• Mia70Mia

    Fakta och information

    Funktionshinder

    En person har en funktionsnedsättning om han/hon på grund av en skada, sjukdom eller medicinskt
    tillstånd har svårigheter att klara vardagliga aktiviteter. Personen kan sägas vara funktionshindrad.

    Somatiska och kognitiva funktionshinder
    ? Somatiska/fysiska funktionshinder är funktionsnedsättning utifrån kroppslig sjukdom eller
    skada till exempel hörsel, syn eller rörelsefunktioner. Funktionshindret ger problemen i
    vardagen som kan vara förutsägbara och där man tydligt kan se och förstå problematiken.
    ? Kognitiva funktionshinder handlar om kognition, de processer som sker i hjärnan då vi tar
    emot, bearbetar och förmedlar information. Funktionshindret är dolt och svårigheterna kan
    vara svåra att förutse och förstå.

    Kognitiva funktionshinder
    Den kognitiva förmågan kan påverkas av bland annat utvecklingsstörning, traumatiska hjärnskador,
    whiplashskador, autismspektrumstörningar, ADHD/DAMP, demenssjukdomar och psykiska
    sjukdomar som kan ge kognitiva funktionshinder, det vill säga funktionsnedsättning av hjärnans
    förmåga.
    Den kognitiva funktionsnedsättningen kan göra det svårt att minnas, ta initiativ, planera, ha koll på
    tiden, lösa problem, ha struktur på dagen, ge problem med sömn och stress hantering. Det kan påverka
    förmågan att ta hand om sig själv i det dagliga livet, förmågan att umgås med andra/social kontakt och
    förmågan att arbeta eller att delta i regelbundna aktiviteter.

    Kognitiv
    funktionsnedsättning
    kan orsakas av bl a
    Psykisk sjukdom
    Demenssjukdom
    Utvecklingsstörning
    Autismspektrumstörningar
    ADHD/DAMP
    Traumatiska
    hjärnskador
    med flera?

    Psykiska funktionshinder
    En person med psykiska funktionshinder kan ha flera kognitiva funktionsnedsättningar orsakade av
    långvarig psykisk sjukdom eller från neuropsykiatriska diagnoser och tillstånd. Schizofreni och psykos
    är några exempel på psykiska sjukdomar som kan orsaka psykiska funktionshinder. Hjärnan har
    svårighet att samordna intryck och signaler vilket kan skapar svårigheter att klara vardagliga sysslor.
    Psykiska funktionshinder handlar alltså om dolda funktionshinder som kan förorsaka liknande
    problem som för personer med somatiska/fysiska funktionshinder. Vi möter en människa som ser, hör,
    kan tala och röra sig men kan sakna förmåga att använda sin syn, hörsel, tal och rörelseförmåga på ett

    adekvat sätt. Personen har funktionshinder och blir på grund av detta handikappad i samhället
    eftersom det ofta brister i stöd och tillgänglighet.
    Några exempel på kognitiva funktionsnedsättningar:

