• Anonym (Stina)

    Hur märks Asperger?

    Jag har alltid undrat om jag har drag av Asperger. Ni som fått diagnosen i vuxen ålder, vilka symtom var det som gjorde att diagnosen fastställdes? Hur märker man om man har Asperger? Hur går en utredning till? Tacksam om någon kan ge mig lite info.

  • Svar på tråden Hur märks Asperger?
  • Anonym (.)

    Har kämpat i 43 år med mitt liv. Jag har medfödda funktionshinder. Jag är ej normal i skalle. Kan ej rå för det. Har kämpat med många problem i mitt dagliga liv m.m. Varför finns jag till för. Hade jag veta detta så ville jag inte finnas med till i värden. Önska att jag inte funnis till. Varför födde dom mig för. Bättre resure för BB och förlossningstatisk m.m. Är trött på att kämpa. Jag är utmatta. Autism, Asberger, Utvecklinstörning m.m.

  • Aniiee

    Det beror ju alldeles på. Asperger är en jättebred diagnos. Jag har asperger (diagnos både som barn och vuxen, bekräftelsediagnos), och på mig märks det för att jag är "blyg", ser inte folk i ögonen när jag talar med de (betyder inte att jag inte lyssnar/är ointresserad, det är bara helt enkelt obehagligt) behöver vila efter sociala grejer (tog aldrig hem kompisar efter skolan/på lov för jag orkade inte. Många trodde att jag inte hade vänner, men det hade jag.), har djupa specialintressen (nördar ner mig), behöver förberedelser inför när saker händer, tycker inte om att saker förändras alltför mycket, "ser inte" när det är stökigt (stör mig inte för jag har stenkoll på mina grejer), och att jag har IQ långt över normala (från början, när jag fick min första diagnos, var IQ över normalspannet ett krav). Jag kräver logik i verkligheten, annars stör jag mig.

    Kriterierna för asperger är som följer:


    A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck:


    påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen

    oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån

    brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)

    brist på social eller emotionell ömsesidighet

    B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:


    omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering

    oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer

    stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)

    enträgen fascination inför delar av saker

    C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.


    D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen (t ex enstaka ord vid två års ålder, kommunikativa fraser vid tre års ålder).


    E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.


    F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.

    Och kriterierna är naturligtvis grader i "helvetet".

    Utredningen går till som så att man pratar mycket med den som utreder (en del i att bedöma det sociala samspelet), en närstående får ett frågeformulär för att de ska kunna se hur man var som barn, tester (bland annat språktest, IQ.test).

    Jag har säkert missat en massa, jag är dålig på att svara på "öppna" frågor. Det är en del av min problematik.


    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Anonym (.)

    Har kämpat i 43 år med mitt liv. Jag har medfödda funktionshinder. Jag är ej normal i skalle. Kan ej rå för det. Har kämpat med många problem i mitt dagliga liv m.m. Varför finns jag till för. Hade jag veta detta så ville jag inte finnas med till i värden. Önska att jag inte funnis till. Varför födde dom mig för. Bättre resure för BB och förlossningstatisk m.m. Är trött på att kämpa. Jag är utmatta.  Jag har Autism, Asberger, Utvecklingstörning. Jag har en djup det Svår Depression.

  • Anonym (Normal)

    Aniiee. Tycker du verkar högst normal:) Du skriver oftast bra inlägg och är konkret. På dig märks inte as här iaf.

  • Anonym (.)
    Anonym (Normal) skrev 2014-07-05 01:46:17 följande:

    Aniiee. Tycker du verkar högst normal:) Du skriver oftast bra inlägg och är konkret. På dig märks inte as här iaf.



    Mm.
  • Aniiee
    Anonym (Normal) skrev 2014-07-05 01:46:17 följande:

    Aniiee. Tycker du verkar högst normal:) Du skriver oftast bra inlägg och är konkret. På dig märks inte as här iaf.


    =)Tack! Nej, märks ju inte så mycket på internet. Det märks mer på bombnedslaget i sovrummet =P Jag har hört många gånger att jag är som stereotypen av en gammal professor. Ordning på hjärnkontoret, men inte på hemkontoret. 
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • trolliz

    Jag utgår från mig själv nu, såklart och kortfattat då jag är trött.

    Har alltid varit "blyg", eller osäker. Min mamma eller storebror fick göra allt för mig. Vågade inte göra något själv. Svara i telefon, betala i kassan osv, eller ens gå på kalas.

    Är väldigt fast vid mina tankar om hur saker och ting ska gå till och det är vad min nuvarande pojkvän tycker syns mest. Allt ska vara på mitt sätt eller som jag trott annars fårjag panik och flippar.

    Hmm, finns väl annat också men det är det största. Och att jah tänker annorlunda än andra och detta märktes i matten. Jag kom fram till rätt svar men gjorde uppgiften på ett helt annat sätt och kunde absolut inte begripa det "rätta" sättet. Därav hade jag svårt för matte fast jag är väldigt matematisk i tänket.

    Sen så snöar jag in mig på saker. Främst min seriefamilj jag haft i fem år nu... och andra berättelser jag hittar på i skallen. Sörjer att inte ha någon att dela det/dem med som inte tycker jag är sjuk i huvudet.

    Sen har jag även svåra panikattacker och ångest. Kan komma närsomhelst. Jag kan längta att få komma ut och träffa människor men sen i sista sekund ställer jag in för jag pallar inte, vill bara spy och stannar inne en dag till... skit jobbigt och oroar mig för hur jag ska klara jobba resten av mitt liv utan att försöka ta livet av mig varje vecka. Men det kanske skattebetalarna vill hellre än att jag lever på dem :/

    Jag VILL kunna jobba och fungera normalt och kämpar hela tiden!

  • Anonym (.)

    Ni får gärna läsa mina andra tråda om mina problem. Autisspektrum som man har m.m.

  • Anonym (Normal)
    Anonym (.) skrev 2014-07-05 02:45:22 följande:
    Ni får gärna läsa mina andra tråda om mina problem. Autisspektrum som man har m.m.

    Du är Mia70mia?
Svar på tråden Hur märks Asperger?