• Chasingdreams

    IVF hösten 2014

    Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.


  • Svar på tråden IVF hösten 2014
  • lucylight

    Här är en till som hoppas på ivf i höst :D Remiss skickad i förra veckan :)

    Längtar till hösten, samtidigt är det skönt att kunna slappna av lite på bebisverkstaden under sommaren! Bara vara & njuta av varandra utan pressen som fanns innan!

  • Chasingdreams

    Instämmer i det sköna av att bara kunna slappna av under sommaren och mysa för att man vill, inte för att man har ägglossning.
    Vad är orsaken till att ni ska göra IVF? För oss är det spermierna som är få och långsamma, ca en miljon och enbart 0,02 % snabba.


  • lucylight
    Chasingdreams skrev 2014-07-01 09:12:59 följande:

    Instämmer i det sköna av att bara kunna slappna av under sommaren och mysa för att man vill, inte för att man har ägglossning.

    Vad är orsaken till att ni ska göra IVF? För oss är det spermierna som är få och långsamma, ca en miljon och enbart 0,02 % snabba.


    Min sambo har väldigt bra antal, ca 110 milj men en aning slöa! Har inga siffror på det men hon sa att det va på gränsen, men att antalet väger upp för det!

    Jag hade bra äggproduktion, om det inte vore för att jag har regelbunden mens hade de misstänkt pco, via ultaljudet såg man också flera st äggblåsor och inte bara en. Så vi ör oförklarligt barnlösa just ju.. Vilket i sin tur gör mig fruktansvärt orolig att det är kvaliten på mina ägg som ör problemet och att inte ens ivf kommer hjälpa oss!
  • Chasingdreams
    lucylight skrev 2014-07-01 20:34:05 följande:
    Min sambo har väldigt bra antal, ca 110 milj men en aning slöa! Har inga siffror på det men hon sa att det va på gränsen, men att antalet väger upp för det!

    Jag hade bra äggproduktion, om det inte vore för att jag har regelbunden mens hade de misstänkt pco, via ultaljudet såg man också flera st äggblåsor och inte bara en. Så vi ör oförklarligt barnlösa just ju.. Vilket i sin tur gör mig fruktansvärt orolig att det är kvaliten på mina ägg som ör problemet och att inte ens ivf kommer hjälpa oss!
    Jag har en nära vän som försökte bli gravid i 2,5 år med sin man. Inga fel hittades och de var oförklarligt barnlösa. De lyckades dock bli gravida på första IVF-försöket och i slutet av året är deras första barn beräknat. Med andra ord finns det goda möjligheter att lyckas med IVF även vid oförklarlig barnlöshet.
    P.g.a. få och slöa spermier kommer vi med största sannolikhet behöva göra isci. Själv är jag orolig att ett litet myom i min livmoder ska göra att ett embryo inte fäster. Landstingets fertilitetsläkare tror inte att det ska påverka, men själv kan jag inte låta bli att undra, det sitter ju där embryot ska bo liksom...
  • lucylight
    Chasingdreams skrev 2014-07-02 07:54:57 följande:

    Jag har en nära vän som försökte bli gravid i 2,5 år med sin man. Inga fel hittades och de var oförklarligt barnlösa. De lyckades dock bli gravida på första IVF-försöket och i slutet av året är deras första barn beräknat. Med andra ord finns det goda möjligheter att lyckas med IVF även vid oförklarlig barnlöshet.

    P.g.a. få och slöa spermier kommer vi med största sannolikhet behöva göra isci. Själv är jag orolig att ett litet myom i min livmoder ska göra att ett embryo inte fäster. Landstingets fertilitetsläkare tror inte att det ska påverka, men själv kan jag inte låta bli att undra, det sitter ju där embryot ska bo liksom...


    Vad innebär det att man har ett myom?

    Vår fertilitetsläkare sa att om vår ivf görs hos dem kommer hälften av äggen (om man för mer än ett dvs) befruktas "naturligt" och andra halvan med isci pga sambos simmare!

    Gör ni privat eller via landstinget! Hoppas vi har samma tur som din vän, :D har ni någon info om vilken vecka ni gör igång?
  • sesanka

    Skuttar in här i gruppen :) Jag och min man har försökt få barn på egen hand sedan våren 2011, men man har konstaterat att han har för få spermier. De få han har mår bra, men dom befruktade äggen via icsi.

    Vi går på Akademiska i Uppsala och vi är inte speciellt nöjda med dom, men tack och lov är det ju gratis. Bakom oss har vi i dagsläget gjort ett färsk försök (nov 2013) som slutade med ett missed abortion, barnet hade dött någon gång v6+ men Akademiska upptäckte det inte förrän i v10+ så det slutade med skrapning i slutet på januari i år. Sedan har vi gjort FET i april, maj och juni som inte tog sig fastän dom två sista äggen var perfekta enligt läkaren.

    Akademiska har nu stängt över sommaren och de börjar med IVF'er först någon gång i slutet på augusti, så vi får förhoppningsvis fortsätta igen i september. Vi har ett fryst ägg kvar och sen måste vi återigen hoppa på karusellen med hormoner, sprutor och allt elände som det innebär. Jag hoppas hoppas hoppas att det blir femte gången gillt för vår del. Jag bryr mig inte om allt krångel som finns runtomkring, det värsta är att man hela tiden pendlar mellan hopp och förtvivlan.

    Jag hoppas att det blir en massa plus till nästa sommar :D

  • Emmli

    Hej,

    Vi kommer också behöva ta hjälp genom ivf till hösten. Vi har nyligen gjort klart vår utredning som visade att sambon har få men väldigt livlia spermier. Han har lämnat två olika prover som båda två visat lågt antal simmare. Troligtvis kan vi inte bli gravida på egen hand... Remiss skickade för någon vecka sedan.

    Då allt gällande vår utredning varit psykiskt påfrestande försöker vi att istället lägga tankarna på annat ett tag, så nu planerar vi bröllop i januari 2015. Vi tror och hoppas att 2015 blir vårt år!!!
    Vill gärna följa och bolla tankar och känslor med andra som också ska ut på denna resa...

  • lucylight

    Välkomna :) 

    Roligt att följas åt! 

    Sesanka, håller tummarna för ert FET! Ni har alltså två äggplock kvar genom landstinget annars? :) 

    Jag tänkte ringa imorn och se hur det går med min remiss, säga att jag önskar kliniken vi gjorde utredning på när de öppnar igen i augusti. Hoppas hoppas att vi får hjälp fort och inom 3 månader. Vi kan tänka oss åka en bit men inte mer än 20 mil, blir lite mycket för vår del annars. 

    Vart bor ni Emmli? 

Svar på tråden IVF hösten 2014