• morsaigen

    Ska bilförmån räknas som lön när man tar lån?

    Är det någon som har koll på detta?

    När jag fick min nuvarande anställning fick jag ett val. 
    Antingen 45.000 kr + tjänstebil eller 50.000 kr utan tjänstebil. Jag valde det första alternativet, med tjänstebilen. Nu ska jag söka lån och måste uppge vilken lön jag har. Jag hävdade då att förmånsvärdet för bilen ska läggas på min lön. I dagsläget 45950 kr + 4458 kr i förmånsvärde för bilen = 50408 kr. Men banktjänstemannen höll inte med mig. 

    Är det någon som vet vad som gäller?

  • Svar på tråden Ska bilförmån räknas som lön när man tar lån?
  • Studentpappa

    Nej varför ska den göra det? Du har ju 45+bilen, bilen ökar inte din betalningsförmåga.


    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Studentpappa

    Om du valt 50/mån har du haft ca 33 netto, nu har du typ 30 minus bilen? Kanske kring 27-28 eller vad det nu landar på.


    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • 130303

    Nej, det hade varit lite märkligt att lägga till bilförmånen som inkomst. Ska du även lägga till friskvårdsbidrag och andra förmåner då också?

  • Fru Sveden

    Nej, Bilförmånen läggs bara på din bruttolön för att kunna räkna ut din förhöjda skatt. Det är inga pengar som du får.

  • HerrNilsson

    Jag har hört att man kan få bilförmånen som bruttolöneavdrag. Jag vet inte om din bankman blir gladare för det eftersom din nettolön blir samma men din taxerade inkomst blir högre.

  • Fru Sveden
    HerrNilsson skrev 2014-07-01 14:55:10 följande:

    Jag har hört att man kan få bilförmånen som bruttolöneavdrag. Jag vet inte om din bankman blir gladare för det eftersom din nettolön blir samma men din taxerade inkomst blir högre.


    Det är ett BIG no no på bruttolöneavdrag. Detta får väldigt sällan göras och är fel hantering av förmånen eftersom personen då inte betalar skatt på dom pengarna.
  • Mickezzz

    Varför skall den inte räknas med?

    Det är ju en kostnad som du slipper betala för med din nettolön.

    Banken räknar ju med bilkostnad vid kalkylen.

    Om den inte räknas med borde ju bilkostnaden tas bort i kalkylen tycker jag.

Svar på tråden Ska bilförmån räknas som lön när man tar lån?