• AnnC

    Bemötande från försäkringsbolag vid barns bortgång

    Jag tecknade länsförsäkringars gravid plus försäkring när jag var gravid, den som kostar lite extra.
    Jag vet att de flesta försäkringsbolag inte täcker något när det handlar om medfödda sjukdomar, vilket i sig är för jävligt för man har väl en försäkring för att skydda mot oförutsedda saker och om ens barn föds med någon sjukdom så är ju det också oförutsett!
    I alla fall. Min dotter blev 5 veckor gammal. Hon dog av en blodförgiftning till följd av en operation för ett hjärtfel.
    När jag ringer försäkringsbolaget så vet hon inte riktigt om det där med medfödda sjukdomar gäller även vid dödsfall. Jag tänker att DÖR MITT BARN så är man väl ändå berättigad ersättning OAVSETT dödsorsak. Eller vad har ni för erfarenheter??
    Känns ju så jävla snålt!!
    Det som händer nu är att jag ska ge de fullmakt till att ta del av dotterns journal för att se om jag är berättigad ersättning.
    Orka krångla, jag är inne i mitt livs största kris och sorg. Samtidigt måste ekonomin gå ihop nu när vi sitter här två sjukskrivna i hushållet samt en begravning att planera som också kostar pengar.
    Känner bara, varför har man försäkringar öht. Snåla jävlar... Skulle då tyvärr inte förvåna mig om de ger avslag. Och det känns så fel. Var min dotter inte värd något för att hon hade hjärtfel??

    Frågan till er:
    Hur blev ni bemötta av ert försäkringsbolag om ert barn hade en medfödd sjukdom och inte klarade sig och vilket försäkringsbolag var det.


  • Svar på tråden Bemötande från försäkringsbolag vid barns bortgång
  • Sweetboxen

    Beklagar verkligen sorgen! Kan inte föreställa mig vad ni går igenom :(

    Men man får väl ett engångsbelopp oavsett dödsorsak. Tycker du ska ringa o prata med de igen, med ngn annan som vet direkt så slipper du oroa dig för detta oxå sas.

    Styrka till er!

  • AnnC

    Ja det är så jag tänkte det borde vara. Orkar inte ringa igen, egentligen skiter jag i det men som sagt, ekonomin måste ju gå runt trots att jag skiter i pengar för inger ger mig tillbaka min dotter.

  • Sweetboxen

    Det står i deras villkor att " medfött hjärtfel är ett tillstånd som inte ger rätt till ersättning" dock inskränker detta inte dödsfallkapitalet på 20 tusen. Så de ska man få oavsett om barnet dog pga medfödda fel etc. De kanske helt enkelt vill se om det är ngt mer de kan ge ersättning för.

    Beklagar igen o hoppas du slipper bråka med dem.

  • AnnC

    Tack snälla... Nu har jag iaf mailat de och bett att få ha kontakt via mail då jag inte orkar prata om det i telefon. Hoppas det blir krångelfritt...
    Har inte direkt orkat kolla villkoren. Men om du hittade det så lätt, har du lust att print screena just den texten, eller hänvisa till exakt vart det står? Vore tacksam...

  • Sweetboxen

    Kan inte lägga in en bild :(

    Men sidan 10, under F1 o G står det. Ville hittar du på hemsidan. Sök högst upp på ordet "gravid" då kommer du till deras grav förs. Till vänster på den sidan finns en länk Villkor. Där på sid 10.

    Bra att du mejla!

  • Lojsan79

    Jag bklagar sorgen! Vi förlorade vår dotter i psd för 3 månader sedan så jag vet vilken fruktansvärd sorg ni går igenom just nu. Redan när vi kom in till akuten med vår lilla dotter så kom en kurator dit och hon har varit med oss hela tiden. Vi behövde aldrig ta tag i praktiska saker utan det skötte hon. Man har ju absolut ingen ork att ringa runt  till massa ställen och krångla med saker. Detta ska bara fungera! Har ni nån kurator som kan hjälpa er med detta?

    Vi har trygghansa som försäkringsbolag och där var det inga problem att få ut sina pengar men vi fick dock vänta tills skatteverket fick in dödsatesten. Då fick vi ut 50000kr. Mycket av det gick åt till begravning,sten och allt annat runt omkring. Kanske kan ni få ut pengar både för dödsfall och sjukdom?

    Mitt råd är iallafall att försöka hitta en person som kan hjälpa er med detta så ni slipper tänka på sådana här praktiska saker. Ni har fullt upp ändå. I vår försäkring så ingår det också krishjälp i form av psykolog och det har varit jättebra. Kolla upp om ni också har det. Ta all hjälp ni kan få för det behöver ni!

    Lycka till med allt nu och ta hand om varandra! Ta en dag i taget så lovar jag att det går lättare så småningom!
    Kramar

  • Cinza

    Vi hade LFs gravidförsäkring (inte plus). Vår son dog också till följd av medfödd sjukdom. Vi fick pengarna från gravidförsäkringen samt den försäkring som man får av Göteborgs kommun utan problem och vi hade pengarna på kontot bara några dagar efter vi lämnat in alla papper. 

  • AnnC

    Tack för hjälpen, det löste sig efter att jag hade mailat de. Så nu ska det inte vara några problem.

    Kurator kontakt har vi, hon hjälpte oss med vissa praktiska saker i början när dottern kom och var svårt sjuk. Jättebra att möjligheten finns. Men kontrollfreak som jag är tyckte jag sen det var jobbigt att jag inte riktigt hade koll på vad som gjorts och så.

    Cinza, jag undrar vad det är för försäkring som du fått av kommunen? Hur funkar det? Inte hört talas om..,

  • Cinza

    Alla barn i Göteborgs kommun är försäkrade genom kommunen. Det kom till efter Backa banden. Vi fick papper om det av en ssk på barnkliniken tror jag. Nu är det 6 år sedan men då var det i alla fall LF som hade kommunens försäkring.

    Jag beklagar din enorma förlust. Idag är det exakt 6 år sedan vår Elias somnade in. Jag saknar honom och jag kommer alltid att sörja honom men jag mår bra. Jag är för det mesta lycklig igen. Håll ut. Det kommer bli bättre.

    Kram

Svar på tråden Bemötande från försäkringsbolag vid barns bortgång