• dajmkola

    ivf/ fet i sep /oktober

    Hej är det nån som,ska göra ett FET i mitten av september början på oktober?
    Vore roligt att följas åt

  • Svar på tråden ivf/ fet i sep /oktober
  • Viktoria2012

    Hej! Vi planerar IVF den perioden! Kommer att göra det utomlands. Mycket spännande. Följs gärna åt. Dock har vi lite olika protokoll då vi är två kvinnor, och embryo från en av oss sätts in i den andra. Lång historia varför vi testar detta, har med fertilitetsproblem hos båda partner att göra.

  • sesanka

    Skuttar in här i gruppen :) Jag och min man har försökt få barn på egen hand sedan våren 2011 men han har för få spermier så därför försöker vi nu få hjälp via IVF. Vi går på Akademiska i Uppsala och vi är inte speciellt nöjda med dom, men tack och lov är det ju gratis. Bakom oss har vi i dagsläget gjort ett färsk försök som slutade med ett missed abortion, barnet hade dött någon gång v6+ men Akademiska upptäckte det inte förrän i v10+ så det slutade med skrapning. Sedan har vi gjort FET nu i år i april, maj och juni som inte tog sig fastän dom två sista äggen var perfekta enligt läkaren. Akademiska har nu stängt över sommaren och de börjar med IVF'er först någon gång i slutet på augusti så vi får förhoppningsvis fortsätta igen i september. Vi har ett fryst ägg kvar och sen måste vi återigen hoppa på karusellen med hormoner, sprutor och allt elände som det innebär. Jag hoppas hoppas hoppas att det blir femte gången gillt för vår del. Jag bryr mig inte om allt krångel som finns runtomkring, det värsta är att man hela tiden pendlar mellan hopp och förtvivlan.

    Hur många försök har ni gjort hittills?

    Hoppas på många plus till nästa vår :D

  • dajmkola

    Våran lilla tös kom till efter 6e försöket(var ett FET) fick ett utomkved på 5e försöket så det vart en stor operation tyvärr.

    Har försökt få barn i 6.5 år har testat pergotime men,hjälpte inte alls ngt sen visade sig att jag har jätte svår endometrios: (

    Har haft en lång och tuff resa hit gått egenom många operationer pga av endometriosen så vi är super glada för Lill tösen och hoppas att vi kan,ge henne ett syskon! :)

    Vi går på Carl von linne o vi trivs bra där men gör alla våra undersökningar i hem kommunen.

    Och i vårat län får vi bara 2 gratis försök o dom gick ju inte alls så vi har betalat en himla massa pengar (men det var der värt nu: )) och måste betala för fet så hoppas det tar sig snabbt

    Var för inte nöjda med Akkis?

  • sesanka

    Oj det låter himla jobbigt, som om det inte är jobbigt nog att göra IVF. Men roligt att ni lyckades få er lilla tjej. Klart det blir ett syskon snart! Det här är ju "tur" gruppen ;)

    Rent allmänt har det känts som att akademiska behandlar en som ett personnummer, man kommer in på löpande band, in -ut- nästa. Det är en ny läkare varje gång så man hinner aldrig skapa någon relation. Ingen har koll på vem man är och vad man gått igenom. Det har varit informationsbrist och när man är ny vet man ju inte vad man ska fråga efter. Bara en sådan sak som att vi bor i Södertälje men måste åka till Uppsala. Första gången vi gjorde IVF åkte jag dit för ALLT, blodprov, ultraljud osv. Det var ingen höjdare att kliva upp kl 4 på morgonen för att slippa rusningstrafiken och vara på plats 8, få ett stick i fingret och sen åka hem igen... Det var aldrig någon som ens sa att vi bara behöver göra äggplock och insättning där, allt annat kan göras på hemkommunen så länge man meddelar dom provsvar. Sen har jag dessutom tillgång till min vårdjournal via mina sidor på vårdguiden.se och det jag läst där har fått mig att se rött.

