• Äldre 4 Jul 13:28
    29841 visningar
    25 svar
    25
    29841

    (Nästan) Allt du velat veta om Agnus Castus/munkpeppar!


    I denna tråd hade jag tänkt lägga ut infotexter jag hittat om örten, och vad man vet om den i andra (engelskspråkiga) länder. Och jag tycker det är anmärkningsvärt hur mycket mer välkänt och accepterat det är i andra länder. Jag har tagit mig friheten att markera sådant jag tycker är av extra intresse. Jag börjar med detta inlägg och lägger till nya när jag hittat nya texter av intresse, men observera att jag inte är någon expert och inte kan garantera informationen.
    Hoppas du hittar vad du söker!


    Det du kanske först och främst bör veta är att Agnus Castus/Munkpeppar är en hormonbalanserande ört.
    Nedanstående info är saxat ur HealthyWay magazine: http://www.healthywaymagazine.com/WebIssue46/AgnuscastusMarriageSaviour.html


    What people don?t necessarily realise is that Agnus is amazing for a particular (specifik) type of PMS, not every type of PMS. Agnus is great for:


    Anger
    Irritability
    Mood swings
    Sore breasts (ömma bröst)
    Fluid retention

    Normally you will see improvements (förbättringar) within 1-3 cycles, which isn?t bad going. 


    If, however, you have light periods, on a longer rather than shorter cycle (i.e. more than 4 weeks apart rather than less than 4 weeks apart), and get tired, sad and weepy rather than angry and irritable before your period, Agnus castus is not for you. 


    När man inte bör ta Agnus Castus (munkpeppar)
    Please don?t take Agnus castus, or Black Cohosh, or any other hormone-balancing herb (eller andra hormonbalanserande örter) if you are using hormonal contraceptives (preventivmedel), such as the Pill, the mini Pill, the contraceptive injection, the coil, or an implant.


    Don?t take Agnus castus or any hormone-balancing herb if you are on hormonal medication such as anticancer treatments.


    The reason for these contraindications (kontraindikationer, varningar) is that contraceptives (preventivmedel) and other hormonal medications work by deliberately imbalancing (avsiktligt obalanserande) your hormones. Agnus castus (or any other hormonal herb) is likely to rebalance (balansera, återställa balans) them, preventing (förhindra) the medication from working. 


    Angående hormoner och ACs påverkan på progesteron


    During the first half of your cycle, oestrogen levels rise. Oestrogen thickens the lining of the womb in anticipation of an implanted egg (i väntan på ett befruktat ägg). Once oestrogen reaches a certain level you ovulate (ägglossar) and progesterone is then secreted by the ruptured egg sac (progesteron avges från den söndriga äggsäcken). The role of progesterone is to stabilise the lining of the uterus (livemodern) (the endometrium) during the second half of your cycle. When no fertilised egg is implanted, levels of both hormones fall and you menstruate.


    Progesterone does more than just look after your womb lining. Here are some of its other roles


    It helps to rebuild bone, by stimulating osteoblasts (bone-forming cells)
    It helps to regulate blood sugar levels, thereby preventing hunger and cravings
    It has a sedative (ung. ?lugnande?) effect on brain chemicals, promoting (ung. ?förebygger?) calmer moods

    You can see that having the right amount (rätta halten av progesteron) of progesterone is quite useful for a healthy life as a woman. 


    There are many reasons why you might not have enough progesterone in your system:


    You have been on the general Pill (the one you take for three weeks and then leave off for a week)
    You have a high sugar intake ? this is associated with higher oestrogen levels and more PMS symptoms
    You are obese ? body fat contains an enzyme that helps create oestrogen, so the more fat you have the more oestrogen you?ll make, which will affect your oestrogen/ progesterone ratio
    Your liver isn?t breaking down oestrogen properly ? one reason for this can be a lack of vitamin B and magnesium

    Taking Agnus castus will help your body to produce more progesterone. This is not the same as taking a synthetic form of progesterone as a supplement: Agnus castus makes your body do the work itself, and produce its own progesterone. This is a more natural approach that makes it more likely your body will continue the good work on its own once you stop taking Agnus castus.


    Källa: www.healthywaymagazine.com/WebIssue46/AgnuscastusMarriageSaviour.html

  • Svar på tråden (Nästan) Allt du velat veta om Agnus Castus/munkpeppar!
  • Äldre 4 Jul 13:31
    #1

    Denna info handlar lite om bieeffekter (inte så många) - och även i denna info (amerikansk sida, tror jag) ser man att användningsområdet ofta varit mot PMS först och främst, inte fertilitet. 

