• Anonym (Kundt­jänst)
    Äldre 15 Jun 12:27
    17932 visningar
    14 svar
    14
    17932

    Jobbar med kundtjänst - Fråga vad du vill!

    Jobbar inom kundtjänst och gjort så de senaste fyra-fem åren nu och då suttit i kundtjänst för några av de större företagen på marknaden som syns mycket på Tv. Jag har varit med om min del av konstiga samtal, helt okunniga kunder och roliga händelser som man kommer att minnas länge.

    Har tagit hand om ärenden både genom telefon, mail och offentliga kanaler som Facebook, Twitter osv.

    Så funderar ni på hur saker och ting fungerar på en kundtjänst, rutiner eller allmänt vad som gäller vid olika situationer så fråga på! =)

  • Svar på tråden Jobbar med kundtjänst - Fråga vad du vill!
  • LillaP­innen
    Äldre 15 Jun 12:36
    #1
    Anonym (Kundtjänst) skrev 2014-06-15 12:27:34 följande:
    Jobbar inom kundtjänst och gjort så de senaste fyra-fem åren nu och då suttit i kundtjänst för några av de större företagen på marknaden som syns mycket på Tv. Jag har varit med om min del av konstiga samtal, helt okunniga kunder och roliga händelser som man kommer att minnas länge. Har tagit hand om ärenden både genom telefon, mail och offentliga kanaler som Facebook, Twitter osv. Så funderar ni på hur saker och ting fungerar på en kundtjänst, rutiner eller allmänt vad som gäller vid olika situationer så fråga på! =)

    Kan du jobba hemifrån och vad har du för lön efter skatt?
  • Anonym (Kundt­jänst) Trådstartaren
    Äldre 15 Jun 12:46
    #2
    LillaPinnen skrev 2014-06-15 12:36:24 följande:

    Kan du jobba hemifrån och vad har du för lön efter skatt?
    I undantagsfall kan jag göra detta men då man även ska vara tillgänglig för att ta telefonsamtal så vill de hellst att man ska vara på plats där jag har jobbat.

    Jag jobbar i dag 80% med en grundlön på 20 500kr för 100%. Då man även jobbar en del kväll och helger så tillkommer OB på ett par tusenlappar så oftast ligger jag runt 15-16k efter skatt.

    Tar jag dock en hel del extrapass så att jag får mertid så har jag kommit upp i så mycket som 20k efter skatt. Men då måste jag ligga närmre 100% som inte är så vanligt, beroende på hur prognosen ser ut med hur många som kontaktar oss.
  • Anonym (Qwe)
    Äldre 15 Jun 13:16
    #3

    Exakt hur trött är du på att börja samtal med

    -" Vilken lång kö, jag trodde aldrig jag skulle komma fram, är ni inga som jobbar eller bl.a. Bl.a. Bl.a."

    Detta ältas sedan i minst två minuter utan att du får en syl i vädret och hela tiden tänker du...

    -"Om hon bara hade kommit till punkt någon gång hade vi kanske inte haft så långa köer"qwe

  • Anonym (Kundt­jänst) Trådstartaren
    Äldre 15 Jun 13:25
    #4
    Anonym (Qwe) skrev 2014-06-15 13:16:42 följande:
    Exakt hur trött är du på att börja samtal med

    -" Vilken lång kö, jag trodde aldrig jag skulle komma fram, är ni inga som jobbar eller bl.a. Bl.a. Bl.a."
    Detta ältas sedan i minst två minuter utan att du får en syl i vädret och hela tiden tänker du...

    -"Om hon bara hade kommit till punkt någon gång hade vi kanske inte haft så långa köer"qwe
    Det sker rätt ofta när man har lite längre köer. Man sitter och tänker för sig själv att om alla som ringer in inte tar och klagar över detta i flera minuter så hade köerna varit säkert en del kortare. Så var fallet på den förra kundtjänsten men som tur är så slipper man det oftast nu utom när det sker lite mer omfattande saker. =)

    Så ni som ringer in och sitter i kö ett tag och sedan kommer fram, ta upp vad ärendet gäller istället för att gnälla på annat så att vi hinner komma till de som väntar efter er i tid! ^^
  • Äldre 15 Jun 16:17
    #5

    Berätta om din roligaste fråga :)

  • Anonym (Kundt­jänst) Trådstartaren
    Äldre 15 Jun 17:49
    #6
    volvo142 skrev 2014-06-15 16:17:35 följande:
    Berätta om din roligaste fråga :)
    Det mest sjuka måste vara när en kund kontaktade oss om att hon hade signalproblem och fick inte in några kanaler. Förklarade då att parabolen hon hade behövde riktas om men då de flesta inte vet hur man gör så erbjuder vi oss att skicka ut en tekniker.

