• Bunny on speed

    Snälla tipsa mig om böcker!

    Jag vet inte vad det säger om mig som person men jag älskar tragiska, sanna böcker. Tex Inspärrad av Teresa Cooper, Mamma sa att jag var sjuk (minns ej författare) eller en jag läste nyligen om en som våldtogs av sin bror och blev gravid. Kan någon tipsa om bra böcker på liknande tema?
    Ovanstående är alltså om incest, Münchhausen by proxy, en tjej som felaktigt döms till ett liv på speciellt boende.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Svar på tråden Snälla tipsa mig om böcker!
  • Mika86

    Säg det inte till någon av kathy "nånting" va grymt bra sann historia.
    Handla om kathys uppväxt med nunnor, präster, övergrepp av alla slag

  • Amanda84

    "Pojken som kallades Det" och de andra tre böckerna av Dave Pfelzer, men jag antar att du har läst dem redan.

    "Kriget är slut", av Morgan Alling. Handlar om hans uppväxt i fosterhem.

    "Felicia försvann", av Felicia Feldt, dotter till Anna Wahlgren.

    Sedan måste jag också rekommendera en till bok på liknande tema, men ändå inte riktigt samma:

    "Hans majestäts olycklige Kurt", av Ebervall och Samuelsson. Den handlar om Kurt Haijby som inledde ett förhållande med Sveriges kung Gustav V år 1938. Det var på sin tid en av de största skandalerna i Sverige. Han pressade kungen på pengar för att inte avslöja förhållandet, men i slutändan så var det bara han själv som förlorade väldigt, väldigt mycket på det. Kurt Haijby blev inlagd på mentalsjukhus och sedan fängslad i nazityskland, på grund av att han var "obekväm" och faktiskt en smula galen (han var knappast vad man kan anse som helt normal i alla fall; jag har hobbydiagnostiserat honom med antisocial personlighetsstörning) och sedan ville man fängsla honom igen när han kom tillbaka till Sverige.

  • Manners Matters

    Torey Hayden läste jag i yngre dar. Hennes böcker liknar "Pojken som kallades det".

  • Bunny on speed
    Manners Matters skrev 2014-06-15 21:01:26 följande:
    Torey Hayden läste jag i yngre dar. Hennes böcker liknar "Pojken som kallades det".



    Har alla :)
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Ramborg

    Inte som andra döttrar. Handlar om Nancy, flickvännen till Sid Viscious i Sex Pistols. Det är hennes mamma, Deborah Spungen, som skrivit.


    42.
  • Manners Matters
    Bunny on speed skrev 2014-06-15 21:05:03 följande:
    Har alla :)

  • Vildkorn

    Här kommer fyra böcker till för dig att läsa:


    "Bakom stängda dörrar" 


    "Den tusende gången"


    "När blodsbanden brister"


    "Flickan som inte fick finnas"

Svar på tråden Snälla tipsa mig om böcker!