• dannec

    Aktiviteter för barn på besök i Sverige

    Hej, vi ska besöka Sverige under några månader i vinter för att minstingen som är 7 år ska bättra på svenskan. Vi har frågat kommunen där en kompis bor om han skulle kunna få vara på besök i kompisens klass i några veckor, men känner någon till några alternativ om det inte skulle gå?
    Finns det någon slags organiserad verksamhet för mindre barn i Stockholm? Barngrupper, studiecirklar, vad som helst där det talas svenska. Jag inser ju att i princip alla barn i den åldern går i skolan på dagarna men kanske någon känner till någon regelbunden aktivitet som skulle kunna fungera, även om det är på kvällar? 
  • Svar på tråden Aktiviteter för barn på besök i Sverige
  • Almina

    Kyrkan brukar ha en del aktiviteter, typ scouter eller nån form av fritids/öppet hus efter skolan.

    Om han håller på med någon idrott kanske han kan vara med på några träningar.

    Håller han på med någon aktivitet efter skolan när han är hemma?

    Men jag tycker att det vore tråkigt av skolan att inte låta honom få vara med! Hoppas det löser sig!

  • Tow2Mater
    Under några månader kan du väl skriva in honom i skolan? "Skolplikt" i Sverige, så de kan väl inte vägra. Eller har du tänkt hemundervisa honom under dessa månader?
  • dannec

    Vi ska ju bara vara några månader i Stockholm och kommer inte att folkbokföra oss där så jag kan inte kräva att han får gå i skolan, hoppas att det ska gå ändå men alla förslag är välkomna. Scouter och kyrkans barntimmar är bra förslag men jag skulle vilja hitta något som är dagligen i några veckor.

    Vi bor på andra sidan klotet så det är hans sommarlov (vilket har medfört vissa lokala ungomsprotester).

  • Almina
    dannec skrev 2014-06-25 04:47:59 följande:
    Vi ska ju bara vara några månader i Stockholm och kommer inte att folkbokföra oss där så jag kan inte kräva att han får gå i skolan, hoppas att det ska gå ändå men alla förslag är välkomna. Scouter och kyrkans barntimmar är bra förslag men jag skulle vilja hitta något som är dagligen i några veckor.

    Vi bor på andra sidan klotet så det är hans sommarlov (vilket har medfört vissa lokala ungomsprotester).



    Hm, då blir det ju lite svårare. Barnen går ju i skolan, bortsett från loven. Men fritis kanske, om det skulle finnas möjlighet för honom att vara där. Skoldagarna brukar ju inte vara så långa i den åldern så fritis öppnar nog ganska tidigt. Men jag vet inte hur stora möjligheter det finns att din son skulle få vara där... Kyrkan har ibland också någon form av fritis.

    Annars är det nog ont om dagliga aktiviteter för barn i den åldern. Måste det vara så organiserat då? Kan han inte gå på någon aktivitet nån eller ett par dagar i veckan och leka med kompisar de andra dagarna?
Svar på tråden Aktiviteter för barn på besök i Sverige