• Anonym (orolig mamma)

    jag vill utreda astma på min 2 åring! vart ska man vända sej?

    Hej jag har en son som nyligen fyllde 2 år.. Han har varit å e väldigt ofta sjuk (förkylning),jag vet att småbarn blir ofta sjuka,men min son e oftare sjuk än andra,han blir väldigt medtagen å får alltid mkt hög feber(alltid över 39) å det tar 1-2 veckor för honom att bli frisk,han har haft 2 ordentliga kruppanfall å sen 2 lunginflammationer..lunginflammationerna var det 3 månader i mellan.. Ävendå han e frisk hostar han mkt å e mkt slemig.. Dagiset där han går säger att han e både mer allvarligt sjuk å oftare än dom andra.. Eftersom han verkar överkänslig i luftvägarna så tycker ja att man borde utreda honom för astma,hans far har både astma å allergi.. Har du någon aning om vart vi ska vända oss?

  • Svar på tråden jag vill utreda astma på min 2 åring! vart ska man vända sej?
  • Allergiexperten

    Hej! Jag tycker absolut att sonen bör utredas. Det finns olika sätt beroende på i vilket landsting man bor. Det vanligaste är att man via sin husläkare på den vårdcentral man är listad bokar tid för bedömning, läkaren kan sedan skicka remiss för utredning till barnläkare.
    I vissa landsting finns barnläkarmottagningar dit man kan ringa och rådfråga och beställa tid för utredning utan remiss.
    Ta kontakt med din vårdcentral och fråga hur du ska gå till väga för att få kontakt med barnläkare.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden jag vill utreda astma på min 2 åring! vart ska man vända sej?