• VitaRosen

    Lilla Akademien i Stockholm

    Hej! Mina barn vill absolut göra färdighetsproven för att söka in till Lilla Akademien. De har tidigare gått på deras lördagsverksamhet och tyckte det var toppen. Är det någon som har några tips eller som kan berätta om vad dessa prov till grundskolan vanligtvis innehåller? Vad har ni för åsikter om skolan i övrigt? Väldigt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Lilla Akademien i Stockholm
  • Lindsey Egot the only one

    Min bror har samarbetat med lilla akademin och de är kanonbra enligt honom. Utvecklar barnen i rätt riktning och barnen verkar trivas väldigt bra. Vilket instrument spelar ditt barn? Min bror spelar viola. Hans tjej spelar violin men de båda går på kungliga Musikhögskolan just nu.

    Sedan finns ju musikläger på Kall men det är nog försent att söka dit nu.

    Min bror började även söka för högskolan redan som 13 åring dvs spelade upp för intagningsprovet. Detta bara för att testa sin färdighet och hade han varit klar med gymnasiet som 13 åring hade han kommit in omedelbart.

    Var spelar ditt barn nu? Hur länge och tar barnet extra lektioner?

  • VitaRosen

    Oj så roligt lindsey! Mina barn är bara 6 år och ska söka till ettan. Den ena spelade fiol förra året och båda har spelat piano nu i ett halvår. Så den ena vill börja med fiol igen och den andra vill fortsätta med piano. Sedan så har de sjungit i kör sedan de var fyra år. De har i och för sig haft fiolundervisning på fritids nu i förskoleklass också men jag vet inte riktigt om det räknas. Det har varit svårt att hitta bra lärare till så små barn tycker jag när jag själv saknar kontakter inom den världen. Men de vill båda två vilket jag tycker är väldigt roligt! Vad jag förstår så ska barnen prövas när det gäller musikalitet och inte något speciellt instrument. Jag gick själv på en sk. elitskola från fjärde klass och har lite blandade känslor för mina barns skull. Man blir ju otroligt duktig och det var nog ingen som kunde ha hindrat mig men det finns helt klart negativa sidor också. De har liksom själva snappat upp den här möjligheten och gett klara besked angående vad de vill så jag känner väl att de måste åtminstone få chansen att försöka.

  • Lindsey Egot the only one
    VitaRosen skrev 2014-06-05 23:53:10 följande:

    Oj så roligt lindsey! Mina barn är bara 6 år och ska söka till ettan. Den ena spelade fiol förra året och båda har spelat piano nu i ett halvår. Så den ena vill börja med fiol igen och den andra vill fortsätta med piano. Sedan så har de sjungit i kör sedan de var fyra år. De har i och för sig haft fiolundervisning på fritids nu i förskoleklass också men jag vet inte riktigt om det räknas. Det har varit svårt att hitta bra lärare till så små barn tycker jag när jag själv saknar kontakter inom den världen. Men de vill båda två vilket jag tycker är väldigt roligt! Vad jag förstår så ska barnen prövas när det gäller musikalitet och inte något speciellt instrument. Jag gick själv på en sk. elitskola från fjärde klass och har lite blandade känslor för mina barns skull. Man blir ju otroligt duktig och det var nog ingen som kunde ha hindrat mig men det finns helt klart negativa sidor också. De har liksom själva snappat upp den här möjligheten och gett klara besked angående vad de vill så jag känner väl att de måste åtminstone få chansen att försöka.


    Har de gått på traditionell undervisning eller suzucki metoden?
  • VitaRosen

    Traditionell, fiolläraren var super som tränade både noter och teknik på ett väldigt roligt sätt och min dotter utvecklades jättesnabbt, tyvärr så flyttade hon från stan annars så hade vi fortsatt. Pianoläraren var inte så van vid 6åringar och har mest låtit dem leka, improvisera och lära sig fingersättning..... Så om du eller din bror har några tips på bra lärare i Sthlm så vore det toppen! Nu har de också blivit så stora att de kan gå Stockholms kulturskolas kurser så jag försöker hålla koll på anmälningsdatum där etc.

  • hallontryffel

    Har du kollat Immanuelskyrkans musikskola? Har bekanta som har barn på Lilla Akademien och de barnen tar lektioner där. Dyrt men väldigt bra lärare tydligen.

  • Lindsey Egot the only one
    hallontryffel skrev 2014-06-06 08:26:36 följande:

    ...alltså musikskolan tar ut avgifter, inte Lilla Akademien.

    De verkat f.ö. mycket nöjda med "Lilla".


    Lilla akademin är ju en grundskola medan musikskolan är ju en fritidsaktivitet och brukar kosta.
  • VitaRosen

    Visste inte att Imanuelkyrkan hade en musikskola, bodde i de kvarteren tidigare och det verkar vara en välbesökt frikyrka. Vi har ju inga intressen av den biten, tillhör svenska kyrkan och är nöjda med det ;) är musikundervisningen inblandad med den religösa delen? Någon som vet hur dessa färdighetsproven går till?!

  • hallontryffel
    VitaRosen skrev 2014-06-06 08:46:50 följande:
    Visste inte att Imanuelkyrkan hade en musikskola, bodde i de kvarteren tidigare och det verkar vara en välbesökt frikyrka. Vi har ju inga intressen av den biten, tillhör svenska kyrkan och är nöjda med det ;) är musikundervisningen inblandad med den religösa delen? Någon som vet hur dessa färdighetsproven går till?!



    Nä, musikskolan är "bara" musikskola vad jag förstår (kollade deras hemsida eftersom vi tänkt ställa barn i kö där då bekantingarna var så nöjda)

    Jag har tyvärr ingen aning om hur proven till Lilla går till. Du/ni kan inte kolla med barnens nuvarande musiklärare? De borde ju ha koll på vilken typ av prov man använder tänker jag.
  • VitaRosen

    Haha nja, det har de nog inte. Men tack ändå! Jag ska även fråga Lilla Akademin själva så får vi se vad jag får för svar. Tänkte det kunde vara intressant ur en förälders perspektiv!

  • Ksenia

    Vi är också intresserade av Lillan. Har du haft möjlighet att få information om hur provet ser ut? Tack!

  • Mrs Moneybags

    Någon som har barn på Lilla Akademien eller barn som söker till detta läsår? 
    Jag funderar på att låta min son söka nästa år.

Svar på tråden Lilla Akademien i Stockholm