• Fräsen

    Något är fel men vi vet inte vad..

    Jag hoppas ni orkar läsa allt det här men nu behöver vi alla råd vi kan få..
    Här kommer hela historien om vår dotter som fyller ett i slutet av juli. I påskas fick hon hööög feber utan några andra symptom, urinodling skickades och visade skyhöga ecoli. Efter ett par dagar fick vi äntligen penicillin (cedax) (fråga mig inte varför de inte gjorde mer och snabbare, jag tjatade som en tok). När hon väl fick penicillin så piggnade hon på sig fort och bvc misstänker att det hade gått upp i njurarna (njurbäckeninflammation). En vecka efter penicillinet så skickades en ny odling, ecoli igen och ny penicillinkur..Två veckor efter den kuren var det dags igen. Har tjatat tjatat och tjatat om remiss till Barn, men det var ju inte akut så det har dröjt. Så, det var dåtid och här är vi nu : i en vecka har lillan varit gaaaalet gnällig, svår att roa, inte samma aptit och sover mer än vanligt. Idag fick jag nog och åkt i till akuten som skickade oss till Barn. De senaste 3 dagarna har hon också haft lite höjd temp till och från. Hemma gnäller eller gråter (vad som känns som konstant) men på Barn var hon såklart rätt så nöjd och glad så läkaren skickade hem oss med remiss till ultraljud av njurar. Och vi blev dumförklarade som föräldrar som inte kan hantera en grinigt barn :-\
    De "problem" hon har just nu är
    Gnället
    Kan börja panikgråta utan anledning
    Något höjd temp till och från 37,5-38
    Hon skriker till just när vi lägger henne på rygg (det går över lika fort)
    Skriker (av vad som låter som smärta) om hon går omkring och sedan ramlar på rumpan
    Hon har ändrat sitt "drickande" till det dubbla sedan hon hade njurbäckeninflammation
    Något sämre aptit Dagens urinprov visade +1 på leukocyter så de skickade en odling så det är ju inte uvi igen
    Och blodstatus får vi svar på på torsdag

    Grejen är alltså att vi känner att något är fel men vi blir inte tagna på allvar i det här. Det syns på liten att hon har ont men jag vet inte var och det är hjärtskärande jag är glad att vi iallafall kommer få ett ultraljud och jag vet inte vad jag vill att läkarna ska kunna göra åt det här men något är det! Om det blivit något efter alla dessa urinvägsinfektioner, kan det då ha gjort någon skada inuti som kan göra ont?

    Jag vill ha tillbaka min glada lättroade tjej som inte har ont..

  • Svar på tråden Något är fel men vi vet inte vad..
  • Margaux

    Resistenta bakterier?
    Vår son fick njurbäckeninflammation som 3mnd och det blev både inläggelse och noggranna kontroller efteråt. Han fick inga skador men det är tydligen vanligt att det kan bli ärr....
    Låter jobbigt att ni inte blir tagna på allvar. Kan ni gå någonstans privat?

  • honeydew

    Låter väldigt mycket som reflux i urinvägarna, som vår bebis har!

    Då har man ett backflöde i urinvägarna, upp mot njurarna. Bakterier växer till sig i urinblåsan/urinvägarna och ger njurbäckeninflammation. För att förebygga infektioner äter man lågdos antibiotika. Om er tjej har fått tillbaka infektioner efter avslutad antibiotikakur så kan det antingen ha varit fel medicin mot just dessa bakterier, resistenta bakterier eller att en ny infektion har uppstått (kanske pga reflux).

    För att upptäcka reflux måste man göra en mucg, kontraströntgen över urinblåsan. Syns ej på ultraljud (fast man kan ju se annat på ultraljud).

  • Fräsen

    Tack för ditt svar! Stackars liten, vad han gått genom. Skönt att allt är bra nu!

    Jag har fått tjatat till mig ett ultraljud, någon nogrann utredning har det aldrig varit snack om :-\ kan det finnas bakterier som inte syns på "snabbtest" utan bara på odling kanske? Hon hade en skyhög crp första gången, så att det var njurbäckeninflammation är nog klart men vi fick bara cedax på hälsocentralen och nu i efterhand har jag läst (gogglechamp) att de borde ligga inne och att det ska utredas efter.

