• junimagi

    Någon här som fått besök i sina drömmar av en avliden?

    Är det någon här som fått besök av en avliden som velat säga er något. Hur kände ni? Vad var skillnaden mellan den här drömmen och vanliga drömmar som ni har?

  • Svar på tråden Någon här som fått besök i sina drömmar av en avliden?
  • LinaP

    Lägger in inlägget här också!

    Ja, jag har träffat min gammelmormor i mina drömmar några gånger. Hon dog när jag var tio och vi var väldigt nära (hon kom även till mig den dagen då hon dog).

    I första drömmen var vi hemma hos henne och hade kalas. Hela släkten var där, men det var bara jag som såg henne. Hon var där för att säga farväl, och ge mig råd om framtiden. De bär jag med mig för alltid.

    Andra gången kom hon när jag mådde riktigt dåligt. Då drömde jag att hon kallade på mig, jag följde hennes röst hem till den gamla gården där hon bodde när min pappa var liten. Trädgården var full av blommor, det var så vackert. Hon gömde sig bakom en buske, jag visste inte att det var hon förrän hon kom fram och visade sig för mig. Hennes vita hår var utsläppt, hon var fortfarande gammal, men hennes ögon var unga. Vi dansade tillsammans, jag blev ett litet barn igen och hon lyfte upp mig i dansen. Det var underbart.

    Efter detta har jag haft många fina drömmar om henne. Hon brukar komma när jag har det svårt, hjälpa mig med ett ord eller en gest.

    Eftersom jag är så van vid detta, att gammelmormor kommer till mig, blev det svårt för mig när min mormor dog. För det första fick jag ingen förvarning, för det andra har hon aldrig riktigt kommit till mig i drömmen. Visst har jag drömt om henne, men det har aldrig kännts som att det är hon på riktigt. Det har mer varit som en vanlig dröm bara. Jag har varit mycket ledsen över detta, men jag tror att det kan bero på att mormor lämnade väldigt mycket ouppklarade problem bakom sig när hon dog. Kanske behöver hon mer tid innan hon är redo att möta oss? Mamma har dock kontakt med henne ganska regelbundet, inte med ord men hon visar sig i alla fall...

  • xxmeyaxx

    Min mormor och morfar hälsade på mig strax före jag och sambon skulle flytta från våran 2RoK till den 3RoK vi bor idag i. 2RoK:en var i huset brevid där mormor och morfar bodde när de levde och de kom och hälsade på mig i en dröm.

    De höll varandras händer, log och vinkade till mig
    jag har aldrig varit så lycklig som när jag vaknade då.
    det händer OFTA att mormor och morfar (och farfar, som dock 4 veckor före jag föddes) hälsar på mig är ganska öppen nämligen.

  • Tess71

    LinaP, vad roligt! Du har säkert träffat din gammelmormor på riktigt. Jag önskar att jag också kom ihåg drömmar när jag har träffat någon jag känner.
    Jag är säker på att vi alla gör det, men vi kommer nog inte ihåg det när vi vaknar.

  • LinaP

    xxmeyaxx: Hur gör du för att nära din öppenhet, mottaglighet? Har tänkt på detta mycket på sista tiden för som barn var jag extremt öppen, men med åren har saker förändrats. Numera är det väldigt sällan jag får känningar... Hur tränar man upp förmågan igen?

  • junimagi

    Ryser i hela kroppen när jag läser det du skrivit. Jag har också fått besök. Vill inte skriva av vem eller varför här eftersom de är så nytt.

    Den här drömmen skiljer sig från alla andra drömmar eftersom jag vaknade av en sån verkligehets känsla att jag inte visste om de hänt eller inte hänt. Jag var förvirrad, fortfarande när jag tittar på platsen han stod på kan jag få gåshud. ( I köket) Jag har aldrig tidigare haft en sån här dröm och var därför nyfiken på om de är vanligt att avlidna släktingar/ vänner komer in ens dröm för att ge en råd och i så fall varför?

  • xxmeyaxx

    LinaP:
    alla är ju öppna som barn, men ofta växer det bort. det är människor som behåller det öppna som ofta kallas medialer osv. nog kan du träna upp förmågan osv. hur vet jag inte riktigt, jag har alltid haft den där, så jag har liksom inte behövt träna upp. det kommer när det kommer för mig har den gåvan i familjen. en kvinna / generation typ.

  • LinaP

    Tror faktiskt att det är ganska vanligt. Och naturligt, egentligen. Jag menar, när jag dör kommer jag ju absolut att vilja kolla till mina nära och kära för att se att de mår bra...

    Det som du skriver tycker jag är kännetecknande för dessa sanndrömmar, att man inte vet om det var dröm eller verklighet och att man känner sig väldigt förvirrad efteråt...

  • xxmeyaxx

    LinaP:
    våran släkt finns det en gåva. Den har alltid funnits där. Min mormor hade den när hon levde, min mamma har den och jag har den. Gåvan att kunna känna, höra och se andar, dessutom kunna se somliga saker som har hänt. Min mormor såg andar när hon levde. Dessutom, såg hon saker som hade hänt. Mamma har haft kontakt med min morfar, efter hans död. Han har tröstat henne med en lugnande hand på hennes axel osv. Själv är jag en tjej som alltid har visat tecken på det övernaturliga. Redan som liten, såg min mamma att jag visste saker i förväg. Jag får alltså en sk. varsel. Det har handlat om att se saker långt före det händer och även med endast 30 sekunders mellanrum. Sen har jag även den gåvan som någon enstaka utvald i släkten har.. Kontakten med andarna. Kan känna att det är fler själar i rummet, än vad man kan se med blotta ögat. Jag hör hur dom viskar mitt namn och jag har även sett andar vid två tillfällen. En gång var det en kvinna som gick förbi mig i min gamla lägenhet.. och så kommer det lite släktingar också. Kan vara tufft sådant här, men jag antar att anledningen till att jag fick gåvan, är för att den vet att jag klarar av det!

  • LinaP

    xxmeyaxx: Vi har också en ådra i vår familj. Min mamma drömmer sanndrömmar, hon har dock försökt tränga bort dessa efter att hon drömde hemskheter. Det är inte lätt att leva med.

    Eftersom jag som barn drömde sanndrömmar, och visste i förväg att min gammelmormor skulle dö, bildades efter hennes död en rädsla i mig för mina egna drömmar. Såp fort jag drömde något annorlunda, tolkade jag det som att någon skulle dö. Till slut blev det tvångstankar och handlingar och därför tvingade jag bort alla sådana känslor... Nu drömmer jag som sagt om min gammelmormor men inte annat...

Svar på tråden Någon här som fått besök i sina drömmar av en avliden?