• melleht

    Barnreumatism?

    Hej

    Jag blir snart tokig! Jag har en glad och aktiv tvåårig tjej som nu haft 3 jobbiga månader. Det började med att dagis uppmärksammade att hon haltade. Haltandet blev värre och knät började svullna upp. Efter ett besök på vårdcentralen fick vi remiss till Barnkliniken. Där fick vi medicinering som inte hjälpte och senare kortisonstabletter. Den dosen hon fick gav biverkningar direkt på psyket. Sjukt jobbigt att se, vi fick inte titta på henne hon bara skrek och vred hela kroppen, så den kuren fick vi sluta med direkt.  Fördelen är att de gav resultat, hon haltade inte på hela fyra dagar!

    Vi ringde till barnavdelningen igen och fick komma på ny tid till ny läkare (efter vårat önskemål) hon ringer en konsult i Eskilstuna och de säger att det är nog barnreumatism ni ska in och få en spruta i knät... Detta efter att de innan övertygat oss att "Nej det är inte barnreumatism, vi har uteslutit allt sånt..." därav läkarbytet.

    Vi kommer till Eskilstuna och söver vår lilla tjej. Hon var överlycklig när hon 1½ dag senare fick gå igen, hon sken som en sol och det var så tydligt hur jobbigt hon har haft det men ändå kämpat på! Det undrade om vi inte fått tid för sjukgymnastik, vilket vi inte fått, så läkaren skulle ordna de på en gång...
    Nu har det gått 5 dagar sen sprutan och nu i morse ojade hon sig direkt när vi lyfte ner henne från sängen (samma symptom som innan sprutan) och det var bara till att bära och börja med Brufen...

    Nu försöker vi få tag läkaren som gav henne spruta för att se vad nästa steg blir... han sa att kortinsonsprutan skulle hålla i sig 2-3 månader!

    Är det någon som varit i samma situation och vet vad vi har att vänta?

  • Svar på tråden Barnreumatism?
  • Proppellis

    Kom det helt plötsligt? Haltar hon hela tiden? Har de gjort röntgen på henne? Eller hur har de konstaterat att hon har barnreumatism?

  • melleht

    Haltandet kom smygande i början men eskalerade ganska fort. Läkarna sa hela tiden att det är bara en förkylning som satt sig i leden...
    De gjorde en vanlig röntgen och den visade på vätska i knät. På ett återbesök så körde de ultraljud över knät.
    De tog även prover för borrelia och säkert något mer som jag inte kommer ihåg. Trots att jag sa att vi har barnreumatism längre bak i släkten ignorerade hon det... Sen har de inte gjort några undersökningar för att konstatera... innan hon fick sprutan kände han lite på resten av lederan och säger "vi ser efter sprutan om de kommer tillbaka, men det behöver inte vara barnreumatism ändå..."

    Nu har maken pratat med barnmottagningen som gav henne sprutan och dom tycker det verkar konstigt, den borde hålla i sig längre. Och så klart har den läkaren gått på semester nu...

    Känner mig trött på vården... hit och dit och inga raka svar...

  • lövet2

    En vanlig barnläkare kan sällan säga om det är barnreumatism eller något annat. Jag skulle inte acceptera sprutor eller kortison av någon annan än en barnreumatolog. Det är liksom starka grejor, som man inte vill ge sitt barn om det inte är nödvändigt.

    Försök få komma till en barnreumatolog, och kolla även upp medicineringen. Brufen är bra mot inflammationer - visst - men den ger också snabbt magsår. Det finns medicin som är skonsammare mot magen.

  • Proppellis

    Jag förstår vilket helvete du går igenom och oron. Min dotter som är 6 nu började halta när hon var 3, ville inte gå snubblade när hon gick. Fick tjata mig till att få komma in, de gjorde massor av tester även borrelia, till slut en helkropps röntgen och de visade att hon hade nerver som klämde då ryggmärgsvätskan inte kom åt att cirkulera. Så från att BVC sa till mig att hon behövde skoinlägg ( de sa att det var felet) så sluta det med operation på Astrid Lindgren. Så stå på er även fast man får tjata sig blå. Kram

  • melleht

    Lövet2
    Han som gav henne sprutan är barnreumatolog och när vi ifrågasatte sprutan sa han "...att även om det bara är en inflammation efter en förkylning så är det samma procedur sen efter injektionen om det kommer tillbaka får vi undersöka vidare..."
    Hon har ätit Brufen innan och det har inte hjälpt henne nånting... Nu idag när hon började halta igen så fick hon en dos till som vi får fortsätta med ett par dagar enligt sjuksköterskan...

    Innan vi fick brufen fick hon något receptfritt men då fick hon nässelutslag över kroppen. Däremot är vi på dom om doseringen. De ger henne mer än dubbla dosen för hennes vikt... vilket vi har ifrågasatt och de larvar sig bara då eller hamnar i försvarsställning direkt. Vi har anmält en läkare till patientnämnde, har inte hört mer om hur de går...

  • melleht
    Proppellis
    Usch! Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att lyssna på oss föräldrar! Vi märker ju när det är något fel på ens barn! Hur är det med dottern idag?
    Kram
  • Proppellis

    I dag är hon nästan helt återställd, men har tappat reflexen i vänster sida från knä och neråt. De följer upp henne med röntgen nu är de ju annat min dotter har det heter arnold chiari och brukar inte upptäckas förens i vuxen ålder, men just att man inte blir tagen på allvar och de bara sitter o tror saker kan göra en galen. Så svårt är de ju inte att få till en röntgen så man iaf kan utesluta saker inne i kroppen. Kram

  • fille

    Vi har en flicka 2 år som har fått barnreumatism i ett knä.
    Detta kom smygande , efter det att hon blev vaccinerad för andra barnsjukdomar , började det med feber toppar och förkylningar , och ett knä svullnade .  Är det någon fler som drabbas av detta efter vaccinationer  Konstigt Jag Undrar ???

Svar på tråden Barnreumatism?