• Anonym (Närst­ående)
    Äldre 18 Jun 09:29
    1422 visningar
    4 svar
    4
    1422

    familjehem åt närståendes barn..hur?

    hej..
    Sabb historia kort, Min syster är missbrukare sitter på behandlingshem tillsammans med hennes nya man. Deras gemensamma barn är placerat i fosterhem, fungerar bra, han har bott där i 3 år snart (han är 3år).

    Min syster har 2 barn 7 och 9 år med en annan man. Barnen har bott hos deras pappa och detta har fungerat bra..nu fungerar det inte längre så barnen ska placeras i familjehem, detta gör så ont i mig för dessa barn ska behöva gå igenom detta (har själv bott i familjehem, många år sen). barnen är just nu jourplacerade hos ett par vänner, där barnen inte kan bo kvar pga litet boende + att dom har katter hundar och 2 egna barn.

    Jag och min man vill ansöka om att bli deras familjehem, dels för att jag anser att det är bra för barnen att bo tillsammans med någon dom känner, och känner sig trygga med och för att jag vet att det skulle fungera för barnen. Med tanke på föräldrarna så har dom svårt att hitta en trygg och stabil vuxen.

    Jag undrar vad kan få soc att neka oss?

    Vi är gifta, vi är mellan 25-30 års åldern. Vi har båda jobb, utbildning.
    Vi bor i en stor 3a. 
    2016 går en dom ut jag fick för en olyckshändelse (detta står även i domen) min gardin började brinna, jag råkade glömma ljuset.

    Jag har typ 20.000kr kvar hos kronofogden, (gammalt, som jag bearbetar av).
    min man är aldrig dömd, inga skulder.

    vi gör absolut inte detta för pengarna, jag kan avsäga mig vartenda öre.
    Vi vill att barnen ska trivas, komma tillbaka till ett bra mående (ingen av dem mår så bra, dom behöver trygghet och uppmärksamhet)

    saken är den att vi bor ca 36mil ifrån deras hemstad.
    tilläggas, vi har inga egna barn

    berätta gärna för mig vad kan gå fel? vad kan gå rätt?

  • Svar på tråden familjehem åt närståendes barn..hur?
  • Anonym (11)
    Äldre 18 Jun 11:38
    #1

    Man får inte bli familjehem om man har kronofodgen på sig, i alla fall inte i vår kommun. Sedan är det inte bra att flytta på barnen så långt från sin hemstad.....

    Men ni kan alltid söka.

  • Anonym (Syste­rn)
    Äldre 19 Jun 21:29
    #2

    SOC försöker alltid placera barnen hos släktingar om det är möjligt. De gör inviduella bedömningar så jag kan inte svara för just er. Men jag kan berätta om hur jag blev familjehem.

    Jag var 22 år och jobbade extra på timmar+ pluggade på komvux. Jag hade alltså ingen stabil inkomst. Jag bodde i en etta i andrahand på 20 kvadratmeter. Jag hade inga lån eller skulder (förutom till CSN) men jag hade inga sparpengar heller. Jag godkändes utan problem. Så allt behöver inte vara perfekt.

    Jag håller tummarna för att ni får ta hand om barnen!

  • Anonym (Närst­ående) Trådstartaren
    Äldre 20 Jun 23:13
    #3
    Anonym (Systern) skrev 2014-06-19 21:29:34 följande:

    SOC försöker alltid placera barnen hos släktingar om det är möjligt. De gör inviduella bedömningar så jag kan inte svara för just er. Men jag kan berätta om hur jag blev familjehem.

    Jag var 22 år och jobbade extra på timmar+ pluggade på komvux. Jag hade alltså ingen stabil inkomst. Jag bodde i en etta i andrahand på 20 kvadratmeter. Jag hade inga lån eller skulder (förutom till CSN) men jag hade inga sparpengar heller. Jag godkändes utan problem. Så allt behöver inte vara perfekt.

    Jag håller tummarna för att ni får ta hand om barnen!


    Okej låter bra, ska rätta mig och säga att jag har inga skulder hos kronofogden men gamla prickar. jag hoppas på det bästa för barnen. skönt att höra att du är en av dem som hjälper.
  • Äldre 17 Aug 00:27
    #4

    Är lite olika från kommun till kommun (även om det inte ska vara det enligt socilatjänstlagen, men tyvärr är det så)...
    Att de ska placeras hos släktingar i första hand är långt ifrån självklart, vilket det egentligen ska vara, men återigen är det från kommun till kommun.
    Avståndet ska inte påverka, det är vad som är bäst för barnen som räknas ( i de flesta fall). Kan som exempel nämna en förälder som bor i Norrland och har sitt barn i Skåne...och där släktingarna inte ens kom i åtanke...så det är bra om ni står på er och ansöker själva. Ska barnen placeras med LVU eller är det SOL-placering så pappan fortfarnde står som vårdnadshavare? Om det är SOL-placering och du/ni har kontakt m pappan, be honom att han också säger att han vill att barnen får bo hos er. Kram och Lycka Till!

Svar på tråden familjehem åt närståendes barn..hur?