• Anonym (A)

    Vidriga I-land

    "Jag förtjänar det här" är en tanke som ofta slår mig när jag är på väg att köpa något jag inte är i direkt behov av. Att jag förtjänar saken gör att jag kan gå rakryggad förbi hemlösa och tiggare, "de kan väl ta tag i sitt liv själva" tänker jag.


     


    Men sedan kommer samvetet och jag undrar varför jag inte hjälpte någon annan istället för att köpa något onödigt. På senaste tiden har jag rent av äcklats av människor som shoppar loss, köper mängder mat varav en del antagligen slängs och "unnar sig" märkeskläder eller dyr inredning.


     


    Medan det finns människor som inte har råd med en cykel till barnet, ordentlig mat eller att någonsin åka på semester. Sedan finns det såna som inte har något alls utan bor på gatan och lever på allmosor. I andra länder dör folk som flugor för att de inte ens har rent vatten.


     


    Ser ni inget samband med att vissa har det skit medan vi oftast har det skitbra?


    Vi stillar vår medmänskliga ångest med fler besök i shoppinggallerian, eller bryr vi oss helt enkelt inte?

  • Svar på tråden Vidriga I-land
  • ITpappan

    Vi är människor helt enkelt.

    Lösningen är väl t ex kommunism - men det vet vi ju hur det fungerade. Ond bråd död.

  • Virriga Vera

    Det måste vara svårt att leva sitt liv genom att se det i antingen svart eller vitt. Det har aldrig slagit dig att det finns massor med människor som har det gott ställt som genom olika föreningar skänker mängder till utsatta både utom och inom våra gränser?


  • Anonym (A)
    Virriga Vera skrev 2014-07-14 13:49:18 följande:

    Det måste vara svårt att leva sitt liv genom att se det i antingen svart eller vitt. Det har aldrig slagit dig att det finns massor med människor som har det gott ställt som genom olika föreningar skänker mängder till utsatta både utom och inom våra gränser?


    Det är väl just gråzonen som gör att folk skiter i sina medmänniskor?
  • Anonym (A)
    ITpappan skrev 2014-07-14 13:48:03 följande:

    Vi är människor helt enkelt.

    Lösningen är väl t ex kommunism - men det vet vi ju hur det fungerade. Ond bråd död.


    Korruption finns antagligen även utan kommunism. Men nej jag är inte för ett kommunistiskt samhälle, jag bara undrar om vi behöver allt vi har blivit itutade att vi behöver. Mer pengar till mig borde betyda mindre pengar till någon annan.


    Visst kan jag jobba och bara skänka mina pengar till välgörenhet, men är det inte bättre att människor själva får jobba ihop lönen? Nej, inget arbetsläger - men att vi hjälps åt att dela på jobben och tiden?

  • Virriga Vera
    Anonym (A) skrev 2014-07-14 13:59:38 följande:
    Det är väl just gråzonen som gör att folk skiter i sina medmänniskor?
    De flesta skiter faktiskt inte i sina medmänniskor, de lyckas nog både handla, unna sig och på ett eller annat sätt hjälpa andra.
  • Anonym (A)
    Virriga Vera skrev 2014-07-14 14:17:08 följande:
    De flesta skiter faktiskt inte i sina medmänniskor, de lyckas nog både handla, unna sig och på ett eller annat sätt hjälpa andra.
    Är det sant då, eller är det en skröna att de med mer pengar ger flitigt till hemlösa, unicef, röda korset osv? Har mer märkt att de som inte har så mycket är villiga att ge oftare en någon som har så det räcker och blir över, eller så ger de till cancerfonden el dyl vilket ofta har att göra med att någon bekant haft cancer - säger inte att det är dåligt, absolut inte.
  • Virriga Vera
    Anonym (A) skrev 2014-07-14 14:30:56 följande:
    Är det sant då, eller är det en skröna att de med mer pengar ger flitigt till hemlösa, unicef, röda korset osv? Har mer märkt att de som inte har så mycket är villiga att ge oftare en någon som har så det räcker och blir över, eller så ger de till cancerfonden el dyl vilket ofta har att göra med att någon bekant haft cancer - säger inte att det är dåligt, absolut inte.

    De som har pengar skänker nog större summor och väldigt ofta anonymt. Därför så syns det inte så som de som ofta pratar om hur och vad de skänker. Glöm inte att det inte enbart gäller pengar, det kan lika gärna vara tid och förnödenheter som man kan skänka.
  • realist14
    Anonym (A) skrev 2014-07-14 13:36:06 följande:

    "Jag förtjänar det här" är en tanke som ofta slår mig när jag är på väg att köpa något jag inte är i direkt behov av. Att jag förtjänar saken gör att jag kan gå rakryggad förbi hemlösa och tiggare, "de kan väl ta tag i sitt liv själva" tänker jag.


     


    Men sedan kommer samvetet och jag undrar varför jag inte hjälpte någon annan istället för att köpa något onödigt. På senaste tiden har jag rent av äcklats av människor som shoppar loss, köper mängder mat varav en del antagligen slängs och "unnar sig" märkeskläder eller dyr inredning.


     


    Medan det finns människor som inte har råd med en cykel till barnet, ordentlig mat eller att någonsin åka på semester. Sedan finns det såna som inte har något alls utan bor på gatan och lever på allmosor. I andra länder dör folk som flugor för att de inte ens har rent vatten.


     


    Ser ni inget samband med att vissa har det skit medan vi oftast har det skitbra?


    Vi stillar vår medmänskliga ångest med fler besök i shoppinggallerian, eller bryr vi oss helt enkelt inte?


    Varför skämmas? Du har väl dyra studieskulder och jobbar hårt som alla andra?
    Pengar är ju inget man bara "har", såvida men inte suttit på arslet hela livet och fått ett stort arv.


  • Dixie

    kommunism kan ju kanske verka logiskt i teorin - men det funkar ju uppenbarligen inte i praktiken! 

  • Anonym (det kommer)

    Bekymra dig inte, så som det ser ut nu så ger jag inte sverige mer än 10-20 år innan allt kollapsar och du får uppleva det du längtar efter då fattigdom och misär.


     

Svar på tråden Vidriga I-land