• Autumnleaf76

    Vad är detta? Diarre på lilltösen.

    Min dotter, 11 månader, har varit hård eller normal i magen i stort sätt jämt. Haft åt förstoppningshållet ett par gånger. Men den 5/7 bajsa hon löst och detta har fortsatt efter detta. En gång om dagen. Ibland har hon varit åt det normalare hållet.

    Men så idag har hon helt plötsligt bajsat löst tre gånger. Kl 7, 11 och 15. Utöver diarreblöjorna så är hon gnälligare än vanligt, har varit snorig rejält ett par dagar (bättre nu) och har vad jag tror tänder på gång. Hon äter som vanligt och är pigg. Tempen ligger på ca 37,5.

    Det enda vi ändrat i kosten är att vi börja ge fullkornsvälling kring när detta började. På kvällen en flaska om dagen. Men det känns inte som det borde vara anledningen eftersom hon får diarrén ca 11-19 timmar efter intaget efter kvällsvällingen. Och så har vi haft värme ute och inne under denna period.

    Vad tror ni?
    Borde vi isolera oss?
    Och vad bör man göra?

  • Svar på tråden Vad är detta? Diarre på lilltösen.
  • mammalovis

    Om ni plötsligt börjat ge en hel flaska fullkornsvälling kan det sabba magen ordentligt, där krävs ju långsam introduktion som med allt annat. Med båda mina barn har jag slutat med fullkornsprodukter då det påverkat för mycket. Då har vi ändå introducerat med 1 av 4 matskedar vid grötmåltiderna 2 gånger om dagen.

    Hos oss eskalerade det så illa att alla blöjor var lösa eller till och med rann ner på golvet, så här är alla fullkornsprodukter borta. Så nu försöker vi stabilisera upp magen med Blåbärsgröt med majs för lösa magar och fundera igenom vad som fungerar och inte. Jag räknar med att vi får ta kontakt med bvc inom några veckor om vi inte lyckas komma åt problemet inför förskolan i höst.

    Så jag hade tagit bort fullkornsprodukterna helt, finns också i pastan från och med 8-månadersburkarna, upptäckte jag. Vi gav 2 sådana med spaghetti och köttfärssås en helg och efter det rann det bokstavligen ut ur blöjan vid ett tillfälle. Sedan kan ju en förkylning vara boven om hon är snorig och har lätt förhöjd temp. Jag hade tryckt på örfliken för att se om hon kan ha öroninflammation. Det blir värre när de ligger ner oftast. I annat fall är det ju bara att avvakta och se hur det fortskrider.

  • Autumnleaf76

    Hon äter fullkornsgröt och har gjort i ca två månader utan problem.

    Fullkornsvällingen introducera vi med 1 dl fullkorn och 1,5 mild havre. Inga problem. Sedan tog milda havren slut och det blev 2,5 dl fullkornsvälling.

  • Autumnleaf76

    Hon är betydligt gnälligare än vanligt. Men äter precis som vanligt. Men nu har vi haft ännu en diarreblöja. Fjärde för dagen.

    Kan det ändå vara fullkorn?

    Hon har ju bara bajsat en gång om dagen tills idag. Och nu har hon bajsat diarre fyra gånger.

  • mammalovis

    Det kan ju bli för mycket om hon får 3 mål om dagen med minst 4,5 dl fullkornsprodukter. Två mål kanske magen klarar, men inte 3 ... Det enklaste är ju att prata med bvc, om ni inte vill testa att utesluta ett eller flera mål själva. Det är ju väldigt vanligt att små barn inte tål stora mängder.

    Sedan kan det ju alltid vara en mildare form av magsjuka också, det är ju svårt att veta.

  • fenix 83

    Mina döttrar blir alltid lösa i magen innan/under förkylning. Kanske kan vara det iom den lätt förhöjda tempen och snorigheten?

  • Autumnleaf76
    fenix 83 skrev 2014-07-12 19:04:01 följande:

    Mina döttrar blir alltid lösa i magen innan/under förkylning. Kanske kan vara det iom den lätt förhöjda tempen och snorigheten?


    Det kan det säkert vara men hon har varit snorig i flera dagar och först nu kom det flera diarreblöjor. Men det kanske tar ett tag innan förkylning sätter sig i magen? Brukar dina få dålig mage efter ett par dagar med förkylning eller startar det samtidigt?
  • Autumnleaf76

    Gav henne mild havrevälling ikväll istället för fullkornsvällingen. Får väl se om det är den som ställt till det.

