnen varannan vecka. Vi är ofta och hälsar på under veckorna vi har barnen hos oss.

  • Kerubmamman

    Om hon har (tillräckligt) låg inkomst kan hon få underhållsstöd från FK, utan att din kille betalar något. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • silhuett

    Skol- och fritidspersonal borde väl vara det säkraste kortet, eftersom de inte är partiska (din familj skulle ju kunna ljuga för er skull).

  • Brumma

    Har ni dom vv har din sambo även rätt till halva barnbidraget numera. Det är bara att anmäla ;)

  • Ramborg
    Mandus86 skrev 2014-05-31 01:11:07 följande:

    I annat fall är det min familj (mamma pappa syster) som kan intyga att vi har barnen varannan vecka. Vi är ofta och hälsar på under veckorna vi har barnen hos oss.


    Be dem intyga skriftligt.
    42.
Svar på tråden Hur kan man styrka att man har barnen varannan vecka?