• Äldre 11 Jun 00:46
    2907 visningar
    21 svar
    21
    2907

    20 år och gravid!

    Hejsan! Har idag konstaterat att jag är gravid v.5! Jag är överlycklig och flyger på små måln samtidigt som rädslan kommer efter mig! Jag är som sagt bara 20 år! Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år och bor i vårt älskade hus med vår lilla vovve! Min sambo är 22 år och är fast anställd sedan 3 år tillbaka medan jag är timanställd inom vården! Egentligen vill jag utbilda mig och renovera klart allt innan jag får barn! Kommer vi att klara av ett litet pyre? Jag känner mig så redo som man kan bli men det är mycket som kan hända som man inte varit beredd på! Vad kommer släkt och vänner att säga om vi väljer att behålla det? Kommer folk se ner på mig eller tycka att jag är en dålig förälder för att jag är 20 år? Någon i samma sits eller varit där?

  • Svar på tråden 20 år och gravid!
  • korral­in
    Äldre 11 Jun 00:52
    #1

    20 år är ju inte jätteungt och som du beskriver det verkar ni ju ha det relativt bra förspänt! 
    Tycker inte att du ska oroa dig för vad omgivningen ska tycka - det är ju ni som ska ha ungen. Däremot är det alltid klokt att fundera över sin situation innan en skaffar barn, oavsett hur den situationen ser ut.

    Vill ni ha barn?
    Och i så fall, vill ni ha barn nu? Är ni redo att "ge upp" era nuvarande liv med allt vad det innebär? Givetvis kommer du kunna fortsätta vara DU, och din sambo kunna vara HEN, även med ett barn, men mycket kommer ju även att ändras.

    Kom underfund med vad ni som par vill och ifall det här är rätt tid för er, men skit i alla andra! 


    BELLA CIAO
  • Äldre 11 Jun 01:16
    #2

    Tack för ditt svar! Känns skönt att läsa det du skriver! Frågan är om jag kommer kunna/orka plugga när pyret börjar på dagis mycket att göra hemma och lite tid för läxor och plugg

  • Äldre 11 Jun 10:27
    #3

    Hejsan!

    Jag är också 20 år och gravid går in i vecka 15 imorgon, varken jag eller min sambo har fast anställning men min sambo kommer förhoppningsvis få det i slutet på sommaren, hoppas vi kan följas åt.

  • Äldre 11 Jun 10:50
    #4

    Ja det vore skönt att ha någon att prata med om allt som händer! Hur reagerade dom som du berättade för? Min mage är svullen som en ballong!

  • Äldre 11 Jun 18:36
    #5

    Var väldigt chockad att alla var så glada, visst blev dom lite chockade till en början men det gick över snabbt.

    Min mage var också svullen till en början men det har gått över och nu har jag en liten liten kula :)

  • Äldre 11 Jun 23:18
    #6

    Okej vad kul med sådan reaktion! Jag är rädd för att berätta när dagen kommer! Skulle helst velat studera först och fast jobb men livet blir inte alltid som planerat! Hur mår du annars?

  • Äldre 11 Jun 23:23
    #7

    Jag och min sambo ville också vänta tills vi har fast jobb, men nu blev det lite tidigare än vi trott och vi är väldigt glada för det även om vi inte planerat nu.

    Men hur tror du de skulle kunna reagera? Vad är det värsta dom kan säga?

    Jag var också rädd för att berätta men tänkte liksom accepterar de inte vårat val så behöver det inte finnas med i bilden i fall de inte velat.

    Jag mår faktiskt väldigt bra, känner mig knappt gravid. De ända symptomen jag har är väll egentligen trötthet och konstant hunger vilket kan vara jobbigt då de känns som att äta är det ända jag gör. Haha :)

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 11 Jun 23:36
    #8

    Grattis!

    20 år är inte jätte ungt. Ni kommer klara detta galant. Oftast har yngre mer ork än äldre mammor. Jag har själv fått 5 barn under en 15 års period och visst orkade man mer vid 20 än nu vid 38. Nu väntar jag sjätte barnet och graviditeten känns mer på kroppen nu ön med första då jag var 18.

  • Äldre 11 Jun 23:44
    #9

    Det ända är väl att de tycker att det är alldeles förtidigt och jag borde göra mer saker i livet innan jag binder upp mig för resten av livet! Har egentligen ingen aning om vad alla skulle säga och det är lite det som skrämmer mig! Men känner lite som du take it or leave it! Men vad skönt att de inte är ex illamående!

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 11 Jun 23:47
    #10
    J3ssica94 skrev 2014-06-11 23:44:08 följande:

    Det ända är väl att de tycker att det är alldeles förtidigt och jag borde göra mer saker i livet innan jag binder upp mig för resten av livet! Har egentligen ingen aning om vad alla skulle säga och det är lite det som skrämmer mig! Men känner lite som du take it or leave it! Men vad skönt att de inte är ex illamående!


    Förstår inte de som anser att man binder upp sig när man skaffar barn. Ett barn kan du ta med dig och resa runt i världen. Då är det väl värre att skaffa hund. Den kan du inte ta med dig överallt i världen och måste hem och rasten mitt på dagen
Svar på tråden 20 år och gravid!