• Anonym (pftr)
    Äldre 1 Jul 07:20
    2309 visningar
    19 svar
    19
    2309

    vad gäller under lvu?

    Får familjhemmet ta med barnet som är under lvu till sitt syskon på dess dop? Barnet har dessutom handikapp som gör at barnet ej kansk kan sitta en timme i kyrkan och titta på. Dessutom ska dop vara några timmar i bil bort vilket innebär att barnet behöver åka bil i flera timmar fram och tillbaka. . Rimligt?!

  • Svar på tråden vad gäller under lvu?
  • Anonym (ja)
    Äldre 1 Jul 07:34
    #1

    Familjehemmet får göra precis vad dom vill med sina placerade ungar, lvu eller ej spelar ingen roll.

  • Anonym (pftr) Trådstartaren
    Äldre 1 Jul 07:42
    #2

    Men är det verkligen lämpligt att ett barn med handikapp måste åka flera timmar fram och tillbaks bara för att se på ett dop? Barnet kommer inte ha glädje av det iiallafall ändå?

  • Anonym (ja)
    Äldre 1 Jul 07:46
    #3
    Anonym (pftr) skrev 2014-07-01 07:42:41 följande:

    Men är det verkligen lämpligt att ett barn med handikapp måste åka flera timmar fram och tillbaks bara för att se på ett dop? Barnet kommer inte ha glädje av det iiallafall ändå?


    Var ska barnet annars ta vägen menar du? Familjehemmet har ansvar för barnet och måste ta med sig ungen var dom än går!
  • Anonym (pftr) Trådstartaren
    Äldre 1 Jul 07:54
    #4

    Ja jag tycker väl inte att de bör åka till barnets syskons dop alls med tanke på avstånd och en timme vi kyrkan. Det är nog jobbogt för barnet att åka bil i flera timmar, barnet blir lätt gnälligt och börjar må dåligt samt få svettningar, n

  • Äldre 2 Jul 21:10
    #5
    Anonym (pftr) skrev 2014-07-01 07:42:41 följande:

    Men är det verkligen lämpligt att ett barn med handikapp måste åka flera timmar fram och tillbaks bara för att se på ett dop? Barnet kommer inte ha glädje av det iiallafall ändå?


    Det är väl inte så olämpligt att familjen kan förbjudas att åka på dopet förmodar jag? Alltså att barnet skulle få men av dessa timmar i bil i framtiden?
  • Anonym (famil­jehems­barnet­)
    Äldre 19 Aug 02:03
    #6
    Anonym (ja) skrev 2014-07-01 07:34:37 följande:

    Familjehemmet får göra precis vad dom vill med sina placerade ungar, lvu eller ej spelar ingen roll.


    Nej överdriv inte. Familjehemmet arbetar för socialen kan man säga. Socialen bestämmer i princip ALLT som ska hända med barnet. 
  • Anonym (S)
    Äldre 19 Aug 03:28
    #7
    Anonym (familjehemsbarnet) skrev 2014-08-19 02:03:15 följande:
    Nej överdriv inte. Familjehemmet arbetar för socialen kan man säga. Socialen bestämmer i princip ALLT som ska hända med barnet. 
    Nej. I familjerna bestämmer familjerna. Soc bestämmer om vård och så där men inte hur det ska va hemma och vad familjen får och inte får göra.
  • Anonym (suck)
    Äldre 19 Aug 06:44
    #8
    Anonym (S) skrev 2014-08-19 03:28:39 följande:
    Nej. I familjerna bestämmer familjerna. Soc bestämmer om vård och så där men inte hur det ska va hemma och vad familjen får och inte får göra.
    Tyvärr är det så. Med tanke på hur vidriga de flesta familjehem är så vore det bättre om soc tog precis ALLA beslut.

    Men det bästa vore om familjehem drogs ner kraftigt på så att soc blev tvingade att hjälpa familjer på hemmaplan istället!
  • Äldre 19 Aug 06:47
    #9
    Anonym (suck) skrev 2014-08-19 06:44:11 följande:
    Tyvärr är det så. Med tanke på hur vidriga de flesta familjehem är så vore det bättre om soc tog precis ALLA beslut.

    Men det bästa vore om familjehem drogs ner kraftigt på så att soc blev tvingade att hjälpa familjer på hemmaplan istället!
    Varför säger du så? Det finns massor av helt underbara familjehem. Jag har själv varit i flera.
  • missan­75
    Äldre 19 Aug 06:53
    #10
    Anonym (suck) skrev 2014-08-19 06:44:11 följande:
    Tyvärr är det så. Med tanke på hur vidriga de flesta familjehem är så vore det bättre om soc tog precis ALLA beslut.

    Men det bästa vore om familjehem drogs ner kraftigt på så att soc blev tvingade att hjälpa familjer på hemmaplan istället!
    Fast det är ju oftast så, att soc hjälper familjerna på hemmaplan. Det är ju inte direkt så att folk står i kö för att få vara familjehem.
  • Anonym (suck)
    Äldre 19 Aug 07:03
    #11
    jaghopparhögt skrev 2014-08-19 06:47:13 följande:

    Varför säger du så? Det finns massor av helt underbara familjehem. Jag har själv varit i flera.


