• Anonym (Kaffedraken)

    Barnet är mjölkproteinallergiker men får vanlig mjölk ändå!

    Hej,

    mitt barn är mjölkproteinallergiker, och blir illamående, kräks och får ont i magen när h*n har fått i sig mjölkprodukter.
    Jag ger alltid allergianpassad mat/dryck, men barnets andra förälder ger regelbundet vanlig mjölk, glass, ost osv till barnet.
    Detta resulterar i att barnet ofta kräks, mår väldigt dåligt och inte kan gå till dagis. 
    den föräldern är givetvis väl insatt i allergin men struntar i det.

    Vad kan hända om detta fortsätter? Vilka konsekvenser och symtom? 

  • Svar på tråden Barnet är mjölkproteinallergiker men får vanlig mjölk ändå!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Det du beskriver tyder på omsorgssvikt vilket betyder att barnets hälsa och välmående inte beaktas. Föräldraansvar innebär att se till att barnet få omsorg så att det mår bra, inte tvärtom.  
    Jag tycker att du ska ta kontakt med den läkare som ställt diagnosen och be att få läkarintyg på vilken kost som barnet bör äta och vad konsekvenserna blir om man trots allergi hos barnet fortsätter att ge den kost som gör barnet sjuk.
    Föreslå också samtal med läkaren där den andra föräldern kan få information om barnets allergi. Jag tror inte att det är rätt väg att du själv påtalar vad som gäller eftersom din fråga visar att det inte har fungerat hittills.
    vänliga hälsningar  Anitha

Svar på tråden Barnet är mjölkproteinallergiker men får vanlig mjölk ändå!