    Svårt att veta; förkylning, tänder, fullkorn eller magsjuka?

  • Syrran86

    Min son blir alltid jättelös i magen när han får tänder. Tror han var uppe i 7-8 diarréblöjor ett par dagar när han var ca 9 mån. Så fort tanden trängde igenom tandköttet slutade diarrén. Lös mage kan bero på så himla mycket. Avvakta ett par dagar så länge hon är pigg och får i sig vätska och mat. Annars kontakta bvc.

  • Autumnleaf76

    Hittills idag en bajsblöja och denna gången betydligt fastare än gårdagens alla blöjor. Fortsätter med mild havrevälling och hoppas det hela berodde på fullkornsvällingen :)

  • Autumnleaf76

    Blir inte klok på detta.

    Imorse bajsa hon fast och normalt. Vid 15 bajsa hon en lösare blöja och nu kl 19 kom det bara diarre (ser slemmigt ut).

    Hon har bara fått mild havrevälling nu på kvällarna men ändå fortfarande diarre. Ibland.

    Någon som har en teori?

    Lillgumman är så röd om stjärten nu efter alla lösa blöjor den senaste tiden.

  • Lovisa09

    Min erfarenhet är att de dregglar mer när tänderna är på gång och all denna saliv gör magen lös. Så har det varit hos oss iallafall samt alltid lös mage vid förkylning.

  • Autumnleaf76

    Hon har idag bajsat gult och slem, och yttepytte lite varje gång. Och hon är uppe i fem blöjor idag mot för normala 1-2.

    Om det är tänderna; kan det vara såhär då? Eller vad kan det vara?

    Hon äter som vanligt, pigg och alert, ingen feber.

    Men rumpan är röd efter snart tre veckor med diarre.

  • mammalovis

    Hade jag varit du hade jag plockat bort fullkornsgröten också, några dagar för att se om det påverkar. Mår magen inte bra blir den ju känsligare för fullkorn också.

    OM hon nu haft magsjuka sa bvc till mig att de kan bli känsligare mot laktos flera veckor efteråt. De är alltså inte laktosintoleranta mer än för en kort tid. Så uteslut alla laktosprodukter under 2-3 veckor. Dessutom kan man ge mer fett, inte bara tillsatt i maten utan även i gröten kunde vara lösningen på min flickas diarréproblem. Dock har hon bara haft en rejäl rinnig blöja om hon inte varit magsjuk och kräkts också.

    Vid tänder brukar de dregla en massa om det påverkar bajset. Om hon haft 37,5-38 grader sedan i lördags hade jag nog ändå bett läkare ta ett crp på henne för att se om hon har någon infektion som är orsaken. Magsjuka går ju som regel över inom en vecka.

    Vi har haft bekymmer med vattnigt bajs till på sin höjd krämigt sedan hon var 8 månader och vi introducera fullkorn. Innan bajsade hon som plattor, men det vet vi inte när hon gjorde senast. Det är först senaste månaden vi har insett att något inte stämmer sedan det runnit ur blöjan.
    Sedan slutet av juni har vi till och från skrivit mat- och bajsbok för att hitta förklaringar. Vi har även gett blåbärsgröt med majs för lösa magar utan att få några ordentliga förklaringar hemma.
    I fredags var vi hos läkare så utöver mjölkprotein som kollades tidigare har de nu tagit blodprover för gluten, allergipanel och blodstatus samt att vi fått lämna 3 olika sorters avföringsprover. Det sjuka är att på söndagen och måndagen bajsade hon kompaktare bajs än på länge  (till proverna) och blöjan efter var det löst som vanligt ...
    Enda skillnaden vi har gjort är att plocka bort majsvällingen helt, minskat mängden vatten och gett bruna bananer, men som sagt vet vi fortfarande inte vad som gett vad.

    Till din flicka hade jag nog även testat att ge stoppande kost som vitt bröd, ris, kokta morötter, blåbär mm.

  • Autumnleaf76

    Köpt majsvälling nu och ska testa det. Samt köpa ny gröt imorgon och ta en utan fullkorn.

    Tack för alla tips!

    Ovärderligt när man famlar i mörkret!

Svar på tråden Vad är detta? Diarre på lilltösen.