• Äldre 19 Jun 21:03
    2980 visningar
    4 svar
    4
    2980

    Bebis 8 mån

    Började med ec ganska sent, hon hade hunnit bli nästan 7 månader.

    I början gick det bra, inbillade jag mig iallafall. Använder tygblöjor och vissa dagar kom kisset bara ett par gånger i blöjan, annars i diskhon. Kändes super, framförallt eftersom hennes hud mådde så bra av det.

    Så nu då... Hon vägrar att jag håller henne över diskhon för att kissa för det mesta, ibland går det dock. Går alltid att hålla henne när hon behöver bajsa. Signalerar nästan inte alls, om hon gör det egentligen vet jag faktiskt inte, kanske bara inbillar mig.

    Vad händer? Utvecklingsfas? Hur gå vidare?

    Självklart tvingar jag henne inte utan försöker vara så inlyssnande jag kan.


    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Svar på tråden Bebis 8 mån
  • Äldre 20 Jun 19:30
    #1
    LitenLarv skrev 2014-06-19 21:03:20 följande:

    Började med ec ganska sent, hon hade hunnit bli nästan 7 månader.

    I början gick det bra, inbillade jag mig iallafall. Använder tygblöjor och vissa dagar kom kisset bara ett par gånger i blöjan, annars i diskhon. Kändes super, framförallt eftersom hennes hud mådde så bra av det.

    Så nu då... Hon vägrar att jag håller henne över diskhon för att kissa för det mesta, ibland går det dock. Går alltid att hålla henne när hon behöver bajsa. Signalerar nästan inte alls, om hon gör det egentligen vet jag faktiskt inte, kanske bara inbillar mig.

    Vad händer? Utvecklingsfas? Hur gå vidare?

    Självklart tvingar jag henne inte utan försöker vara så inlyssnande jag kan.


    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
    Varför inte hålla henne över toaletten?!? Äckligt att låta henne göra behoven i diskhon!!
  • Äldre 22 Jun 16:15
    #2
    MammasPojke13 skrev 2014-06-20 19:30:36 följande:
    Varför inte hålla henne över toaletten?!? Äckligt att låta henne göra behoven i diskhon!!
    Hon bryr sig inte om var jag håller henne. Diskhon, toaletten, pottan - spelar ingen roll.

    Jag tycker inte att det är äckligt med lite kiss. Kommer ut sterilt och jag spolar bort det direkt.
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Äldre 24 Jun 11:05
    #3

    8 mån är tydligen en klassisk "krångelfas" för ECade barn. Vår lilla tjej plankade så fort man försökte grodhålla henne, alla signaler var som bortblåsta och hon kissade nästan konstant. Hon var dessutom lite tidig in i fasen så det började vid 7,5 mån och jag var helt förtvivlad eftersom det kan pågå i upp till 1,5 mån.

    1-2v senare började det gå över. Hon har börjat säga mamma när nått är fel så när hon gör det går vi och kissar men framförallt har hon börjat hålla sig längre tider. De senaste gångerna har hon dessutom bajsat på toan

    Jag kan tipsa om FB-gruppen blöjfri bebis - EC-toakommunikation-blöjfritt

  • Tue 29 Oct 2019 11:30
    #4

    Min dotter är 8,5 mån och använder blöja men kör lite ometodisk ec kan man säga, hon bajsar i regel inte i blöjan och kissar ofta på pottan. Vi har kört med potta sedan dottern var typ 5 månader. Hon sitter på den själv (håller såklart runt henne så hon inte kan ramla av). Ibland när hon verkligen är nödig så behöver hon ingen distraktion men ofta kör jag att jag ger henne nån leksak (eller annat ofarligt och intressant i närheten) så att hon sitter kvar och pillar på (läs stoppar i munnen) det hon fått fatt i. Sen gör jag KSS och ?eh-eh? ljud och så till sist kommer det ofta nåt. Har nån tanke om att inte handgripligen försöka få henne att stanna på pottan, tänker att det blir negativt laddat då? Så när hon verkligen visar att hon inte vill sitta på pottan tvingar jag inte henne kvar. Och tycker det funkar bra. Har dock inte i nuläget nån ambition av att få henne helt blöjfri, då får jag kanske va mer metodisk när jag gör det. :)

Svar på tråden Bebis 8 mån