    Första gången vi gjorde ivf med färskförsök blev vi gravida. Vi kom dit i v7+ för att göra ultraljudet, men läkaren sa att det var för tidigt att se något eftersom det inte fanns några hjärtslag. Men grattis ni är med barn, det är ett foster och kom tillbaka om två veckor. Det blev så att jag gick dit tre veckor senare pga att jag var tvungen att jobba så jag var i v10+ när jag och maken åkte dit. Då säger den läkaren tyvärr det har inte tagit sig och eftersom det inte kommit ut av sig själv så måste du skrapas. Hon visade upp på ultraljudsbilden vart fostret låg och så frågade jag om jag fick skrapas på Södertälje sjukhus och det var inga problem. Jag frågade sedan när har fostret dött? Då säger hon att det dött några dagar innan vi gjorde första ultraljudet?!!!! Inte nog med det... vi åkte hem och var förkrossade och vi gick till gynakuten dagen därpå och den läkaren talar om att akademiska misstänker mola. Dvs graviditet utan foster, celldelningen har gått snett och hon frågar om akademiska nämnt något för oss. INTE ett ljud sa den läkaren. Vi hade väl åtminstone frågat vad det är för något om hon hade sagt något. Gynläkaren tar sedan fram remissen från akademiska och jag har även läst den senare via vårdguiden och där står det redan vid första ultraljudet att dom misstänker att allt inte var okej, vid det andra ultraljudet då jag var i v10+ står det att jag är i v8+, 7+3 är inte 8 vad jag vet! Sen stod det att hon informerat oss om mola misstankarna och visat det på ultraljudet. Alltså jag såg rött när jag såg det där. Nu spelar det ju ingen roll eftersom det aldrig blev någon bebis, men slarvar dom med journalen och med vilken information dom ger oss så undrar man ju hur mycket annat dom slarvar med...? Sen inleddes en ny jobbig period då skarpningen skickades till en patolog för att undersöka om den innehåller cancer. Om det hade varit mola utan cancer hade vi inte fått göra någon ny ivf förrän tidigast 6-12 månader efter att man förklarats frisk, hade det varit mola med cancer så ska man göra cellbehandling och då vet man inte hur länge man måste vänta. Vi hade tur och det var "bara" ett vanligt missfall men det var ett par långa jobbiga månader. Efter det har vi gjort tre FET som misslyckats och än är resan inte över... 

    Jag och gubben står just nu vid det läget att vi kommer nog inte att genomföra alla våra tre ivf försök. Vi kommer att testa med det sista ägget som ligger i frysen och sen göra ett till äggplock och beroende på hur många ägg det ger oss och om det inte tar sig så lägger vi nog ner. Vi kanske tänker annorlunda sen när vi väl är där... men just nu känns det som att det är för jobbigt att hela tiden hoppas och sen misslyckas igen. Jag skulle vilja försöka hela vägen, men min man har tagit alla misslyckanden mycket hårdare än mig. Han är den som grinat mest och jag varit den som försöker vara stark och stöttande. När vi blev gravida första gången (nov 2013) så ordnade vi med allt till bebisen. Vi var överoptimistiska och trodde att vi skulle stå där med en bebis nu till sommaren. Nu i helgen som var gick vi igenom alla bebis saker och började sakta men säkert plocka undan lite saker som ska säljas. Ändå blev det 9 flyttkartonger kvar som ska sparas. Dom säljs först sen om vi lägger ner IVF'erna och det inte blev någon bebis. Förhoppningsvis blir det femte gången gillt för vår del :)

  • dajmkola

    Ush stackars er: (

    Då har ni oxå gått egenom mkt Skit: ( fy fan dom måst ju ha koll och dom ska ju vara förstående. Förstår er. Tur att det var ett vanligt missfall och inge cancer!

    Vi har ca 17 mil enkel till cvl kliniken Uppsala ena gången blev jag riktigt sur fick vi åka upp på en,söndag för att oxå ta stick i fingret sen åka hem: (

    För ingen i våran kommun har ju öppet på helger: (

    Men men va bara att gilla läget men var riktigt förbannad haha kom jag ihåg.

    När vi plussade med tösen fick vi se hjärtat slå redan i vecka 6 hos min läkare fy fan vad nervös man,var sen va vi jätte oroliga hela graviditeten för att nått skulle gå snett

    Fick komma på många kontroller o göra många ultraljud så jag skulle hålla mig lugn

    Vill ha sommar men,samtidigt vill ja sätta i gång nu fast tösen,är inte så gammal ännu

    Hur gammal är ni?

