• En struts

    Röda rummet - Stora och små författares svammeltråd

    Siktar du in dig på Nobelpriset i litteratur kanske? Eller dagdrömmer du bara lite anspråkslöst om att slänga in en novell i någon tidning? Eller siktar du in dig på att bli Sveriges nya deckarförfattare á là Stieg Larsson eller Camilla Läckberg?
    Eller har du drömmar om att skriva en fantasyroman?
    Se hit stora och små författare. Här ger vi varandra inspiration, råd och tips. Samt kanske vi kan hjälpa att spåna i varandras story? Vem vet?

    Välkommen in i Röda rummet kära kulturelit. Här sitter vi över ett glas rödvin och fördjupar oss i skrivandets konst.

  • Svar på tråden Röda rummet - Stora och små författares svammeltråd
  • En struts

    Och jag förstår om alla ni författare har semester, för det har jag också, men jag puffar lite på tråden ändå.

  • En struts

    Denna tråd är läst av 14 stycken. Ha, ha, stor aktivitet det är på forumet nu då.

  • En struts

    Okej. Då får tråden vila ett tag. Jag kommer att väcka den till liv när det är lite fart här på forumet igen. Japp, så blir det när man startar trådar i tropikvärmen.

  • Aniiee

    Får man vara med även om man inte dricker rödvin?


    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • En struts
    Aniiee skrev 2014-08-29 13:26:11 följande:

    Får man vara med även om man inte dricker rödvin?


    Men hur kan man inte tycka om rödvin?
    Dock är den här tråden död. Den uppstod som en klar stjärna, för att sen tvärdö.
  • Honungsblomman
    Aniiee skrev 2014-08-29 13:26:11 följande:

    Får man vara med även om man inte dricker rödvin?


    Jag är också med, om man får avstå vinet.
  • En struts

    Okej. Då måste jag fråga vad ni har att säga om Alice Munro. Håller på och ta mig igenom "Kärlek, vänskap, hat". Jag tycker att hon hoppar lite för mycket mellan karaktärer och i tiden, ibland, så det bara blir snårigt för läsaren (alltså just detta är inte något "att prisas" som, för sitt skrivsätt) men samtidigt så är hon underbart detaljerande i sina beskrivningar, och visar hur skrivkonst kan gå till även om man skriver om vardagliga händelser (där hon visar att man inte behöver ha varit med om massa äventyr eller ha enorm fantasi, för att bli en bra författare. Inspirerande.

  • Honungsblomman
    En struts skrev 2014-08-29 16:14:21 följande:

    Okej. Då måste jag fråga vad ni har att säga om Alice Munro. Håller på och ta mig igenom "Kärlek, vänskap, hat". Jag tycker att hon hoppar lite för mycket mellan karaktärer och i tiden, ibland, så det bara blir snårigt för läsaren (alltså just detta är inte något "att prisas" som, för sitt skrivsätt) men samtidigt så är hon underbart detaljerande i sina beskrivningar, och visar hur skrivkonst kan gå till även om man skriver om vardagliga händelser (där hon visar att man inte behöver ha varit med om massa äventyr eller ha enorm fantasi, för att bli en bra författare. Inspirerande.


    Aha, jag har nog bestämt missuppfattat syftet med tråden.
    Tackar för rödvinet (som jag aldrig drack) och pyser iväg.
  • Aniiee
    En struts skrev 2014-08-29 15:58:56 följande:
    Men hur kan man inte tycka om rödvin?
    Dock är den här tråden död. Den uppstod som en klar stjärna, för att sen tvärdö.
    Tycka om och tycka om. Jag tycker om rödvin, men får inte dricka pga mediciner.

    Då får man väl liva upp tråden, då! De nkan nog bli en vampyr eller zombie eller nåt Solig
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • En struts
    Honungsblomman skrev 2014-08-29 16:16:38 följande:
    Aha, jag har nog bestämt missuppfattat syftet med tråden.
    Tackar för rödvinet (som jag aldrig drack) och pyser iväg.
    men...jag tycker det känns jätteberikande att gå in i andras skrivande, för att få inspiration till sitt eget... Men hejdå då, och varsegod mer rödvinet, tråkigt att du sticker.
    Tråden dör nog ändå.
    Lite pretentiöst det där med Röda rummet.
  • En struts
    Aniiee skrev 2014-08-29 16:36:50 följande:
    Tycka om och tycka om. Jag tycker om rödvin, men får inte dricka pga mediciner.

    Då får man väl liva upp tråden, då! De nkan nog bli en vampyr eller zombie eller nåt Solig
    Jag dricker inte heller så mkt rödvin just nu. Men det står en box Masi här hemma. Favvo.
  • Aniiee

    Jag har faktiskt inte läst Munro, so jag kan inte uttala mig om hennes skrvande =/ Kanske borde.


    En struts skrev 2014-08-29 18:50:54 följande:
    Jag dricker inte heller så mkt rödvin just nu. Men det står en box Masi här hemma. Favvo.
    Masi är gott =)
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Kereza

    Jag dricker Pinot Grigio, duger det?
    Skriver gör jag också - just färdigställt första utkastet på en fantasy/steampunk/fairytale om humanoida möss, för folk i åldrarna 12-16, typ.
    Fast ingen av mina beta-läsare har bemödat sej med att ge något omdöme, så den är nog rätt dålig.
    Synd det, för nu är jag 21.5 tusen ord in i uppföljaren :p 

    (Däremot läser jag typ inget för tillfället; tiden räcker till att skriva eller läsa, så skrivandet har prio just nu)  

  • Aniiee
    Kereza skrev 2014-08-29 19:44:29 följande:

    Jag dricker Pinot Grigio, duger det?
    Skriver gör jag också - just färdigställt första utkastet på en fantasy/steampunk/fairytale om humanoida möss, för folk i åldrarna 12-16, typ.
    Fast ingen av mina beta-läsare har bemödat sej med att ge något omdöme, så den är nog rätt dålig.
    Synd det, för nu är jag 21.5 tusen ord in i uppföljaren :p 

    (Däremot läser jag typ inget för tillfället; tiden räcker till att skriva eller läsa, så skrivandet har prio just nu)  


    Låter intressant, tycker jag. 13-åringen är superintresserad av steampunk just nu, så det blir en del (eh.. ja... jag knycker ungarnas böcker =P).
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Kereza
    Aniiee skrev 2014-08-29 19:48:13 följande:
    Låter intressant, tycker jag. 13-åringen är superintresserad av steampunk just nu, så det blir en del (eh.. ja... jag knycker ungarnas böcker =P).
    Bra det då iaf - så snart beta-folket hör av sej så vet jag väl mer hur det ser ut. Min mamma tyckte om den iaf ._.
  • Aniiee
    Kereza skrev 2014-08-29 19:58:33 följande:
    Bra det då iaf - så snart beta-folket hör av sej så vet jag väl mer hur det ser ut. Min mamma tyckte om den iaf ._.
    Solig

    Mammor tycker alltid om allting. Om de inte hatar allting. Mellanting finns inte.

    Jag ska leta upp mitt senaste intervjuoffer..... (intervjuar karaktärer)
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
Svar på tråden Röda rummet - Stora och små författares svammeltråd