• maxesmamma

    Biltips?

    Lämnade in ena bilen på lagning av topplocket för ett par veckor sedan och fick nu tillbaka bilen i sämre skick än vad den var när vi lämnade in den .
    Hade självklart åkt tillbaka med bilen om det vore så att vi inte hade lämnat in den hos en privat person men så var ju dock ej fallet .

    Så nu står jag och sambon här med en bil kort och går i tankar på att köpa oss något lite nyare , kring -08 och uppåt .
    Men vi behöver dock tips och råd på vilken bil som passar bästa som familjebil .

    Själv har jag länge varit intresserad av en passat kombi men de är ju även rätt dyra i inköp .

    Så vad säger ni gott folk ? Vad har ni för erfarenhet av bilar :) ?
    Tack på förhand .

  • Svar på tråden Biltips?
  • antonbe

    Svårt att säga utan att veta till vad ni ska ha bilen, hur många barn ni har, hur mycket packning et.c. Själv gillar jag de sjusitsiga bilarna som börjat komma, t.ex. Ford S-Max, VW Life Caddy, Citroen C4 Grand Picasso. 

  • ölburk2

    Tveklöst en sydkorean, ger mest bil för pengarna idag, alltså Hyundai eller lillasyster KIA.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Mentat

    Prova siten www.bilsvar.se där ni kan specificera vad ni har för krav på bilen och se vilka modeller som stämmer in på era krav. Kanske dyker det upp några märken och modeller ni inte alls hade tänkt på.

    När ni snävat in kriterierna så pass att det bara återstår några få modeller börjar det bli lönt att på andra sätt se vilken som passar er bäst.

  • ölburk2
    Mentat skrev 2014-07-29 13:12:29 följande:

    Prova siten www.bilsvar.se där ni kan specificera vad ni har för krav på bilen och se vilka modeller som stämmer in på era krav. Kanske dyker det upp några märken och modeller ni inte alls hade tänkt på.

    När ni snävat in kriterierna så pass att det bara återstår några få modeller börjar det bli lönt att på andra sätt se vilken som passar er bäst.


    Tillägg till ovanstående, å kräv alltid att få bilen testad, t.ex. hos Motormännen., kostar en slant, men det är det värt.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Rataxes

    Jag gillar ju stora rejäla bekväma bilar med gott om utrymme. Bryr mig i ärlighetens namn väldigt lite om förbrukning och miljöklasser hit eller dit. Så länge den tar mig och minst 4 till med packning från A till B oavsett väder så är jag nöjd. 
    För mig är den perfekta familjebilen en fullutrustad Chevy Suburban eller motsvarande.


    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • ITpappan

    Vi har ägt tre Audi nu senast: en Audi A3 2.0t Quattro 200hk 2006, därefter en Audi A4 Avant 1.8TFSI 2009 och nu en Audi A4 Avant 2.0TDI 177hk Quattro 2013.

    A4 kan jag varmt rekommendera som familjebil (väldigt driftsäker) om du har max 2 barn. Vid tre barn eller fler rekommenderar jag en Audi A6 Avant.

  • boegroev

    Passaten är bra. Man får vad man betalar för när det gäller bilar så det finns en anledning till att den kostar lite mer.

    Sen finns det ju även VW Sharan. Den äldre karossen finns till överkomliga priser och är fantastiskt mångsidiga. Alla stolar (utom dom två främsta) går att plocka ut individuellt. Den kan gå från sjusitsig familjebuss till tvåsitsig laståsna på fem minuter. Finns med både bensin och diesel. Fyrhjulsdrift och automat låda finns också men kostar extra även på beg.marknaden.

Svar på tråden Biltips?