• Anonym (OK?)

    Han säger att han har rätt att slå mig...

    Igentligen vet jag att detta inte är rätt som han håller på med.
    Min man och jag har till största delen det jättebra. Han har ADD och har förmågan att säga de mest okänsliga sakerna som sårar ffa.
    Hans ADD gör hans handlande väldigt ologiskt emellanåt. Detta gör att jag blir jättearg på honom. Jag kan höja rösten mot honom och kanske inte är så väldigt trevlig mot honom då när han har sagt eller gjort något helknäppt. Brukar aldrig våld då jag inte är våldsam.
    När jag brusar upp då ändrar sig min mans beteende något helt otroligt. Han blir vansining, spänner blicken i mig och brukar våld mot mig. Tre gånger har jag fått sprickor i revbenen. Dessa gör djävulskt ont i flera veckor efteråt. Man har svårt att djupandas och ligga på sidan. Det har även hänt att han dragit ner mig på golvet och tryckt till mitt huvud mot underlaget..
    Han kan även dra armen bakåt så det gör göront. Typ polisgrepp. Jag har ingenting att sätta emot. Han är mycket stark.
    Han säger iaf att det är mitt fel att dessa situationer uppstår. Att jag får skylla mig själv som triggar igång honom.
    Vet varken in eller ut längre. Han får bli arg på mig men detta att han änvänder våld gör att jag känner mig kränkt och felbehandlad. Min man har aldrig gjort något fel i hans ögon. Det är alla andra som gör fel enligt honom. Får jag verkligen skylla mig själv...

    Inga påhopp tack! Vill veta vad ni andra har för funderingar kring detta.

  • Svar på tråden Han säger att han har rätt att slå mig...
  • Anonym (ansvar)

    Även om han har ADD, är han självklart ansvarig för sina handlingar. Att slå och misshandla är aldrig ursäktligt. och aldrig ditt fel.

    Jag hoppas att du vet det innerst inne?

  • Anonym (Zed)

    På vilket sätt har ni det så bra att det väger upp detta? Vill du att era barn ska växa upp så?

  • Abc321

    Fundering? Han är sjuk i huvudet och kommer aldrig bli "normal"..

    Lev i skiten lr dumpa!

  • Anonym (OK?)

    Även om jag har höjt rösten mot honom? Han säger att det knäpper till när jag "kaxar" upp mig mot honom. Han har då rätt att bruka våld på mig...


    Blir knäpp snart:(

  • Simon 681

    Det finns ingen fundering. Hitta en bra karl. Det finns gott om dem.


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Anonym (Inte ditt fel)

    Nej nej nej, vad han än säger så är det inte DITT fel att han slår dig! Att han har ADD kan bidra till hans sjuka beteende kanske, men det ändå inte ditt fel och det absolut inte OK! Lämna honom innan han dödar dig i nåt raserianfall, även om just precis det inte är hans avsikt från början. Ingen förtjänar sånt! Rädda dig själv, snälla. Kram!

  • Anonym (OK?)

    Tack för det Anonym (Inte ditt fel)
    Kram tillbaka

  • Anonym (ansvar)
    Anonym (OK?) skrev 2014-05-31 01:17:35 följande:

    Även om jag har höjt rösten mot honom? Han säger att det knäpper till när jag "kaxar" upp mig mot honom. Han har då rätt att bruka våld på mig...


    Blir knäpp snart:(


    Nej, definitivt inte. Det är en förklaring, absolut inte en ursäkt.
    Du måste ha rätt att reagera, det är ju helt normalt att man inte alltid är överens i en relation! 

    Var rädd om dig, TS!
  • Akua

    Det låter ju som ett klassisk hustrumisshandel! Du blir misshandlad av din man! VÄLDIGT MYCKET dessutom!! Ingen liten örfil bara! Du kan inte leva såhär! Bara för att han har ADD så gör det inte honom till att misshandla sin älskade!

  • Anonym (Fia)

    Naturligtvis har han inte rätt att bruka våld mot dig.
    Det som är "ditt fel" i sammanhanget är att du accepterat det och stannat. Allt annat är bara hans fel.

    ADD är heller inte någon ursäkt. Nu brukar just inte dålig impulskontroll vara lika uttalat med ADD som med ADHD. Men i vuxen ålder ska man oavsett klara att inte bruka våld på människor. Blir man jättearg och det är omöjligt att kontrollera ska man naturligtvis söka hjälp för det, men även om det inte går att göra så mycket åt kan man ta ut det på andra saker än människor. Skrika och slänga tallrikar i backen för sig själv möjligen - men spärren att inte bruka våld på andra ska finnas där. Går det verkligen inte att kontrollera så avlägsnar man sig från situationen (går därifrån). 
    Så så till vida att det inte är så att han sökt hjälp för sitt humör och det bedömts omöjligt att fixa och du dessutom håller/låser/binder fast honom eller låser in honom så han inte kan gå därifrån efter att aktivt retat upp honom är det inte "ditt fel" alls. 

    Sen är det ju onödigt att i onödan reta upp någon som man vet inte kan bete sig under tiden man ser till att komma därifrån. 
    (ungefär som de som går rätt ut i gatan utan att se sig för vid övergångsställen för att bilisterna ju har väjningsplikt - spelar ju ingen roll alls att man "hade rätt" efter att det redan är ett faktum att man blivit påkörd och dött - död är man i alla fall även om det inte var "ens eget fel" rent tekniskt)

Svar på tråden Han säger att han har rätt att slå mig...