• Äldre 3 Jul 15:27
    59794 visningar
    0 svar
    0
    59794

    Hur förklarar jag för sonen att mor- och farföräldrarna inte bryr sig?

    Hej,

    Jag är en ensamstående (på heltid) mamma till en 4,5-årig pojke.

    Det gör ont i mig att säga detta men tyvärr är det så att varken hans mor- eller farföräldrar har visat något intresse i honom sedan han föddes. Mormor fanns med i bilden ett litet tag men bröt plötsligt kontakten utan vidare förklaring.

    Det har inte funnits konflikter eller annat destruktivt omkring honom, det är ett fall av att de helt enkelt inte "orkar" bry sig. Jag har två andra syskon vars barn besöker mormor regelbundet, men jag och sonen blir aldrig bjudna.

    Hans pappa försvann ur bilden när sonen var 2 mån, och vi har inte hört ett pip från hans släkt sedan dess.

    Min son är mycket älskad, vi har ett fint litet nätverk bestående av kusiner till mig, vänner och så. Men det är jättejobbigt att ha detta hängandes över sig. Sonen vill kalla alla män för "pappa" (han förstår väl inte begreppet) och alla tanter och gubbar för Mormor och Morfar.

    Mina föräldrar bor i samma stad, de lever vettiga liv, men fryser ut min son. Jag förstår inte varför, och får inga svar. Jag har accepterat läget, vad annat kan jag göra - men hur förklarar jag det här för min son? Frågorna lär komma snart...
    Hur gör jag? Jag vill ju såklart inte att han ska må dåligt, få trauman eller liknande.
    Alla råd mottages, ibland känns det så ensamt när man hör om andras familje-mys och helger hos Mormor osv. Önskar ju att min son också fick ha det där.

Svar på tråden Hur förklarar jag för sonen att mor- och farföräldrarna inte bryr sig?