• Oscarsmamma84

    Vad är Advokado?

    Min fråga är alltså är avokado lösande eller stoppande för barns magar? Min son är 1 år o är så hård i magen just nu så tänkte om jag gav honom övermogen banan blandad med avokado om det är bra eller dåligt? Ska ge honom katrinplommon o har gett honom mosat päron men har hört att avokado är så nyttigt.


  • Svar på tråden Vad är Advokado?
  • Drottningen70

    Advokado är ny hybrid mellan avokado och jurister.

  • joppe35

    Om det är så särskilt lösande vet jag inte, men fett är det och det är en del fett i avokado så kanske? Katrinplommon hade jag testat i första hand. Personligen blir jag stenhård i magen av både päron och äpple, men det är kanske olika..

  • Manners Matters

    Avokado har på mina barn gjort dem hårda i magen så skulle inte ge det om det redan är trögt att bajsa.

  • Hoppfull84

    banan ska du undvika helt det stoppar jättemycket.
    katrinplommon, päron, kiwi är väl de vanligaste "propplösarna" även messmör/rapsolja i vällingen/gröten ger en bra skjuts!

  • Oscarsmamma84

    Har hört att det går bra med övermogna bananer att de e lösande. Har gett honom messmör i maten halva dagen idag så får se om det ger resultat. Han har alltid haft en bråkig mage:/


    Hoppfull84 skrev 2014-06-29 18:31:59 följande:
    banan ska du undvika helt det stoppar jättemycket.

    katrinplommon, päron, kiwi är väl de vanligaste "propplösarna" även messmör/rapsolja i vällingen/gröten ger en bra skjuts!

  • jossie01

    Jag tycker fil och banan även knäckebröd funkar super. Och öl men det är ju inte att rekommendera

  • Tom Araya

    Några länkar till adekvat information för TS:

    www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forstoppning-hos-barn/
    Utdrag:
    Förstoppning hos barn beror nästan alltid på barnets vanor som till exempel att barnet äter för mycket stoppande mat, att barnet rör sig för lite eller att barnet går och håller sig av olika anledningar. Ibland kan förstoppning bero på någon sjukdom, men det är mycket ovanligt.


    Behandling för barn som äter vanlig mat

    Om barnet verkar förstoppat är det bra att börja med att tänka igenom vad barnet äter och dricker och hur ofta det bajsar. Se till att barnet har tillgång till vatten när det är törstigt. Om barnet har förstoppning kan man försöka ge barnet mer vatten och samtidigt lösande, fiberrik mat som till exempel frukt och grönsaker, grovt bröd och fullkornsprodukter. Till barn i förskoleåldern bör man vara försiktig med att ge alltför mycket fibrer. För mycket fibrer i maten kombinerat med för lite vatten att dricka kan också ge förstoppning.


    Exempel på lösande mat:


    råa grönsaker

    katrinplommon, fikon, aprikoser, päron

    bröd som innehåller grovt mjöl

    grova gryn, havre, vetekli, linfrö, till exempel i müsli

    messmör.



    sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rstoppning
  • Stjärnfall76
    Drottningen70 skrev 2014-06-29 13:28:57 följande:

    Advokado är ny hybrid mellan avokado och jurister.


    Kan inte låta bli att skratta högt  

    ....men som svar på ts har ja aldrig hört nåt om avokado..... men banan är ju stoppande.

    Päron och kartinplommon lösande.
Svar på tråden Vad är Advokado?