• Äldre 8 Jul 20:38
    791 visningar
    12 svar
    12
    791

    nio månader, sova en gång?

    Min lille son är nu nio månader och vi börjar få problem med dagssömnen. Hittills har han sovit ca 19-06.00, 9.30-11.00 och 14.30-15.30. Senaste veckan har han dock varit omöjlig att lägga på eftermiddagen, trots att han gnuggat sig i ögonen. Vissa dagar har han helt enkelt hoppat över eftermiddagsvilan och vi har då lagt honom ca 18.30 för natten. Trots utebliven vila har han varit på gott humör för det mesta.

    De dagar vi lyckats få honom att somna på eftermiddagarna har han istället varit omöjlig att lägga på kvällen och nattningarna har tagit över en timma!

    Hur sover era niomånaders? Är det inte lite tidigt att övergå till en vila redan?

    Jag har testat att väcka honom efter en timma på förmiddagen men då bara han gråter och gnäller fram till nästa vila och sedan är han pigg vid 19.00 när vi nattar honom istället.

  • Svar på tråden nio månader, sova en gång?
  • Äldre 8 Jul 21:50
    #1

    Om ni följer barnet så kanske han vill sova senare på förmiddagen och kortare varje gång. Man får helt enkelt testa sig fram och räkna med att det blir knöligare perioder emellanåt. Vår dotter är 13 månader och kan sova allt mellan 1-3 vilor, så inget är hugget i sten utan beror på vad vi gör. Är vi bara hemma sover hon på fm, men har vi varit på öf så är hon vaken till 12, men sover längre och så har det varit i flera månader.

    Sedan antar jag att han är på väg att lära sig krypa eller gå och då blir det svårare att komma till ro, då de passar på att träna upp nya färdigheter både vakna och i sömnen.

  • Äldre 8 Jul 22:28
    #2

    Pröva att lägga honom senare på förmiddagen,
    Vid 12 tiden efter han ätit lunch :)

  • Äldre 8 Jul 22:40
    #3
    ymmmi skrev 2014-07-08 22:28:23 följande:

    Pröva att lägga honom senare på förmiddagen,
    Vid 12 tiden efter han ätit lunch :)


    Så att han sover bara en gång mitt på dagen då menar du?
  • Äldre 8 Jul 23:10
    #4

    Min tvåa gick ner på att sova en gång per dag vid 8.5 månad. Funkade jättebra, övriga syskon har varit mellan 11månader och 13 månader när de gjort det. Så det äe olika som allt annat.

  • Äldre 9 Jul 09:43
    #5

    Japp var så jag menade. Kanske sover han en längre stund då :)

  • Äldre 9 Jul 20:49
    #6
    ymmmi skrev 2014-07-09 09:43:39 följande:

    Japp var så jag menade. Kanske sover han en längre stund då :)


    Jag ska prova det imorgon :). Idag somnade han vid 10.30 och sov ca två timmar. Då hade han sovit 11,5 timmar på natten så antalet timmar måste ju ändå vara ok för en sådan här liten kille?!
  • Äldre 9 Jul 21:07
    #7

    Försök hålla han vaken till minst 11.40 pch se ifall det funkar :)

  • Äldre 30 Jul 15:34
    #8

    Dottern sov 2 pass till dryga året, lillen en gång från det att han var 10 mån. Han vägrade oxå somna på em så då fick han vara vaken helt enkelt och lägga sig efter en tidig lunch ist.

    Dottern var tvärt om, omöjlig att få att somna fm istället, så då fick hon vara vaken till en senare lunch oxå :) vill de inte sova så är det dags att prova nya rutiner :)

  • Äldre 30 Jul 17:00
    #9

    När börjar man med rutiner egentligen? Nu är mitt barn 2 månader och den enda rutin vi riktigt har är nätterna. Hon somnar för natten vid ca 00.00 (alldeles för sent tycker jag men innan 23 är hon omöjlig att söva) men då sover hon fram till ca 10 (innan var det 12) med matpaus vid ca 5 & 8).

    På dagen har vi inte alls några rutiner, försöker få henne att sova men dagtid är hon mycket svårsövd.

    Försöker även få henne att somna tidigare på kvällen men hittills har det varit omöjligt..

  • Äldre 30 Jul 19:55
    #10

    Hon är bara 2 månader, rutiner kommer senare.

  • Äldre 30 Jul 20:19
    #11

    Vår lilla sover 1-3 ggr per dag. En dag kan det vara 40 min totalt och en annan kan det vara 4h. Så länge storasyster är hemma är hon omöjlig att söva/få att sova länge men så fort vi blir ensamma slocknar hon som ett ljus. Innan semestern (<8 mån) somnade hon så fort vi lämnat på dagis, var vaken ca 1-1,5h för lunch och sov sen tills det var dags att hämta.

  • Äldre 30 Jul 20:27
    #12
    ymmmi skrev 2014-07-30 19:55:46 följande:

    Hon är bara 2 månader, rutiner kommer senare.


    Jo jag tänker det också. Skulle dock tycka att hon kunde somna tidigare men men :)
Svar på tråden nio månader, sova en gång?