    Chasteberry (Agnus castus) has been used for thousands of years, mostly by women to ease menstrual problems and to stimulate the production of breast milk. Currently, chasteberry is still used as a folk or traditional remedy for menstrual problems, such as premenstrual syndrome, as well as for symptoms of menopause, some types of infertility, and acne.


    Källa: nccam.nih.gov/health/chasteberry


    Chasteberry has not been associated with serious side effects. However, it can cause gastrointestinal problems, acne-like rashes, and dizziness. 

    TS tillägg: jag tycker mig kunna få liite huvudvärk av dropparna


    Chasteberry may affect certain hormone levels. Women who are pregnant or taking birth control pills or who have a hormone-sensitive condition (such as breast cancer) should not use chasteberry.

    Because chasteberry may affect the dopamine system in the brain, people taking dopamine-related medications, such as certain antipsychotic drugs and Parkinson's disease medications, should avoid (undvika) using chasteberry

    Källa: nccam.nih.gov/health/chasteberry

  • Äldre 4 Jul 13:33
    #2

    Denna info handlar lite om bieeffekter (inte så många) - och även i denna info (amerikansk sida, tror jag) ser man att användningsområdet ofta varit mot PMS först och främst, inte fertilitet. 

    Chasteberry (Agnus castus) has been used for thousands of years, mostly by women to ease menstrual problems and to stimulate the production of breast milk. Currently, chasteberry is still used as a folk or traditional remedy for menstrual problems, such as premenstrual syndrome, as well as for symptoms of menopause, some types of infertility, and acne.


    Källa: nccam.nih.gov/health/chasteberry


    Chasteberry has not been associated with serious side effects. However, it can cause gastrointestinal problems, acne-like rashes, and dizziness. 

    TS tillägg: jag tycker mig kunna få liite huvudvärk av dropparna


    Chasteberry may affect certain hormone levels. Women who are pregnant or taking birth control pills or who have a hormone-sensitive condition (such as breast cancer) should not use chasteberry.

    Because chasteberry may affect the dopamine system in the brain, people taking dopamine-related medications, such as certain antipsychotic drugs and Parkinson's disease medications, should avoid (undvika) using chasteberry

    Källa: nccam.nih.gov/health/chasteberry

  • Äldre 4 Jul 13:35
    #3
    Munkpeppar kallas det intressant nog för att den sägs reducera libidon, så munkar (och kanske nunnor med) använde det som krydda för att reducera sin sexdrift. Därav namnet.

    Har någon av er som använt Agnus bastus/Munkpeppar, upplevt sänkt libido?
    Det har inte jag, men jag har bara tagit dropparna i tre dagar än.
  • Äldre 4 Jul 13:38
    #4
    AnSta skrev 2014-07-04 13:35:22 följande:
    Munkpeppar kallas det intressant nog för att den sägs reducera libidon, så munkar (och kanske nunnor med) använde det som krydda för att reducera sin sexdrift. Därav namnet.

    Har någon av er som använt Agnus bastus/Munkpeppar, upplevt sänkt libido?
    Det har inte jag, men jag har bara tagit dropparna i tre dagar än.
    Hmm...använder inte själv, men ger till dotterns häst för att förbättra humöret vid brunst. Hormonsvängningarna blir betydligt mindre och därmed blir humöret bättre. Men då ger man pepparkross och inte droppar.  
  • Äldre 4 Jul 14:00
    #5

    Och här kommer lite till om AC:s inverkan på det hormoniella vid infertilitet. Texten tar bl a upp  om progesteron (som i första inlägget) samt om LH och prolaktin (vilket TS inte själv känner till mkt om). Sidan är från HerbWisdom.com Jag har försökt hjälpa till med översättningen. Tycker också det är intressant att Tyskland återigen nämns, eftersom jag själv hört att AC/Munkpeppar är stort där, och t o m ges till kvinnor som har svårt att få barn, INNAN man går in med läkemedel.


    Nåväl:


    Because of the intact herbal culture in Germany and other parts of Europe, agnus-castus has not lost its popularity. In fact it remains probably the most commonly used herb for regulating hormones and relieving menstrual difficulties and is considered to be the best herb for ailments such as fibroid cysts of the uterus and endometriosis.


    Agnus Castus has not been significantly investigated (har inte blivit tillräckligt undersökt) for its therapeutic effects. Studies have shown that extracts of Agnus castus can stimulate the release (frisläppandet av) of Leutenizing Hormone (LH) and inhibit (hindra frisläppandet av) the release of Follicle Stimulating Hormone (FSH)


    This suggests that the volatile oil (=dropparna) has a progesterone-like effect. Its benefits (fördelarna) stem (härrör från) from its actions (dess påverkan på) upon the pituitary gland (hypofysen och specifikt dess) specifically on the production of luteinizing hormone (produktion av LH). 


