• Dasha

    Simskola före fyllda 5 år?

    Hej!

    Jag undrar om det är Ok att låtsas att min dotter har fyllt 5 år för att börja i simskola?

    Hon fyller 5 år i november, och kursen börjar i september. De kräver att man ska vara fylld 5 år. Jag undrar, varför?

    Min dotter har en bra vattenvana, kan hoppa ner i poolen, dyker. Hon kan bara inte simma utan puffar och vill gärna gå i simskola för att lära sig simma. Tänkte anmäla henne nu till hösten.

    Det finns kurser för yngre barn, men bara för plask ooch lek: inga speciella simtag. Känns meningslöst för just vår dotter, vi går ju ändå ofta till poolen tillsammans och plaskar och leker där med henne.

  • Svar på tråden Simskola före fyllda 5 år?
  • Wry

    Det beror nog mest på ditt barn: har hon disciplinen som behövs för att följa simlärarens instruktioner och inte bara plaska och leka? Klarar hon att öva arm- och bentag istället för att leka fritt? kan tänka mig att detta kan vara en orsak till kravet på fyllda 5 (fast jag undrar om det inte gäller från det året man fyller 5 i ditt fall?)

    Gick med min son på typ simlekis, han fyller 5 i år och har ännu inte riktigt disciplinen som krävs för att öva bentag när simläraren säger bentag utan sprallar hellre fritt, han har dock god vattenvana och hoppar i och simmar till kanten själv, simmar på rygg utan problem (med flythjälp) etc. Antar att det är upp till dig att avgöra om ditt barn kommer att ha större glädje av simskola eller någon form av plask och lek.

    Ha dessutom i åtanke att kurser i stil med simlekis ofta vill ha en förälder med i vattnet, medan simskola kan förutsätta att detta inte behövs. Jag skulle här tänka mer på mitt barns förmåga till disciplin och att följa simlärarens instruktioner än eventuell vattenvana.

    Lycka till!

  • Flizus

    Jag hade förklarat situationen för personalen på stället och sedan diskuterat det hela.

  • Dasha

    Tack så mycket!

    Ja, jag tror att min dotter har disciplinen att följa lärarens instruktioner.

    Å andra sidan, jag märker att väldigt många högstadiebarn saknar den disciplinen och är inte kapabla att följa lärarens instruktioner i skolan, så det har nog inte bara med åldern att göra

    Undrar om sådana strikta regler om ålder på kommunala simskolor beror på försäkringsregler...

    Ska mejla dem iaf.

  • glassen

    Nej, det är inte okej att ljuga! Ofta brukar de kräva personnummer också och det kan nog vara straffbart att fejka det. Men självklart kan du kontakta dem och fråga om de tycker det är ok att din dotter börjar simskolan innan hon fyllt 5 år.

  • mojs

    Min dotter började simskola före hon var 5 år. Man börjar ju först i en grupp som startar med att kolla vilken vattenvana barnen har och sedan ska dom lära sig olika saker som att doppa huvudet, ta upp en ring från golvet, flyta på mage, flyta på rygg simma under vattnet osv och sedan ökas det där på eftersom man tagit märken. Min dotter tog baddaren blå och baddaren gul och startade med sköldpaddan men tyckte då att det var jobbigt att lyssna på instruktörerna så vi har en paus just nu...

  • mojs

    Men jag skulle absolut inte låtsas att barnet är äldre, bättre att barnet börjar i rätt grupp

  • pigglet

    Här i Skellefteå är gränden 6 år för att börja i de grupper där man tränar simtag. Innan dess finns "Baddaren", som tränar vattenvana osv.

    Den motivering jag hört är att innan 6 år är motoriken inte tillräckligt utvecklad för att lära sig bröstsim, som är det simsätt som de börjar med här. Därför löns det inte ha grupper för yngre barn. Och faktiskt verkar det som att även 6-åringarna har svårt att hinna lära sig simma på de 14 gånger de har på sig, de flesta får gå 2 omgångar innan de simmar så pass att de börjar i stora bassängen.

