• Anonym (privat)

    Vill INTE att styvdotter ska komma på BB

    Jag är bara gravid i v 13 men som säkert många gör så funderar jag kring förlossningen och dagarna på sjukhuset. Är mitt första barn och sambons andra, han.har en dotter sen tidigare på 7 år.

    Dilemmat är att jag inte vill att hon kommer och hälsar på oss på BB. Är en lång resa (12 mil) från bostadsorten till BB så då lär det inte bli ett snabb besök och då måste ju biomamman komma också, Urk..

    Hon får gärna komma sen när vi kommit hem men eftersom det är första för mig så vill jag komma igång med amning och hur man.tar hand om bebis och sånt först.

    Ska säga detta till sambon när det närmar sig. Är det ett rimligt krav? Hon kanske inte ens vill komma?

  • Svar på tråden Vill INTE att styvdotter ska komma på BB
  • Nyfiken gul

    hur ofta är barnet hos er? 

    Om barnet är hos er vid tidpunkten för förlossning , hur hade ni tänkt lösa det då i så fall? 

    Om barnet ändå är hos er vid barnets födelse så kanske det skulle vara lättare att syskonet ändå får träffa bebis med sällskap av kanske farmor eller annan barnvakt en stund bara. Gosa bebis tar inte mer än kanske 4-5 min och längre än så kanske hon inte heller vill vara där. 

    jag tror inte på att förbjuda , det är ändå ett syskon som ska födas med allt vad det innebär för en 7-åring. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • persikofjaril

    Är det inte bättre att prata med sambon om det här redan från början? Så han inte bygger upp en massa förväntningar om en mysig stund tillsammans med hela sin familj? Eller för den delen skapar förväntningar hos sin dotter?

  • Fanny b

    Under förutsättning att inga av era släktingar eller vänner tillåts komma till BB så tycker jag det är en rimlig begäran. Om din sambo vill att dottern ska få komma till BB kan ni göra så att han tar med sig bebisen och träffar sin dotter i ett besöksrum eller liknande. Då behöver du  inte vara med, om dottern undrar vad du är kan han säga att du vilar eller liknande.

  • Anonym (privat)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-12 23:51:09 följande:

    hur ofta är barnet hos er? 

    Om barnet är hos er vid tidpunkten för förlossning , hur hade ni tänkt lösa det då i så fall? 

    Om barnet ändå är hos er vid barnets födelse så kanske det skulle vara lättare att syskonet ändå får träffa bebis med sällskap av kanske farmor eller annan barnvakt en stund bara. Gosa bebis tar inte mer än kanske 4-5 min och längre än så kanske hon inte heller vill vara där. 

    jag tror inte på att förbjuda , det är ändå ett syskon som ska födas med allt vad det innebär för en 7-åring. 


    Hon är här mindre än 1 gång i veckan, så tror inte det är så sannolikt att hon kommer att vara hos oss då.

    Såklart ska hon få gosa med sin syster/bror men.önskan är ju att det blir efter hemkomst.
  • Anonym (också mamma)

    det finns inget som säger att du måste vara den som tar emot besök. 

    Din sambo kan ta med sig bebis ut i ett besöksrum eller ner i kafeterian om han vill visa bebis för folk som du inte orkar träffa.  

    och tala om för din sambo hur du tänker inför bb-tiden, vill du att fokus ska vara på dig och bebis som behöver få tid för återhämtning och eftervården så måste du vara tydlig med det så inte han tror att han ska kunna ringa dit halva släkten en timma efter förlossningen eller tror att han kan ta med sig dottern dit en hel dag från morgon till kväll.   Säg hur du vill ha det och var också villig att kompromissa. Förbud tror jag inte heller på så att neka dottern att komma blir definitivt en riktig besvikelse för henne som svider hårt och länge men att komma upp och få med bebis ut i fikarummet en kvart och sen gå hem är väl ett bra förslag som alla blir nöjda med? Hon får träffa sitt syskon och du slipper träffa henne.

  • Anonym (U)

    Säg att du inte kommer ta emot besök ALLS under tiden på bb. Men då ska det även gälla din mamma och pappa samt dina nära och kära. Får inte barnets storasyster se sin bror/syster på bb ska det vara samma för dom andra också.