    This increases (ökar) progesterone production and helps regulate a woman's cycle. Agnus Castus may also regulate prolactin secretion. The ability to decrease excessive prolactin levels may benefit infertile women. The ability to decrease excessive prolactin levels may benefit infertile women (Dess förmåga att minska överflödiga prolaktinnivåer KAN gynna infertila kvinnor).


     


    Källa:www.herbwisdom.com/herb-agnus-castus.html

    Det där sista med LH tycker jag personligen är intressant eftersom jag först tog min första femdagars-kur med Pergotime som ju också gör något med LH och FHS väl.. Och dagen efter det började jag med Agnus-dropparna. Så för egen del vill jag ta reda på mer om detta, så att inte Pergon och AC-dropparna motverkar varandra.

  • Äldre 4 Jul 14:03
    #6
    Majsan70 skrev 2014-07-04 13:38:45 följande:
    Hmm...använder inte själv, men ger till dotterns häst för att förbättra humöret vid brunst. Hormonsvängningarna blir betydligt mindre och därmed blir humöret bättre. Men då ger man pepparkross och inte droppar.  
    Spännande att veta, vi får samla på oss info här. 
    Den verkar vara väldigt mångsidig och turligt nog med få biverkningar.
    Jag tror det är en så kallad (hormonell) ADAPTOGEN, dvs att den kan hjälpa till på flera områden genom att balansera upp, t ex pms, fertilitet, akne och några områden till. Synd att svensk sjukvård är så stelbenta att det inte ens verkar ha gjorts några studier på den. För det har det gjort utomlands, men mycket återstår att testa ju.
  • Äldre 4 Jul 14:05
    #7
    AnSta skrev 2014-07-04 14:03:35 följande:
    Spännande att veta, vi får samla på oss info här. 
    Den verkar vara väldigt mångsidig och turligt nog med få biverkningar.
    Jag tror det är en så kallad (hormonell) ADAPTOGEN, dvs att den kan hjälpa till på flera områden genom att balansera upp, t ex pms, fertilitet, akne och några områden till. Synd att svensk sjukvård är så stelbenta att det inte ens verkar ha gjorts några studier på den. För det har det gjort utomlands, men mycket återstår att testa ju.
    Det är jätteintressant det är här med lite alternativa vägar. 
    Dotterns häst blir förskräckligt bitchig och bedrövlig vid brunst, men det där har nästan helt försvunnit med munkpeppar. Vi ger det i perioder över hela året och inte bara vid brunst.
  • Äldre 4 Jul 14:11
    #8

    En reflektion av TS: Vad jag inte förstår är vad som är vitsen i att Agnus castus kan öka det luteiniserande hornen men minska FSH????
    Kag någon som är mer insatt i LH och FSH förklara detta för mig.

    Och kvar återstår för egen del att ta reda på hur Pergotime påverkar ovanstående hormonprocesser.

  • Äldre 4 Jul 14:13
    #9
    Majsan70 skrev 2014-07-04 14:05:25 följande:
    Det är jätteintressant det är här med lite alternativa vägar. 
    Dotterns häst blir förskräckligt bitchig och bedrövlig vid brunst, men det där har nästan helt försvunnit med munkpeppar. Vi ger det i perioder över hela året och inte bara vid brunst.
    Nej, det står att man inte behöver ta det igen så att säga, om inte besvären kommer tillbaka. Och ser du i mitt första inlägg, står det ju specifikt vad för slags PMSsymptom som AC hjälper emot. Och det förvånar mig inte alls att det hjälper även djur.
  • Äldre 5 Jul 17:31
    #10

    O här kommer ytterligare info, som är bra o tydlig:

    I found this on Marilyn Glenville's website

    Agnus Castus (Vitex or Chaste tree berry)

    This is the herb of choice for helping to restore hormone imbalance and increasing fertility. In one study 48 women diagnosed with infertility took agnus castus daily for three months, 7 of them became pregnant during that time and 25 of them regained normal progesterone levels.

    Agnus castus is particularly helpful for those women who have a luteal phase defect (shortened second half to the cycle) or those with high prolactin levels, because it stimulates the proper functioning of the pituitary gland which controls the hormones.

    Agnus castus works to restore hormonal balance and can be used where there are hormone deficits as well as excesses it:

    * Regulates periods

    * Restarts periods which have stopped

    * Helps with heavy bleeding

    * Increases the ratio of progesterone to oestrogen by balancing excess oestrogen.

    Note:

    Don't take any herbs while you are using drug treatments or going through assisted conception (such as IVF), unless prescribed by a qualified practitioner.

Svar på tråden (Nästan) Allt du velat veta om Agnus Castus/munkpeppar!