    Ni har inte funderat på att byta klinik? Eller utomlands?

    Kramar

  • sesanka

    Jag blir 34 nästa vecka och gubben är 31. Jag tror inte man får byta klinik när man gör det via landstinget. Rätta mig gärna om jag har fel Privat eller utomlands är inte aktuellt i nuläget för vi håller på och sparar pengar för att ha råd att flytta till USA. Min man kommer från Texas och jag importerade hit honom för det var enklare för honom att flytta till Sverige än för mig att flytta dit.

    Just att hjärtat inte slog på vårt första ultraljud i v7+ var ett tecken på att allt inte stod rätt till men läkaren sa inte ett ljud. Tyvärr lär man sig genom dåliga erfarenheter. ..

    Hur gammal är din dotter?

    Kram

  • dajmkola

    ush fy fan läkarna kunde ju ha sagt nått till er väldig dålig sti men tyvärr är ju sjukvården dålig =(

    jo man får byta klinik om man vill det är upp tillparet själva att byta =) om det inte har blivit nån ändring på det nu?!  Fast det kanske blir krångligt med journalerna också ja vet inte

    åh ska ni flytta till USA kul =) då förstår jag att ni spar pengar till det.

    dottern är bara 7 månader så när vi sätter i gång är hon 9-10 månader.
    hoppas på att det blir nått då så det blir tätt emellan barnen,

    men går det inte på 1a så bir det att vänta o spara till nästa fet o då kommer det bli några år mellan dom.

    vi har 5 ägg i frysen så jag hoppas inte alla kommer gå åt under första FET

    hur många år har ni kämpat med IVF ?
    ha en bra dag

  • Loppan8201

    Hej!

    Jag hoppar in här om OK Jag och min man är på vårt tredje FET, sattes tillbaka förra fredagen. Dock har jag i vanlig ordning känt av PMS och igår så började flytningarna förändra sig (som de alltid gör för mig inför mens) så hoppet rann liksom av mig totalt. Är så jobbigt att behöva säga till maken när det blir så, jag ser hur ledsen han blir samtidigt som han inte vill visa det och stötta mig.

    Fy vilken  jobbig resa du har haft Sesanka. Jag kan förstå de där med att man inte får ngn personlig kontakt. Jag går på Fertilitetscentrum i Sthlm och det är inte samma man får gå till. dock är de inte så många så snart har jag nog träffat alla ändå  Dock är alla som jag träffat otroligt trevliga och omtänksamma och gett ett professionellt intryck. Så jag är ändå väldigt nöjd.

    Summasummarum, då det väl till ganska stor sannolikhet inte blev ngt denna gång heller och frysen nu är tom kommer vi påbörja hela ruljansen igen med äggplock i september. Ser inte framemot det, men känns skönt att ha fler behandlingar innestående innan vi behöver bekosta det själva.

    Jag blir lite lugnare av att höra att ni fick er flicka på 6e försöket (om än jag såklart inte önskar att det hade behövt ta er så lång tid samt utomkvedshavandeskap) då det ger mig hopp och energi att fortsätta kämpa och inte ge upp.

  • sesanka

    Åh vad mysigt med en sådan liten Det är bra att ni börjar i god tid eftersom bebisen tar nio långa månader på sig själva bli klar. Förhoppningsvis går det undan den här gången Man borde ha världens bästa tålamod vid det här laget. Man väntar alltid på något; mensen, ägglossning, gravtests resultat osv...

    Vi har bara hållit på med ivf'er sen oktober 2013, det tog ett år från det att vi ställde oss i kön tills vi fick en tid, men vi har bara hunnit med ett et och och tre fet eftersom vi var tvungna att vänta på provsvaret från patologen i åtta veckor och sen var mensen tvungen att komma igång efter skrapningen. Undra vart jag ska vända mig för att byta klinik? Om vi misslyckas med nästa fet börjar vi om med hormoner och äggplock osv och då kan vi börja om på nytt någon annanstans.

    Välkommen Loppan8201! När är ditt testdatum? Jag hoppas att du får ett plus och att kroppen visar fel tecken den här gången :) Dags för mig att börja fixa med middag, hoppas ni har det bra i värmen som äntligen är här:D

Svar på tråden ivf/ fet i sep /oktober