• Anonym (Millie)

    Är det fel av mig att inte informera min pojkvän att jag är gravid!?

    Jag är en kvinna på 33 år, jag har 3 barn från mitt senaste förhållande. Jag är nu tillsammans med en man på 36 år och även han har 3 barn från sitt senaste äktenskap. Vi har varit särbos i 8 månader och vi är överens om att vi inte ska ha något gemensamt barn just pga att vi har 6 barn sammanlagt och alla barnen är under 10 år så vi tycker att det räcker med barn. Vi var på förlovningsresa till hans hemland Serbien när jag blev gravid. Jag glömde pga kärleksrus/hjärnsläpp att ta mina piller under 2 dagar och ja resultatet är nu denna graviditet. Trodde aldrig att jag skulle bli gravid bara för att jag missat 2 piller men med tanke på att vi hade sex flera ggr/dag under 7 dagar så jaa..... Saken är nu den att jag i dag var på gynmottagningen där jag fick träffa läkare och göra ultraljud m.m och så fick jag träffa barnmorska för att vidare diskutera abort (medicinsk) Jag kunde fått påbörja den medicinska aborten redan idag men jag fick panik och sa att jag måste få fundera några dagar. Fick till torsdag på mig och imorgon ska jag prata med en kurator. Min pojkvän som ju är från Serbien och har en helt annan syn på abort ( säger inte att jag tar lätt på abort, detta är faktiskt första om jag genomför den). Han sa till mig ganska tidigt in i förhållandet att om jag nånsin skulle bli gravid av misstag lr slarv så får jag absolut inte abortera bort hans barn som att det är skräp. Utan då får vi faktiskt ta vårat ansvar och ta hand om det. Men jag vill verkligen inte ha fler barn hur mycket jag än älskar min pojkvän. Gör jag fel om jag går igenom denna abort utan att ens berätta för honom!? Det är ju ändå hans barn lika mycket. Är det skillnad i kulturer när det gäller aborter, någon från Balkan som kan svara mig!? Jag mår så jävla dåligt just nu och vill bara få allt överstökat men ändå inte.. Jag är även rädd att han i efterhand får reda på att jag aborterat bort hans barn utan hans vetskap och att han då lämnar mig pga det.... Vill inte förlora honom! Ska jag kanske ta mitt ansvar och faktiskt föda vårat kärleksbarn!??

  • Svar på tråden Är det fel av mig att inte informera min pojkvän att jag är gravid!?
  • Anonym (Ärlig)

    Självklart ska du vara ärlig. Det var ju han.
    Det är för taskigt att ta bort hans barn utan att han får en chans att faktiskt få veta det. Du ska ju vara den som han ska kunna lita på, ska du då göra såhär mot honom?
    Vill man inte ha fler barn ser man till att skydda sig.
    Va ärlig så han får en chans att själv bestämma om han vill ha dig eller inte.

  • Anonym (Millie)
    Anonym (Ärlig) skrev 2014-06-30 23:27:22 följande:

    Självklart ska du vara ärlig. Det var ju han.
    Det är för taskigt att ta bort hans barn utan att han får en chans att faktiskt få veta det. Du ska ju vara den som han ska kunna lita på, ska du då göra såhär mot honom?
    Vill man inte ha fler barn ser man till att skydda sig.
    Va ärlig så han får en chans att själv bestämma om han vill ha dig eller inte.


    Mjo jag skäms så himla mycket att det blev ett barn pga slarv, helt mitt fel faktiskt. Jag tror inte jag skulle kunna se han i ögonen igen om jag genomför aborten utan hans vetskap :(
  • Anonym (sanningen)

    Berätta allt helt ärligt för din pojkvän. Ni löser det tillsammans. Det har ju blivit en graviditet och den har ni båda råkat göra. Nu måste ni ta ett gemensamt beslut och det kommer att vara det rätta.

  • Anonym (Millie)
    Anonym (sanningen) skrev 2014-06-30 23:34:01 följande:

    Berätta allt helt ärligt för din pojkvän. Ni löser det tillsammans. Det har ju blivit en graviditet och den har ni båda råkat göra. Nu måste ni ta ett gemensamt beslut och det kommer att vara det rätta.