    Detta blev dock inte kunden glad över då det kostar lite och anklagade oss för att ha flyttat satelliten för att vi skulle kunna tjäna mera pengar. Man blev rätt chockad över okunskapen och att sedan anklaga oss gjorde att man bara tappade hakan. -.-

    ---

    Det märkligaste brukar vara de som ringer in som egentligen är kunder till ett konkurrerande företag så försöker man få dem att förstå att det inte är hos oss de är kunder och hänvisar dem rätt.

    Ibland har det gått så långt att man har behövt be kunder att ta fram en faktura eller en dragning där det står vem som har dragit pengarna för att få dem att förstå att de inte är kunder hos oss. =)

    ---

    Det gulligaste dock måste vara de äldre som blir så tacksamma för all hjälp och ibland skickar de till och med in kort och godsaker till de som har hjälpt dem. Så tummen upp för dessa som uppskattar den hjälp vi har möjlighet att bidra till! =D
  • Anonym (Qwe)
    Äldre 15 Jun 17:57
    #7
    Anonym (Kundtjänst) skrev 2014-06-15 13:25:22 följande:
    Det sker rätt ofta när man har lite längre köer. Man sitter och tänker för sig själv att om alla som ringer in inte tar och klagar över detta i flera minuter så hade köerna varit säkert en del kortare. Så var fallet på den förra kundtjänsten men som tur är så slipper man det oftast nu utom när det sker lite mer omfattande saker. =)

    Så ni som ringer in och sitter i kö ett tag och sedan kommer fram, ta upp vad ärendet gäller istället för att gnälla på annat så att vi hinner komma till de som väntar efter er i tid! ^^
    Sitter också i kundtjänst/Teknisk support, oftast med snabba frågor men vissa tider är det kö och så förundras man över vissa kunder...

    De har en fråga om en specifik bokning, vi frågar efter bokningsnummer -De har de inte, vi frågat vad de bokat -Det vet de inte, vi frågar under vilket namn -Inte en aning.. Vi ber dem återkomma -De förstår inte varför.

    Jobbade tidigare på ett bokningsbolag för evenemangsbiljetter. Gästerna säger:

    - "Jag vill gärna boka till "Annas Show".

    - "Absolut, när vill ni gå?"

    - "Ja, det vet vi inte riktigt."

    - "Hur många är ni?"

    - "Ja, det vet vi inte riktigt, det beror på när vi besöker er"

    -"När ville ni komma då?"

    -"Ja, det har vi inte bestämt ännu."

    -"Ja, då tycker jag att ni återkommer när ni vet när ni vill besöka oss och vet hur många personer ni är"

    -"Ja, det låter bra, ni kan förresten inte göra en bokning nu så återkommer jag med datum och antal?"

    -"Nej, tyvärr. Det är antal och datum jag behöver för att kunna göra en bokning."

    -"Vad komplicerat du gör det för mig"

    Jag tänker: Jag? Gör jag det komplicerat?

    Jag säger: Ja, tyvärr är det så. Ber om ursäkt för det men du är hjärtligt välkommen åter.
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 27 Aug 21:19
    #8

    Skulle du kunna skriva ner hur du talar med kunder, hur börjar du med samtalet och hur avslutar du? Hur ska man svara om man inte kan svara på frågan som kunden ställer till dig? jag ska börja arbeta med kundtjänst för första gången och är lite osäker på hur jag ska prata med kunderna. Jag vet att man ska vara trevlig och att kunden har alltid rätt men vill göra det rätt.

