• solstråle88

    Gluten / laktosintolerans?

    Jag tycker att min sons mage är väldigt uppsvälld. Jag hade en bra bild som visar detta men kan inte ladda upp den.
    Har pratat med Bvc som inte tyckte det "va så farligt". Magen sväller vanligtvis efter måltid och när vi va där va dej ganska normal eftersom har inte hade ätit precis innan.
    Vi fick provtagning för gluten/celiaki, här gjordes enbart blodprov i fingret. Svaren var negativa och hör har det stannat av.
    Tydligen görs inga prover för laktosintolerans? Men om jag förstod det rätt så är symptomen på detta detsamma som celiaki fast lite lindrigare?

    Tycker dessutom Elmer har stannat upp i sin viktuppgång (han är 19 månader nu). Dessutom har han drabbats lätt av infektioner den sista tiden. Feber som kommer och går utan andra symptom.
    Han har även i samband med detta fått lite torra fläckar i ansiktet som skulle kunna vara någon form av eksem.
    Ge mej råd; vad ska jag göra? Kan det vara något som "inte stämmer"?


  • Svar på tråden Gluten / laktosintolerans?
  • Allergiexperten

    Hej! Om din son har uppsvälld mage, inte växer som han ska och du tycker "det är något som inte stämmer" bör en läkare undersöka barnet.
    Laktosintolerans förekommer ytterst sällan i denna ålder, är dessutom inte en sjukdom utan normaltillstånd hos en stor del av jordens befolkning.

    Däremot kan mjölkproteinallergi förekomma. Mitt förslag är att du tar bort allt mjölkprotein, dvs inte använder några mjölkprodukter överhuvudtaget. Prova detta i 2 veckor och se om barnet verkar må bättre.
    Men jag tycker också att du ska ta kontakt med barnläkare för bedömning av de symtom du tycker ditt barn har.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Gluten / laktosintolerans?