    ? Svårigheter i exekutiva funktioner
    Ger funktionshinder när det gäller att ta initiativ, skapa struktur i vardagen, planera och organisera,
    lösa problem, motivera sig själv, komma i tid, avsluta i tid. Sånt som vanligtvis är en rutin och som
    kräver ytterst liten tankekraft, kan bli ett stort hinder i vardagen och försvårar delaktighet i samhället.
    Personer i omgivningen kan tolka det som man inte vill, fast det egentligen handlar om att man inte
    kan. För vissa räcker det inte bara att vara motiverad, det kan även behövas stöd för att klara
    uppgiften.
    ? Svårigheter i central samordning (central coherence)
    Ger funktionshinder på grund av att det är svårt att hålla ihop och foga samman en mängd detaljer och
    även en nedsatt förmåga att tolka känslomässiga och sociala sammanhang. En del reagerar långsamt
    eller inte alls på det som händer runtomkring dem. Andra är mycket fåordiga. Man kan ha svårt att se
    om en människa är arg eller om någon vill vara i fred. Många bakslag gör att man till slut inte vågar ta
    kontakter, man drar sig tillbaka och är avvaktande inför andra människor.
    ? Svårigheter i abstrakt tänkande
    Svårigheter att förstå övergripande begrepp, svårt att se helheten och fastnar lätt i detaljer. Man tolkar
    tal/uttryck efter dess konkreta innebörd och har svårt att föreställa sig förhållanden som man aldrig har
    upplevt. Man tvekar när man ska prova något nytt och okänt. Man kan ha svårt att skapa ?inre bilder?
    och en oförmåga att ?drömma sig bort? vilket gör det svårt att tänka sig in i hur det skulle kunna vara i
    ett nytt boende eller ett nytt arbete. Den naturliga reaktionen kan bli att säga nej till allt nytt t ex i en
    vårdplanering/personlig plan för boendestöd, boende, arbete/sysselsättning.
    ? Svårigheter i kroppsuppfattning och stresstålighet
    Man blir lätt stressad, går ständigt på högvarv. Det kan ta lång tid att varva ned till normalläge, vilket
    förbrukar mycket energi som kan vara en bidragande orsak till att man ofta känner sig trött och sällan
    utvilad. Sömnstörningar kan också vara vanliga. Den inre klockan som reglerar sömnen fungerar inte
    och man har svårt att somna på kvällen vilket gör att det kan vara besvärligt att komma upp på
    morgonen. Man kan även bli överkänslig för ljud och ljus samt beröring.
    ? Minnessvårigheter
    Vanligt är svårigheter med närminnet men även att ta fram lagrade minnen. Detta leder till att man har
    svårt att lära sig nya saker, det tar tid bland annat på grund av nedsatt koncentrationsförmåga, svårt att
    fokusera uppmärksamheten och att bearbeta information. Man kan även ha svårt att plocka fram och
    generalisera kunskap ?man glömmer att komma ihåg? och svårighet att använda gamla kunskaper i
    nya situationer vilket bland annat innebär att det är viktigt att träna i sin rätta miljö.
    ? Svårigheter av mentalisering (theory of mind)
    Tankestörningar i inlevelseförmågan innebär att man har svårt att förstå hur andra tänker och svårt att
    förstå att andra har känslor som kan vara annorlunda än mina egna. Det handlar om en oförmåga att se
    saker från en annans människas perspektiv vilket gör att för omgivningen ses dessa personer som
    egocentriska och det är svårt med sociala relationer.
    Den kognitiva funktionsnedsättningen kan påverka förmågan att ta hand om sig själv och sitt hem, den
    sociala kontakten att umgås med andra samt förmågan att arbeta eller delta i regelbundna a

  • Svar på tråden Fakta och information
  • Mia70Mia

    Det är ganska skönt att skriva som det är och får ut mina tanka öppet här. Vad som helst. Ett tecken på hjälp. Hur gör man en blogg så det kan nor ut till alla. Fundera på att skriva om mitt liv hur jag har det i mitt tråkia liv. Mina funderningar m.m.

  • fiori84

    Får man fråga vilket funktionshinder du har och hur det påverkar ditt liv i vardagen?


    Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Mia70Mia
    fiori84 skrev 2014-07-17 13:11:26 följande:

    Får man fråga vilket funktionshinder du har och hur det påverkar ditt liv i vardagen?


    Jag har diagnos: autism, asberger, utvecklingstörning. I bland har jag det jobbit med vardagen.

    Du får gärna skriva till mig .Vi sitter i samma situation. Har själv en blogg.


    En väldigt ensam människa som ironiskt nog uppskattar att vara social över allt annat. Jag är varken en ensamvarg eller eremit men däremot lever jag mycket riktigt som en. Mycker förtryckt av depression, något jag håller på och kämpar emot och vinner över trots att jag inte kommer längre i jakten. Allt som händer får en att kännas sig värdelös, liten, obetydligt och omöjlig, så om någon kan bevisa motsatsen skulle det vara fantastiskt. Men det kommer väl aldrig att hända? /Min E-mail: [email protected] Blogg: http://miamiamia.bloggplatsen.se/



     

Svar på tråden Fakta och information