  • Äldre 27 Aug 22:06
    #9

    Om jag ringer någon kundtjänst är det väl ofta någonting som inte funkar så bra eller som jag inte begriper. Jag säger då ibland ungefär

    -Jag förstår att det inte är ditt fel att det funkar så här, men du kanske kan framföra till dem som bestämmer att x och y borde verkligen funka såhär och såhär istället. Det vore mycket bättre för mig som kund och jag skulle känna mig mer välkommen att handla här igen.

    Har ni någon kanal för att fånga upp och föra vidare den typen av feedback från kunder, eller kan jag sluta föreslå förbättringar?


    42.
  • Anonym (Lovle­)
    Äldre 27 Aug 22:20
    #10
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-27 21:19:25 följande:

    Skulle du kunna skriva ner hur du talar med kunder, hur börjar du med samtalet och hur avslutar du? Hur ska man svara om man inte kan svara på frågan som kunden ställer till dig? jag ska börja arbeta med kundtjänst för första gången och är lite osäker på hur jag ska prata med kunderna. Jag vet att man ska vara trevlig och att kunden har alltid rätt men vill göra det rätt.


    Det kommer gå bra. 

    Vi inleder med typ -Välkommen till XX, du pratar med NN. 
    Förhoppningsvis berättar då kunden vad hen vill och så försöker du hjälpa hen på bästa sätt.


    När du sedan avslutar så "knyt ihop". Dvs sammanfatta var ni kommit överens om. - Då var det klart. Jag har nu ordnat ett abonnemang åt dig, och kommer skicka dig en bekräftelse på det via post. Dessutom har jag lagt in att du vill ha din faktura skickad till dig på mejl. Har du några ytterligare funderingar? 

    Typ. 

  • Anonym (Lovle­)
    Äldre 27 Aug 22:27
    #11
    Ramborg skrev 2015-08-27 22:06:42 följande:

    Om jag ringer någon kundtjänst är det väl ofta någonting som inte funkar så bra eller som jag inte begriper. Jag säger då ibland ungefär

    -Jag förstår att det inte är ditt fel att det funkar så här, men du kanske kan framföra till dem som bestämmer att x och y borde verkligen funka såhär och såhär istället. Det vore mycket bättre för mig som kund och jag skulle känna mig mer välkommen att handla här igen.

    Har ni någon kanal för att fånga upp och föra vidare den typen av feedback från kunder, eller kan jag sluta föreslå förbättringar?


    Nu ställde du frågan till ts, men jag känner mig lite manad att svara. 

    Vi har sådana kanaler, och är det något seriöst förslag så använder vi dem.


    Men oftast när en får in sådana klagomål så är det kunden som inte riktigt har förstått hur det bakomliggande funkar, och ofta finns det anledningar till att det är som det är sas.


    Tex får vi ofta "förslaget" att vi borde ringa kunden istället för att skicka en påminnelse när vi ser att kunden inte betalt sin faktura, för vi borde ju inse att kunden bara glömt/att det bli något fel. Det kunden inte riktigt tagit med i beräkningen är att vi har ca 100.000 kunder, och det är fler än en som missar att betala, en sådan sak skulle jag inte lägga som förslag från kund. 

  • Steven­Diese
    Äldre 27 Aug 22:35
    #12

    Jobbar du på ett callcenter eller är du anställd hos företaget du representerar?

  • Steven­Diese
    Äldre 2 Sep 22:03
    #13
    StevenDiese skrev 2015-08-27 22:35:20 följande:

    Jobbar du på ett callcenter eller är du anställd hos företaget du representerar?


    Ooops! Dödade visst tråden med den frågan.

    "Erkänn aldrig att ni jobbar på ett callcenter och inte företaget i fråga!"
  • Anonym (Sandr­a)
    Äldre 2 Sep 22:25
    #14
    Ramborg skrev 2015-08-27 22:06:42 följande:

    Har ni någon kanal för att fånga upp och föra vidare den typen av feedback från kunder, eller kan jag sluta föreslå förbättringar?


    Jobbar också på kundtjänst, inte till något säljande företag. Vi har så att efter varje samtal förs samtalsanteckningar, man väljer kategori och där finns det "synpunkter" eller liknande, dessa kollas alltid igenom av ansvarig

Svar på tråden Jobbar med kundtjänst - Fråga vad du vill!