  • Anonym (fundersam)
    Anonym (också mamma) skrev 2014-07-13 00:01:42 följande:

    det finns inget som säger att du måste vara den som tar emot besök. 

    Din sambo kan ta med sig bebis ut i ett besöksrum eller ner i kafeterian om han vill visa bebis för folk som du inte orkar träffa.  

    och tala om för din sambo hur du tänker inför bb-tiden, vill du att fokus ska vara på dig och bebis som behöver få tid för återhämtning och eftervården så måste du vara tydlig med det så inte han tror att han ska kunna ringa dit halva släkten en timma efter förlossningen eller tror att han kan ta med sig dottern dit en hel dag från morgon till kväll.   Säg hur du vill ha det och var också villig att kompromissa. Förbud tror jag inte heller på så att neka dottern att komma blir definitivt en riktig besvikelse för henne som svider hårt och länge men att komma upp och få med bebis ut i fikarummet en kvart och sen gå hem är väl ett bra förslag som alla blir nöjda med? Hon får träffa sitt syskon och du slipper träffa henne.



    Tror knappast någon åker så långt för en kvart. Bättre ta det efter hemkomsten.
  • Anonym (privat)
    Anonym (också mamma) skrev 2014-07-13 00:01:42 följande:

    det finns inget som säger att du måste vara den som tar emot besök. 

    Din sambo kan ta med sig bebis ut i ett besöksrum eller ner i kafeterian om han vill visa bebis för folk som du inte orkar träffa.  

    och tala om för din sambo hur du tänker inför bb-tiden, vill du att fokus ska vara på dig och bebis som behöver få tid för återhämtning och eftervården så måste du vara tydlig med det så inte han tror att han ska kunna ringa dit halva släkten en timma efter förlossningen eller tror att han kan ta med sig dottern dit en hel dag från morgon till kväll.   Säg hur du vill ha det och var också villig att kompromissa. Förbud tror jag inte heller på så att neka dottern att komma blir definitivt en riktig besvikelse för henne som svider hårt och länge men att komma upp och få med bebis ut i fikarummet en kvart och sen gå hem är väl ett bra förslag som alla blir nöjda med? Hon får träffa sitt syskon och du slipper träffa henne.


    Ja det hade vart det optimala men eftersom att det nu faktiskt är 12 mil så lär det inte bli en kvart.. Sambon har inte någon släkt vart vi bor nu och då finns det ingen som kan.köra flickan de milen förutom modern. Tror att det är det jag tänker på, att biomamman ska vara en av de första som ser våran bebis....

    Visst vill hon jättegärna träffa sin syster/bror så ska hon ju få göra det, önskningsvis efter hemkomst..
  • Anonym (privat)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-07-13 00:06:42 följande:

    Tror knappast någon åker så långt för en kvart. Bättre ta det efter hemkomsten.


    Jag menar ju det, då blir det säkert fika och flera timmar..
  • Nyfiken gul
    Anonym (privat) skrev 2014-07-13 00:11:13 följande:
    Ja det hade vart det optimala men eftersom att det nu faktiskt är 12 mil så lär det inte bli en kvart.. Sambon har inte någon släkt vart vi bor nu och då finns det ingen som kan.köra flickan de milen förutom modern. Tror att det är det jag tänker på, att biomamman ska vara en av de första som ser våran bebis....

    Visst vill hon jättegärna träffa sin syster/bror så ska hon ju få göra det, önskningsvis efter hemkomst..
    men i så fall är det ju ett icke-problem egentligen. Om ni inte har släkt i närheten så lär det ju inte dyka upp såna besökare och det är 12 mil mellan sjukhuset och dottern så lär ju knappast exet vara beredd att köra dom milen för en stunds påhälsning. Hon kanske vill träffa dig lika lite som du vill träffa henne... 

    men jag röstar fortfarande på ärlighet. Tala med din sambo om saken och förbered dottern på att hon kan gosa så mycket hon vill så fort ni kommer hem från bb. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Vill INTE att styvdotter ska komma på BB