• malineriksson

    Samhällskunskap 1B (fallet olle)

    Hej! För att klargöra de här direkt för er så vill jag inte att ni gör uppgiften åt mig. Skulle behöva lite hjälp på traven. Deadlinen är klockan 00.00 inatt och jag har inte skrivit ett ord. Anledningen till de är att min bok kom med posten idag pga av att mitt paket kommit bort.

    Jag har återupptagit mina gymnasiestudier eftersom jag inte gjorde klart dom på min tid. Jag är idag 25 år och har inte pluggat på 7-8 år. Jag har börjat en utbildning på distans, en webbaserad rackare. Känner mig TOTALT borta. Jag vet inte hur jag ska lägga upp de eller någonting, jag är som jag sa tidigare totalt borta.

    fuskbugg.se/dl/jX61j7/olle.pdf  Adobe Acrobat Reader krävs för att läsa filen.

    där har ni en fallbeskrivning kring Olles situation. Beskriv hur Olle hamnat i den situation han nu befinner sig i samt vilka rättigheter och skyldigheter Olle har som arbetstagare, konsument och samhällsmedborgare. Vad kan samhället hjälpa Olle med? Diskutera vilka olika handlingsalternativ Olle har för att lösa de problem han råkat ut för. Analysera slutligen kring vilka konsekvenser de olika beslut Olle tagit kan få för Olle själv samt för samhället i stort.


    Är väldigt tacksam för minsta lilla hjälpen jag skulle kunna få. :)

  • Svar på tråden Samhällskunskap 1B (fallet olle)
  • johnnyloma

    Hej !

    Jag fick samma uppgifter som dig , har du gjort uppgifterna? snälla.. kan du hjälpa mig? 
    det här är så svårt.GråterGråter

  • Anonym (plugg)

    Nu var det ett tag sedan ni skrev här men hhåller på med samma uppgift och fattar ingenting. fick ni någon klarhet i vad man skulle beskriva? setat å letet fakta och info men hittar inget .. skit svår uppgift!

  • Anonym (p)
    Anonym (plugg) skrev 2016-01-12 13:36:15 följande:

    Nu var det ett tag sedan ni skrev här men hhåller på med samma uppgift och fattar ingenting. fick ni någon klarhet i vad man skulle beskriva? setat å letet fakta och info men hittar inget .. skit svår uppgift!


    Börja med att bena ut vilka frågor som skall besvaras för varje scenario:
    Rättigheter/skyldigheter.
    Vilken hjälp finns att få.

    Spalta sedan upp de olika scenarierna och gör en sökning på varje:
    sms skulder.
    Svartjobb.
    Arbetslös.
    Distansköplagen.
    Inkasso.
    Missad hyra.
    o.s.v.

    Nu har jag aldrig gjort den uppgiften men för att lösa ett problem är det första steget att specificera och bryta ner problemet i hanterbara bitar.
  • Anonym (plugg)

    har nu gjort klart nästan hela arbetet ska bara göra : Analysera slutligen kring vilka konsekvenser de olika beslut Olle tagit kan få för Olle själv samt för samhället i stort.   men vad menar de att man ska analysera? samhällproblemet ? i så fall är det väl svartjobbet? eller ? Eller ska jag göra en analys på arbetet ?

  • Anonym (0000000)

    Hur kan man ens tycka att denna uppgift är svår. Då måste man vara väldigt dåligt påläst eller något. Jag har själv precis gjort denna uppgift som en del i en av Examinationer a hos NTI. Ända skillnaden är att de har bytt ut namnet Olle mot Kim, men uppgiften är exakt samma som nämns här.

    Jag fick omdöme A på den examinationen där "fallet Kim" var del 1. Dessutom skrev läraren följande kommentar: "Toppen, här har du gjort ett gediget arbete. Mycket bra jobbat med examinationen!".

    Men visst alla är olika och anser att olika saker är olika svårt, men som sagt jag anser inte det. Är man bara tillräckligt påläst så klarar man uppgiften utan problem. Är man däremot dåligt påläst, trött, ofokuserad, mindre intresserad av ämnet så kanske man kan tänkas få lägre än A. E kan jag ej tänka mig att man kan lyckas få på den uppgiften, isåfall måste man bara ha hastat ihop något 15 min innan inlämning typ.

Svar på tråden Samhällskunskap 1B (fallet olle)