    Men jag tror också att det ligger en hel del i att de måste hinna bli så pass stora att de kan ta muntliga instruktioner, det låter ju logiskt.

  • Dasha

    Tack för alla svar!

    Mejlade skolan och fick svaret att de rekommenderar inte att starta där före 5 år, men att man kan bli förflyttad från en yngre "lek- och- plask" grupp om läraren bedömer att barnet är redo.

    Problemet är att vi har bokat den allra sista platsen som fanns på lördag eller söndag, och vi har ingen möjlighet att göra det annan tid. Det kommer att vara för sent att förflyttas, för att det kommer inte finnas någon ledig plats då.

    Tolkar deras svar som att man får ha barnet i "den riktiga" gruppen om barnet är redo, även om de "inte rekommenderar".

  • YokohamaNr2

    Men kör på, vad kan de göra när ni dyker upp liksom, huvudsaken är ju att din dotter inte är så pass mycket 'sämre' än de andra så att hon måste få mer hjälp! Men det verkar det ju inte vara fallet!

    Min yngsta började strax innan 5 och hade inte alls mycket vattenvana och gillade inte att doppa huvudet osv, råkade få en plats tidigare än jag trott och var lite nervös över hur det skulle gå men det gick jättebra och han har gjort enorma framsteg

    Lycka till

  • Elin 834

    Det där med att barn som är under 6år inte kan lära sig att simma är bara båg. Båda mina tjejer har lärt sig simma innan. 3,5 åringen lärde sig nu i sommar och simmar 25 meter, med fina arm och bentag. 6 åringen simmar 1000m och tog järnmagistern, hon lärde sig simma när hon var 4år. 

    Mina barn är unga underverk utan har fått börja i simskola tidigt och tragglat bentag många hundra meter innan de lärde sig att simma.

  • Elin 834
    Elin 834 skrev 2014-07-30 22:17:40 följande:

    Det där med att barn som är under 6år inte kan lära sig att simma är bara båg. Båda mina tjejer har lärt sig simma innan. 3,5 åringen lärde sig nu i sommar och simmar 25 meter, med fina arm och bentag. 6 åringen simmar 1000m och tog järnmagistern, hon lärde sig simma när hon var 4år. 

    Mina barn är unga underverk utan har fått börja i simskola tidigt och tragglat bentag många hundra meter innan de lärde sig att simma.


    inga underverk ska det ju vara :)
  • Maggie Puh

    Dom vill ha din dotters personnummer så det är inte lönt att ljuga om hennes ålder. Anmäl till baddaren i så fall (finns kurs 4-5 åringar).

    Jag har simmat med mina barn sedan de var bebisar och sonen lärde sig simma när han har 2,5 år och dottern 3,5 år.

  • Maisie

    Det finns olika system som simskolorna använder och att alla simskolor inte har "baddaren" utan de arbetar på andra sätt och har andra namn.

    Min dotter går i en simskola som använder livräddningssällskapets system och där heter det inte baddaren. En förälder/vuxen per barn är med i bassängen tills dess att barnet har uppnått en viss nivå. Dottern har på sina åtta gånger lärt sig doppa huvudet, plocka upp saker från botten, hoppa från kanten, övat på att flyta på rygg och mage, badat med flytväst, badat med kläder och flytväst och tittat under vattnet. Nästa nivå är svårare så jag tror vi kommer att få gå minst två omgångar i den gruppen innan hon kan flytta upp. Hon är iallafall stolt ägare till Livbojen Blå och Doppingen.

  • Dasha
    Maggie Puh skrev 2014-07-31 09:23:32 följande:

    Dom vill ha din dotters personnummer så det är inte lönt att ljuga om hennes ålder.


    De fick ju dotterns personnummer, men hon blev antagen ändå....
    Maisie skrev 2014-07-31 09:54:54 följande:

     Hon är iallafall stolt ägare till Livbojen Blå och Doppingen.



    Det är just till Doppingen vi anmälde. Det är ju första steget när man börjar öva på simtag.
  • Maisie

    Här grupperna inga namn utan bara steg. Hon ska börja med steg två nu till hösten.

Svar på tråden Simskola före fyllda 5 år?