• Anonym (Måste få svar!)

    Varför har jag löjligt små mensblödningar?

    Jag har oerhört liten mängd mens sen jag slutade med p-piller för 6 år sen. Jag blöder i några timmar, ja du läste rätt- några timmar, och jag blöder aldrig mer än en halv binda.

    Har gått på utredningar men ingen hittar något fel. Klart som tusan att något är fel men vad? Jag blödde som vanligt innan både med och utan p-piller och det är efter jag slutade sista gången som det blev så här. Ge mig alla förslag du kan komma på vad det kan vara som är fel är du snäll! Det enda jag vet att det inte är är Ashermans. Men vad är det? Hormonellt? Vad i så fall? Skada på livmodern på något vis? Tumör i hjärnan? Skulle så uppskatta att få vilka förslag som helst på vad som kan vara fel.

    De gånger som de har kollat med blodprov om jag har haft äl så har jag haft det och jag får alltid utslag med älstickor varje månad.

    När jag ändå är i farten så undrar jag även varför min mens kom 23 dagar efter att jag fick utslag på älstickorna i två dagar? Mensen brukar komma 16 dagar senare men nu kom den först dag 23 och jag har fått negativt på flera digital cb-tester och borde alltså inte vara gravid. Den sista testen tog jag 18 dagar efter att jag hade haft sex.

    Men det viktigaste jag vill veta är varför jag blöder så oerhört lite.

  • Svar på tråden Varför har jag löjligt små mensblödningar?
  • Anonym (Måste få svar!)
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-07-21 16:29:23 följande:
    vad har man gjort för utredningar?
    Oj. Man har gjort det mesta tror jag. Hysteroskopi, heter det så när dom kollar livmodern med kamera? Dom har iaf kollat med kamera och hittade inget, det var 2012. Har även gjort en laproskopi när dom skulle ta bort en cysta på äggstocken, det var 2009 tror jag. Dom har gjort spolning av äggledarna för att se om det går att blåsa igenom och det gick det utan problem. Sen diverse blodprover och ultraljud. Just ja, dom tog även en bit av slemhinnan i vintras för att se om den var okej och det var den. Tror inte jag har glömt något. Undersökningarna har pågått av och till sen 2008. Det enda jag vet som saknas är en röntgen av hjärnan för det har jag inte fått göra.

    Har du någon aning om vad det kan vara? Det måste ju finnas ett antal sjukdomsbilder som ger just sparsam mens.

    Den sparsamma mensen började efter att jag slutade med Yasmin som jag hade tagit i fem år. Innan dess hade jag rejäla blödningar i drygt 15 år. Mina egen mens var rejäl och även när jag tog andra p-piller som Neovletta t ex. Förändringen kom alltså efter att jag slutade med Yasmin.

    Jag är fullt medveten om att du inte kan ställa en diagnos på internet men förhoppningsvis kan du ge mig förslag på vad det skulle kunna vara? Vilka sjukdomar/rubbningar som kan leda till så här lite mens?
Svar på tråden Varför har jag löjligt små mensblödningar?