    Ja jag måste nog berätta, han tycker att jag uppfört mig konstig för att jag dom senaste dagarna och framför allt idag inte velat ha så mycket kontakt med honom. Han kommer troligen vilja att vi behåller barnet, vad gör jag då!? 
  • 3skabli4

    Du måste inte behålla barnet om du inte vill. Tur vi har rätt att bestämma över våra egna kroppar här i Sverige :)

  • Anonym (.)

    Självfallet måste du berätta, det är hans barn också (eller vad som kommer att utvecklas till barn)
    Du verkar vara rätt säker på vad du vill och eftersom du är kvinnan har du ensamrätt att bestämma oavsett vad han säger. 
    Sen om han är kvar efter det eller inte, ja det vet du ju inte nu men du måste iallafall berätta så han vet. Hur ska du någonsin kunna titta honom i ögonen igen annars med vetskapen att du tagit bort ett barn han inte vet om? 

    Nä.. Hur svårt det än känns så är det det minsta du kan göra i nuläget.

  • trolliz

    Klart att det är du som bestämmer! Men det kanvara bra att sitta ner och prata genom det ordentligt tillsammans. Lycka till!

  • HannaS86

    Jag tycker inte att det är fel av dig.

    Jag blev gravid av misstag efter jag gjort en äggdonation, hormonerna var tydligen i obalans och efter min första mens efter donationen kom ägglossningen tydligen efter 4v istället för 2. Just den gången var enda gången i mitt liv som jag inte använt preventivmedel och kunnat bli gravid. Jag använde inget preventivmedel eftersom jag glömt hämta ut p-ringar som jag använde då och kom på det för sent så jag tänkte "avhållsamhet" men eftersom ägglossningen var förskjuten fungerade inte den idén.

    Min dåvarande pojkvän och jag hade en dålig relation. Vi hade bra sex men det var väl egentligen allt, annars irriterade jag mig på fruktansvärt mycket angående honom och visste undermedvetet att jag hela tiden letade efter någon bättre och inte såg en framtid för oss. Jag vill inte ha barn så för mig var abort ett självklart val.

    Jag gjorde abort utan att berätta för honom att jag var gravid. Jag ångrar ingenting angående det hela. Visserligen är det helt andra omständigheter än i ditt fall men jag tror på att det man inte vet har man inte ont av. Jag ser hellre att någon låter bli att berätta något för mig än att berätta något som gör mig upprörd eller ledsen i onödan.

    Jag gjorde en hemabort i v.6. Jag tog första tabletten på sjukhuset, tror det var torsdag och på lördag morgon ställde jag klockan, tog slidpillrena och la mig i sängen och sov två timmar till. Trodde att det inte hade verkat något eftersom jag inte börjat blöda men när jag ställde mig upp för att gå på toa upptäckte jag att det visst satt igång (menskopp är ett tips). För mig var det som en kraftigare mens, ca 9-10 dagar och min "pojkvän" märkte inte av några konstigheter.

    Jag fick ett "kit" av sjukhuset med några panodil (bra att ha ett extra paket hemma och kanske ipren också eftersom det fungerar bra mot mensvärk) och tradolan som är starkare tabletter. Jag behövde inte ta några några av tabletterna alls eftersom jag inte kände ett dugg! Ingen smärta någon gång, inte en sekund. Jag brukar iofs aldrig ha mensvärk heller så om du vet att du brukar ha det kan du ta värktabletter i förväg för säkerhets skull.

    Lycka till oavsett vad du bestämmer dig för :)

  • Anonym (Millie)

    Tack HannaS86 {#emotions_dlg.flower}

    Var hos kuratorn på sjukhuset igår, jag känner mig nu helt säker på vad jag ska göra. Hon rådde mig dock att inte göra det utan hans vetskap. Imorgon ska jag tillbaka för att träffa barnmorskan och jag kommer då att boka tid för abort.. Gissar på att aborten kommer att genomföras nästa vecka. I helgen är vi barnfria och ska åka iväg på en weekendresa, ser verkligen fram emot att få spendera 3 hela dagar tillsammans med min kärlek men berättar jag detta innan vi åker så kommer kanske hela helgen ska bli totalkatastrof. Lr ska jag berätta det i helgen, lr vänta tills efter helgen, Gaaaahhh blir galen. Kanske lika bra och berätta det idag, han kanske vill följa med imorgon. 

Svar på tråden Är det fel av mig att inte informera min pojkvän att jag är gravid!?