• Anonym (Styvmamma)

    Vad kallar era bonusbarn er?

    Min bonus son är 3 och han kallar mig för mamma men brukar rätta han med att säga nej jag är .....
    Börjar fundera på att skita i att rätta han och bara låta han få välja själv.
    Kan tillägga med att jag har valt själv med att vara delaktig i hans liv.
    Så en fundering till er
     
    1) vad kallar era bonusbarn er?
    2) hur länge har ni funnits med i bilden?
    3) i vilken grad är ni en del av deras liv?
    4) vad säger bioföräldrar om era roller?

  • Svar på tråden Vad kallar era bonusbarn er?
  • Anonym (Mamma)

    Hej jag har 3 underbara barn som är 11, 16 och 17 år gammal. Jag har vart ihop med min man i 7 år och i början sa barnens hans namn men nu i snart 2 års tid så säger dem pappa till honom. Och det är inget som vi har sagt att dem ska göra utan det är barnen själva som vill det. Dom känner en enorm trygghet hos min man och att dem visar att dem respekterar honom mycket. Min man älskar verkligen barnen och behandlar dom som dom vore hans. Ser inget fel att dem kallar han för pappa även barnens biologiska pappa vet om det och han accepterar det.

  • Anonym (Alba)

    1) vad kallar era bonusbarn er?
    Vid förnamn. Jag antar att han kallar mig "pappas flickvän" när han pratar med sina vänner.

    2) hur länge har ni funnits med i bilden?
    I nästan tio år, sedan bonus var 13.

    3) i vilken grad är ni en del av deras liv?
    Nu är han inte hemma så mycket, men jag har varit en stor del av hans liv. Föräldraansvaret har varit hans föräldrars, men jag har haft ett vuxenansvar gentemot honom. Jag har tvättat hans kläder, städat hans rum, lagat hans mat, funnits där för att snacka när det har behövts..

    4) vad säger bioföräldrar om era roller?
    Vad hans mamma säger har jag ingen aning om, och jag bryr mig inte heller. Hans pappa är glad att jag har velat ta så mycket ansvar som jag har gjort utan att för den sakens skull gå över hans gränser.

  • Anonym (bibo)

    Det viktigaste är att MAMMAN/PAPPAN är okej med att rn bonusförälder kallas mamma/pappa tycker jag. Mina bonusar mamma hade inte varit okej med det tror jag.

    Jag har funnits i deras liv i över sju år, men de var 7 och 11 år när vi träffades. Den lilla sa plastmamma några gånger för det lät kul. Men slutade med det självmant, för det lät lite knasigt.

    Vi hade vv i början, men sen vh. Är hemma mer vid jul och sommarlov. Den äldsta väljer umgänge ajälv sen något år. Är 18 år nu.

  • Anonym (Bonus)
    Anonym (bibo) skrev 2014-07-03 06:01:08 följande:

    Det viktigaste är att MAMMAN/PAPPAN är okej med att rn bonusförälder kallas mamma/pappa tycker jag. Mina bonusar mamma hade inte varit okej med det tror jag.

    Jag har funnits i deras liv i över sju år, men de var 7 och 11 år när vi träffades. Den lilla sa plastmamma några gånger för det lät kul. Men slutade med det självmant, för det lät lite knasigt.

    Vi hade vv i början, men sen vh. Är hemma mer vid jul och sommarlov. Den äldsta väljer umgänge ajälv sen något år. Är 18 år nu.


    Det första du skrev i ditt inlägg håller jag inte med om riktigt. Förstår att föräldrar (bio) inte tycker om att bonusen kallas mamma/pappa men det viktigaste av allt är väl ändå vad barnen känner sig trygga och bekväma med att kalla bonusföräldern.
  • Anonym (bibo)

    Fast det är jag övertygad om att dom gör även om dom kallar en för ens namn...

    Bättre att de vuxna har en bra relation isf än att förstöra den för att kallas mamma/pappa när man faktiskt inte är det.

    Är mamman/pappan med på det så är det ju inga problem dock.

  • nymedlem

    Självklart ska du fortsätta säga ifrån när din bonus säger mamma till dig!

    Du är inte och kommer troligen aldrig bli barnets mamma!

    Ska ungen kalla dagis fröknar för mamma också?

    Min fd bonus dotter kallade mig mitt namn såklart, men bonusmamma när hon pratade om mig eller presenterade mig för folk.

  • Anonym (!hm..)

    Varför inte låta ungen kalla dig mamma??

    När jag träffade min ex. sa min dotter först "gubben" till honom, hihi... Sen började hon säga hans förnamn, men efter att vi flyttat ihop så blev han "pappa" för henne :)

    Det var något otroligt vackert och de två kom att bli familj så pass "på riktigt" att hon bor nu VV hos honom efter att vi flyttat isär (trots att ingen av dem "måste" det!!!)

    Jag är tacksam för det! :)

  • Anonym (Rosa)
    Anonym (!hm..) skrev 2014-07-03 09:50:59 följande:

    Varför inte låta ungen kalla dig mamma??

    När jag träffade min ex. sa min dotter först "gubben" till honom, hihi... Sen började hon säga hans förnamn, men efter att vi flyttat ihop så blev han "pappa" för henne :)

    Det var något otroligt vackert och de två kom att bli familj så pass "på riktigt" att hon bor nu VV hos honom efter att vi flyttat isär (trots att ingen av dem "måste" det!!!)

    Jag är tacksam för det! :)


    Låter som att din dotter inte har någon kontakt med sin pappa och då är det förstås OK, men för ett barn som redan har en mamma/pappa kan jag inte se någon anledning till att kalla sin förälders nya för just det.
  • Anonym (mini)

    Sambons barn kallar mig för mitt namn, nåt annat vill jag inte bli kallad. Har funnits med i 6 år, och jag har valt att inte ta ansvar för sambons barn, mer än att jag fixar käk och tvättar kläder. Ber barnet mig om hjälp med tex läxa och jag har tid så gör jag det. Biomamman tycker att vårt förhållande är onormalt för att jag inte vill "leka mamma" och sambon tycker det är okej, men jag vet att han innerst inne vill att jag tar mer ansvar.

  • Anonym (an)

    Blir tilltalad vid namn. Har funnits sen barnet var lite mer än ett år, idag är den 4.

    Jag har inte någon föräldraroll för barnet. Jag och pojkvännen bor fortfarande i våra föräldrahem så barnet har en nära kontakt med alla här, andra mer andra mindre.

    Har ingen populär relation till bioföräldern som bland annat förbjudit mig att kalla mig för bonus/styv/plast etc.

Svar på tråden Vad kallar era bonusbarn er?