• realist14

    På vilket sätt påverkas Sverige av andra kulturers inflytande och hur mycket är vi beredda att förändras? OBS detta är ingen SD-tråd.

    Många verkar tro att invandring inte alls förändrar samhället annat än med en och annan kul maträtt och lite nya musikstilar.
     Det invandrar människor, inte kulturer, tycks vara en uppfattning.

    Att vi givetvis fortsätter som om inget hänt verkar vara en annan, och givetvis dansar vi runt midsommarstången på midsommar och firar jul som förr .
    Ja det gör vi nog ,men där någonstans verkar fantasin ta slut vad gäller sätten som samhället kan förändras.

    Särlagstiftning och förändrade samhällsbilder i stort som ett exempel, är det något som är helt otänkbart att det kan ske?

    Eller är det så att de flesta inser att detta kommer ske och är bekväma med det?

    Detta bör man väl kunna avhandla utifrån ett neutralt läge, därav kommentaren om att det inte är en "SD-tråd".

  • Svar på tråden På vilket sätt påverkas Sverige av andra kulturers inflytande och hur mycket är vi beredda att förändras? OBS detta är ingen SD-tråd.
  • realist14
    puss skrev 2014-07-12 11:22:05 följande:

    Särlagstiftning är helt otänkbart ja.


    Bra. Vad är tänkbara förändringar då?
  • ölburk2

    Tror det påverkar långt mindre äv vad vissa försöker påskina, idag är det tveklöst skräpkulturen å dubbelmoralen från USA som påverkar dom unga mest.., blir fan mörkrädd av många ungas åsiktskopiering, direkt tagna från USA.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • realist14
    ölburk2 skrev 2014-07-12 11:58:24 följande:

    Tror det påverkar långt mindre äv vad vissa försöker påskina, idag är det tveklöst skräpkulturen å dubbelmoralen från USA som påverkar dom unga mest.., blir fan mörkrädd av många ungas åsiktskopiering, direkt tagna från USA.



    Hur kan det inte påverka??

  • ölburk2
    realist14 skrev 2014-07-12 12:05:05 följande:

    Hur kan det inte påverka??
    Det påverkar, men inte alls så mycket som vissa vill göra gällande.
    Varför, beror på att det finns så mycket annat som åxå påverkar idag, vi är inte på långa vägar så begränsade av intryck, som bara för några decennier sen.
    Varje intryck "späds ut" å får inte samma inverkan som tidigare, det är i vart fall vad jag tror/min åsikt..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • realist14
    ölburk2 skrev 2014-07-12 12:57:01 följande:
    Det påverkar, men inte alls så mycket som vissa vill göra gällande.
    Varför, beror på att det finns så mycket annat som åxå påverkar idag, vi är inte på långa vägar så begränsade av intryck, som bara för några decennier sen.
    Varje intryck "späds ut" å får inte samma inverkan som tidigare, det är i vart fall vad jag tror/min åsikt..
    Det är rätt iofs.
    Men om omvärlden skulle påverka och späda ut, varför ser vi då fortfarande hemska exempel på rena medeltida beteenden i vissa länder?
  • ölburk2
    realist14 skrev 2014-07-12 13:13:38 följande:
    Det är rätt iofs.
    Men om omvärlden skulle påverka och späda ut, varför ser vi då fortfarande hemska exempel på rena medeltida beteenden i vissa länder?
    Av samma orsak antar jag, fast omvänt då.., avsaknanden av intryck, påverkan å influenser utifrån.
    Bor själv i ett U-land (Gambia) större delen av året, å där har många inte några som helst möjligheter, att ta in intryck utifrån.., deras huvudsaklig syssla är att kämpa för att ha vatten å mat för dagen..
    Ändå måsta jag säga, att dom vet mer om omvärlden än man skulle kunna tro, men nån möjlighet att omsätta det i praktiken finns inte..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • realist14
    ölburk2 skrev 2014-07-12 13:27:08 följande:
    Av samma orsak antar jag, fast omvänt då.., avsaknanden av intryck, påverkan å influenser utifrån.
    Bor själv i ett U-land (Gambia) större delen av året, å där har många inte några som helst möjligheter, att ta in intryck utifrån.., deras huvudsaklig syssla är att kämpa för att ha vatten å mat för dagen..
    Ändå måsta jag säga, att dom vet mer om omvärlden än man skulle kunna tro, men nån möjlighet att omsätta det i praktiken finns inte..
    Ok, och om man med simn opåverkade syn landar i ett svenskt samhälle är det inte då risk att man inte alls förstår det samhället och/eller tycker att det är en helt galen värld och snarare motarbetar den än tar till sig den?
  • ölburk2
    realist14 skrev 2014-07-12 13:51:43 följande:
    Ok, och om man med simn opåverkade syn landar i ett svenskt samhälle är det inte då risk att man inte alls förstår det samhället och/eller tycker att det är en helt galen värld och snarare motarbetar den än tar till sig den?
    Ibland ibland inte, antar jag.., men i vad skulle problemet ligga, att alla ska stöpas om för att passa i samma form?

    Personligen, trots ursvensk bakgrund, så ogillar jag mycket i Sverige, å motarbetar det så gott det går, detsamma gäller så klart när jag bor nere i Gambia.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden På vilket sätt påverkas Sverige av andra kulturers inflytande och hur mycket är vi beredda att förändras? OBS detta är ingen SD-tråd.