    Du är enligt min erfarenhet ganska ensam om att tycka så!

    Hade du inte hellre bott hemma med dina föräldrar om det vore möjligt?
  • Anonym (suck)
    Äldre 19 Aug 07:05
    #12
    missan75 skrev 2014-08-19 06:53:08 följande:

    Fast det är ju oftast så, att soc hjälper familjerna på hemmaplan. Det är ju inte direkt så att folk står i kö för att få vara familjehem.


    Nej, soc väljer att placera för att slippa problemet!

    Det finns alldeles för många familjehem tyvärr!
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 21 Aug 23:17
    #13
    Anonym (suck) skrev 2014-08-19 07:05:23 följande:
    Nej, soc väljer att placera för att slippa problemet!

    Det finns alldeles för många familjehem tyvärr!
    Det finns ju för lite familjehem barn får bo alldeles för länge i jourhem eftersom det är brist på familjehem.
    Barn får i onödan flytta rån jourhem efter jourhem innan de får plats i familjehem kan bli så att det kommer att behövas byggas stora barnhem om det inte finns tillräckligt med familjehem. Somliga tror att bristen på familjehem leder till att färre barn placeras och får stanna hos biofamiljerna risken för dessa barn är att de istället får bo korta tider hos olika jourhem eller på barnhem.
    Somliga tror att soc.. kommer att låta olämpliga föräldrar ha kvar barnen för att de inte hittar familjehem.
  • Äldre 22 Aug 01:55
    #14
    Anonym (suck) skrev 2014-08-19 07:03:08 följande:
    Du är enligt min erfarenhet ganska ensam om att tycka så!

    Hade du inte hellre bott hemma med dina föräldrar om det vore möjligt?
    Om det hade varit möjligt ja, men nu var det inte riktigt möjligt.
  • missan­75
    Äldre 22 Aug 02:27
    #15
    Anonym (suck) skrev 2014-08-19 07:05:23 följande:
    Nej, soc väljer att placera för att slippa problemet!

    Det finns alldeles för många familjehem tyvärr!
    Absolut inte! Inte i den kommun jag jobbar i. Där får barnen bo hemma tills det går riktigt illa, typ när missbruket varit ett faktum i 4 år (hos barnet) eller där mamman hindrat sitt barn att gå till skolan under flera års tid för att passa sina småsyskon så mamman kan sova, eller där en ung tonåring stulit en bil påverkad för att sedan nästan köra ihjäl en vän.
  • Anonym (famil­jehems­barnet­)
    Äldre 27 Aug 17:53
    #16
    Anonym (S) skrev 2014-08-19 03:28:39 följande:
    Nej. I familjerna bestämmer familjerna. Soc bestämmer om vård och så där men inte hur det ska va hemma och vad familjen får och inte får göra.
    Nej fortfarande fel. Socialen tar beslut som tex vart barnet ska gå i skolan, när barnet får komma hem till sina föräldrar, vem som ska ansvara för barnets privata ekonomi. Familjehemmet arbetar för socialen. Socialen bestämmer om det är lämpligt att barnet åker på ex semester med sitt familjehem. Jag vet tro mig, haft föräldrar som varit familjehem med LVUade barn samt varit LVUad själv i ett familjehem. 
  • Anonym (funde­ring)
    Äldre 29 Aug 23:48
    #17

    Om barnet skulle ha t.ex. muslimska föräldrar, får familjehemmet göra vad de vill.

  • Anonym (bu)
    Äldre 30 Aug 00:17
    #18
    Anonym (familjehemsbarnet) skrev 2014-08-27 17:53:54 följande:

    Nej fortfarande fel. Socialen tar beslut som tex vart barnet ska gå i skolan, när barnet får komma hem till sina föräldrar, vem som ska ansvara för barnets privata ekonomi. Familjehemmet arbetar för socialen. Socialen bestämmer om det är lämpligt att barnet åker på ex semester med sitt familjehem. Jag vet tro mig, haft föräldrar som varit familjehem med LVUade barn samt varit LVUad själv i ett familjehem. 


    Ja, fast familjehemmet bestämmer vad som händer i hemmet. Typ vilken mat som serveras, vilken tid det är läggdags, hur mycket veckopeng man får, vilken färg det är på soffan och vad man gör en lördageftermiddag (om man exempelvis åker på dop eller ej).
  • Anonym (bu)
    Äldre 30 Aug 00:18
    #19
    Anonym (pftr) skrev 2014-07-01 07:20:00 följande:

    Får familjhemmet ta med barnet som är under lvu till sitt syskon på dess dop? Barnet har dessutom handikapp som gör at barnet ej kansk kan sitta en timme i kyrkan och titta på. Dessutom ska dop vara några timmar i bil bort vilket innebär att barnet behöver åka bil i flera timmar fram och tillbaka. . Rimligt?!


    Samhället har bedömt att du är olämplig som förälder. Därför utgår jag ifrån att familjehemmets beslut om dopet är vettigare än vad ditt vore om du fick bestämma.
Svar på tråden vad gäller under lvu?