    Jag känner mig konstant gråtfärdig för att jag ska behöva ta den här kampen mot vården. Hon har inget öppet sår som blöder och inte 79 graders feber så då är det inte värt att ta oss föräldrar på allvar.. Det dumma är att när vi var på Barn så hade hon nyss vaknat, nya roliga leksaker och massor att titta på, så de såg ju inte vad vi ser

  • Fräsen
    honeydew skrev 2014-07-08 20:51:37 följande:

    Låter väldigt mycket som reflux i urinvägarna, som vår bebis har!

    Då har man ett backflöde i urinvägarna, upp mot njurarna. Bakterier växer till sig i urinblåsan/urinvägarna och ger njurbäckeninflammation. För att förebygga infektioner äter man lågdos antibiotika. Om er tjej har fått tillbaka infektioner efter avslutad antibiotikakur så kan det antingen ha varit fel medicin mot just dessa bakterier, resistenta bakterier eller att en ny infektion har uppstått (kanske pga reflux).

    För att upptäcka reflux måste man göra en mucg, kontraströntgen över urinblåsan. Syns ej på ultraljud (fast man kan ju se annat på ultraljud).


    Då börjar härmed operation Tjat för att få till en kontraströntgen! Tack för din info!
  • honeydew

    Nej bakterier behöver ej synas på stickan/snabbtestet. De bör alltid göra en odling (och vi föräldrar ska alltid kräva en, speciellt på så små barn).
    Vår bebis har haft tre stycken njurbäckeninflammationer nu och ingen syntes på stickan. Vi var inlagda 2 av gångerna (3 resp 4 dagar), tredje gången såg vi symptomen så tidigt att hon vi kunde åka hem efter ett par timmar och med en ny antibiotikakur.
    Tror dock att barn med reflux brukar (oftast) bli sjuk när de är yngre än ett år, oftast bara ett par veckor/månader. Men finns säkert undantag.

  • Margaux

    Himla konstigt att de är så slappa.... Nu bor vi i Norge iofs men där var det helt självklart att det skulle odlas. Och väldigt bra uppföljning. Intravenös antibiotika och 3 dagar på sjukhus. Vi gjorde två återbesök för att se på både ev reflux och ärrvävnad på njurarna. Njurbäckeninflammation är ganska allvarligt och särskilt på små barn.

  • Carolina01

    Lite av symtomen du beskriver kan även vara tecken på diabetes hos barn, (kan ju även ge upprepade uvier,) har man tagit sockret någon gång?

  • Fräsen

    Nu märker jag vad jag inte vet.. Men det är väl det vi har läkare till! Jag trodde att syns det inte på stickan så behövs ingen odling.. Då inväntar jag svaret på odlingen! Fasiken vad det här är jobbigt

    Helt tokigt nu när jag läser från era erfarenheter att de varit så slappa med lilla Freja! Hårdhandskarna åker nu på!!!!

    Sockret fick jag också tjata till mig, så det är taget en gång. Har för mig att de sa 5,9 och då var det bra sa de? Men beror inte resultatet på om hon ätit eller inte också?

    Kanske dags att åka till en annan kommun för adekvat hjälp :-\ jag vet att mitt barn inte mår bra, att hon är pigg just när läkaren tittar på henne skiter jag fullständigt i!

  • Sous

    Jag tycker att det låter jättekonstigt att de inte kollar bättre. Vår son fick en uvi som bebis och vi gick igenom hela programmet med ultraljud, kontraströntgen och löfte om att bara dyka upp på barnmedicin om vi misstänkte uvi igen. Nu hade inte han reflux, men hur kan det skilja så mycket? Var bor du?

  • Oklok

    Om hon är mycket trött ofta och inte bara under en period och dålig aptit så undrar jag om det tog ett blodprov? Finns andra symtom typ blek m.m? Eller är det "bara" de du beskriver?

  • Fräsen

    Överallt där jag läser nu och av er så fattar jag att DE SKA VARA rutin med uppföljning! Ska man behöva veta allt för att kunna ha koll så läkare behandlar barnet rätt?! "vi skulle ju kunna göra ett ultraljud men det kommer inte visa något det är jag nästan säker på" fick vi som svar idag när vi krävde en uppföljning! Två gånger gick hon och rådfrågade annan läkare..

