• Anonym (tjejen)

    Varför vill ett ex vara vänner?

    Mitt ex vill jättegärna vara vän med mig säger han. Så pass gärna att när jag inte har velat så har han som är snål i övrigt betalat dyra pengar på parterapi för oss för att vi ska kunna vara vänner. När jag blivit arg på honom för något, vilket händer rätt ofta eftersom jag fortfarande har en del känslor kvar och är lite känslig, så har han suttit i timmar och pratat med mig över sms när han borde umgås med sina kompisar, för att försöka fixa det.

    Han gör hela tiden planer för vad vi ska göra senare och hur vi ska umgås, men sedan när vi väl gör det så tycker iaf inte jag att det är särskilt kul, så han borde ju inte heller tycka det. Jag har tio gånger så roligt med mina andra kompisar liksom. Vi har inte mycket gemensamt egentligen eftersom vi blev ihop så pass fort efter att vi träffades och ägnade största tiden då åt romantiska grejer, och lärde nog inte känna varandra på djupet. Så nu tycker jag att det är mest konstigt när vi ses. Båda gillar TV-serier fast helt olika så han försöker desperat hitta en som vi båda kan gilla som vi kan se ihop.

    Mina kompisar tycker illa om honom pga hur han gjorde slut med mig och hans kompisar tycker illa om mig av någon annan anledning, så det är inte som att vi måste umgås för kompisgängets skull heller då vi har helt separata kompisar nu. Han planerar dessutom en flytt till en annan stad om några månader och försöker få mig att också flytta dit, vilket jag också tycker är lite skumt.

    Jag hade ju kunnat förstå det om det var jag som gjort slut och han hade haft känslor kvar men det var han som gjorde det och han försöker hitta någon ny att dejta väldigt aktivt. Har dock inte hittat någon ännu. Det var ca ett år sedan han gjorde slut.

    Någon som kan förstå honom eller som kanske har ett ex (eller är ett) som velat vara vänner av någon orsak? Vi har inga barn eller så ihop.

  • Svar på tråden Varför vill ett ex vara vänner?
  • Anonym (m)

    jag tror att ni behöver skaffa er en distans först för att komma över resterande känslor osv, sen kan ni ev vara vänner om båda vill det. Just nu funkar det inte

  • Nenne666

    Det verkar inte vara så mycket som du själv förstår av er relation så lämna den bakom dig. Åtminstone för en tid.

  • Anonym (tjejen)
    Anonym (m) skrev 2014-07-12 15:30:24 följande:

    jag tror att ni behöver skaffa er en distans först för att komma över resterande känslor osv, sen kan ni ev vara vänner om båda vill det. Just nu funkar det inte


    Ja det var vad jag tycker fast jag vet ärligt inte vad poängen är med att vara vänner sedan heller. Vi hade distans ett tag i början och träffades inte på 2-3 månader efter att han gjort slut och efter det så ville han börja ses igen och sade att det inte längre kändes jobbigt att träffa mig. Han hade gått vidare och ville hitta någon ny istället. Jag sade då att jag fortfarande hade känslor kvar och att jag inte kände för att umgås men han envisades och gick runt och var superledsen (fick höra av kompisar) tills jag gick med på att ses.

    Men jag hade ju fortfarande känslor så typ varannan gång vi sågs under första halvåret urartade till att jag blev ledsen eller arg så vi behövde reda ut det, medan varannan gång gick väl okej men gav liksom inte så mycket utan kändes rätt ytligt.

    Förstår liksom inte vad det ger honom?
    Nenne666 skrev 2014-07-12 15:40:59 följande:

    Det verkar inte vara så mycket som du själv förstår av er relation så lämna den bakom dig. Åtminstone för en tid.


    Jag har försökt, se ovan. Men känner att jag skulle vilja förstå honom också och varför det är så viktigt för honom att vara vänner, nu och senare. när jag har frågat honom så säger han bara att han tycker om mig och att umgås med mig, men det är ju liksom inte kul?

    Och tycker han att det är kul måste han ha världens tråkigaste kompisar i övrigt.

    Nu senast så vill han att jag ska komma och hälsa på i hans sommarstuga och att han gjort i ordning ett rum åt mig där jag kan sova. Jag har verkligen ingen lust för sist jag var där så var vi ju ihop och hade det supermysigt och romantiskt och sov förstås i samma säng. Hur kommer det att kännas för mig nu liksom? Har sagt att jag ska tänka på saken men att jag inte känner mig så lockad och då har han sagt vid flera tillfällen efter det att han har kommit på så roliga saker för oss att göra där och bla bla. Men varför??

    Det är nog inte heller att han vill ha mig tillbaka för jag har ju fortfarande känslor liksom. Då hade han bara behövt säga det så hade det funnits en chans. Det är inte heller att han vill ligga för det har jag föreslagit ett par gånger under den här tiden och han har tackat nej varje gång för han vill inte "förstöra vår vänskap". Vilken vänskap det nu är...

  • nymedlem

    Han kanske har dåligt samvete för att han behandlade dig illa/gjorde slut på ett dåligt sätt och därav försöker kompensera för det?

  • Tecum
    nymedlem skrev 2014-07-12 15:59:39 följande:

    Han kanske har dåligt samvete för att han behandlade dig illa/gjorde slut på ett dåligt sätt och därav försöker kompensera för det?


    Så tror jag det är, han försöker vara sjysst och kompensera men förstår inte att  det blir fel för dig.
  • Nyfiken gul

    för mig låter det som att han har kontrollbehov.  

    Han lägger sig i hela ditt liv och bestämmer saker ovanför ditt huvud och verkar inte vara intresserad av vad du egentligen vill i det hela. 

    håll dig långt borta från honom är mitt råd.  Är det slut så är det slut.  

    kan du vara ärlig med att säga nej till honom? vad säger han om du säger nej till att umgås? Blir det ändå som han vill i slutändan eller vad händer?


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Varför vill ett ex vara vänner?