• weirdo

    hur ska det gå till?

    Ni som är BM och jobbar med förlossning varje dag. Hur jobbar ni när det kommer in en 4 cm öppen gravidkvinna som har varit på kurator samt aurorasamtal pg a  förlossningsrädsla, har pratat med läkare om kejsarsnitt men gått med på att föda vaginalt med tidig eda och pudendus blockad m m , det står i flbrevet att belsut ska tas tillsammans med henne och inte över hennes huvud, det står att hon önskar sig all smärtlindring som går att få, och i journalen så har det lovats pudendusblockad. Utgå ifrån att allt fortgår som vanligt, inga som helst komplikationer. Utgå från att hon är lugn och engagerad det mesta av tiden, men att hon får panikattack första gången vid en kraftig och snabb öppning de sista 2 cm, och när hon lugnar ner sig börjar hon genast fråga om hur och när man ska lägga pudendusblockad och vad mer kan hon få för smärtlindring.

    Kan ni beskriva hur ni skulle agera? brukar ni läsa journalen? förlossningsbrevet? skulle ni veta att hon är förlossningsrädd genom att läsa journalen eller måste hon tala om det för annars missar man det? märker ni det vid panikattacken? har ni någon träning vid förlossningsrädsla? skulle ni ha studenter med in etc? skulle ni kolla in oftare? Vad skulle ni göra helt enkelt. anta att jag kan inget om detta.

    Supertacksam för långa beskrivande svar! Jag försöker förbereda mig för andra gången

  • Svar på tråden hur ska det gå till?
  • Aleksandra Barnmorska

    Jag kan bara skriva för hur jag gör. Det står alltid i journalen om det är en förlossningsrädd kvinna som har ett kontrakt (heter så där jag jobbar). Jag läser ALLTID förlossningsbrevet och går igenom det med patienten när jag går in till henne första gången. Står det i planen att patienten inte vill ha studenter respekteras detta. Där jag jobbar tränar vid med "fall" där även förlossningsrädsla berörs. Jag försöker vara inne så mycket jag kan hos mina patienter.

  • weirdo

    asså du svarade inte. Eller är er träning att ni "försöker vara inne så mycket ni kan"? hur är det med kommunikation, smärtlindring o s v

  • Aleksandra Barnmorska

    Har en kvinna en "förlossningsplan" försöker man alltid i största möjliga mån följa det. Ibland måste man ta andra smärtlindringsmetoder pga tex påverkad CTG kurva. man försöker hela tiden respektera familjens önskemål. Vissa kvinnor vill att man är närvarande hela tiden, andra familjer vill vara i fred. Vissa vill veta allt man gör och varför och då berättar vi det. Andra vill inte veta utan vill bara att man gör. Det brukar alltid framgå. En tidig EDA är vanligt.

    Har kvinnan inte en plan och inte berättat att hon är förlossningsrädd brukar man märka av det och då är det närvaro, tydlig kommunikation, andningshjälp, allmän omvårdnad som tex varma handdukar, värmekudde, akupunktur för avslappning, dusch och bad.

    En pudendus kan bara läggas om man når spinalutskotten i slidan, huvudet kanske har trängt ner väldigt snabbt så att den inte nås. Man kan inte lägga den för tidigt. Då kan man spraya bedövningsspray/gel istället och använda varma handdukar som trycks mot mellangården och över vagina.

    Hoppas du fick svar på dina frågor

Svar på tråden hur ska det gå till?