    Hon har inga andra symptom, det som är mest oroande för mig är att hon verkar få ont när hon dunsar på rumpan och när jag lägger henne ner. Men jag kan ju ha missat något nu när jag varit så upptagen med det uppenbara! Men det är ju inte heller så att god sover sig genom dagarna utan mer att hon är lite loj. Efter mycket påtryckningar så tog de enkel, observera ENKEL blodstatus "men det kommer ändå inte visa något"!

  • minihopp83

    Hej Fräsen!

    Detta låter ju helt galet.
    Vi har länge gått på barn i Hudiksvall. Det finns både bra och sämre läkare där. Men gör ett försök.
    Vår dotter har varit inskriven sedan hon var liten och är idag 7 år. Vi fick reda på att hon hade en sjukdom som heter neurofibromatos men det sköttes inte riktigt från början, men 2011 fick vi reda på att hon hade 2 tumörer och förändringar så hon har behandlats med cellgifter både i uppsala och hudiksvall. Det är en läkare jag inte litar riktigt på i Hudiksvall. Du får gärna maila mig så kan jag berätta namnet i så fall.
    minihopp83@spray.se

    Lycka till och hoppas du inte bor på samma ställe som mig men det låter snarlikt då sjukhuset där vi bor skulle kunna liknas vid samma som vårat.
    Hoppas ni får någon hjälp och att dottern piggar på sig

  • Fräsen
    Oklok skrev 2014-07-11 08:03:54 följande:

    Har ni fått svar på blodstatusen nu? Den skulle jag vara mest nyfiken på.


    Läkaren ringde precis och odling och blodstatus var okej. Såå skönt men vad är det då eller är det mamman som överdriver :-\ "som jag förstod så var proverna bra och ni får tid för ultraljud som också kommer vara bra så ni behöver inte oroa er, tack och adjö" sa då att hon fortfarande har lite höjd temp till och från, upp till 38. Fick svaret att över 38.5 är feber, inte innan.. Okej, men är det normalt att tempen går så upp och ner då? Blir mer förvirrad ju fler läkare jag pratar med
  • Carolina01
    Fräsen skrev 2014-07-08 22:52:10 följande:

    Nu märker jag vad jag inte vet.. Men det är väl det vi har läkare till! Jag trodde att syns det inte på stickan så behövs ingen odling.. Då inväntar jag svaret på odlingen! Fasiken vad det här är jobbigt smile4.gif

    Helt tokigt nu när jag läser från era erfarenheter att de varit så slappa med lilla Freja! Hårdhandskarna åker nu på!!!!

    Sockret fick jag också tjata till mig, så det är taget en gång. Har för mig att de sa 5,9 och då var det bra sa de? Men beror inte resultatet på om hon ätit eller inte också?

    Kanske dags att åka till en annan kommun för adekvat hjälp :-\ jag vet att mitt barn inte mår bra, att hon är pigg just när läkaren tittar på henne skiter jag fullständigt i!


    Jo svaret påverkas såklart väldigt mycket när man ätit osv... Men det lät ju ok iaf...
  • honeydew

    Det är knepigt det där med feber hos små barn och bebisar. Mycket beroende på vad de har för normaltemperatur. En väns barn har normaltemp på 36.5, så vid 38.5 så har barnet FEBER och är riktigt sjuk. Mina barn har normaltemp 37.8 ca, så de får lätt över 38 när de bara är aktiva. 38.5 är knappt märkbart hos dem, och de har flera gånger touchat 41 grader..
    Tråkigt att de bara ska se till siffran på termometern och ej allmäntillståndet. Bra att hon får ultraljud iaf, men undrar egentligen vad som kan upptäckas vid en sån undersökning? Har gjort två stycken på min bebis och båda såg felfria ut, men hon hade ju njurbäckeninflammationer och högsta graden reflux. Därför tolkar jag lite doktorns ord om att de ej kommer att visa något, faktiskt betyder att man inte kan upptäcka så mycket vid ultraljud? (-men jag kan ha fel, är absolut ingen läkare!).

Svar på tråden Något är fel men vi vet inte vad..