• Äldre 15 Jul 00:05
    3806 visningar
    9 svar
    9
    3806

    Behöver hjälp med mina små syskon som bor i Lettland <3

    Hej!
    Jag är en tjej i 20:i års åldern som kommer från Lettland men har fått chansen av en svensk familj till ett bättre liv i Sverige sen jag var 7 som sommarbarn . Jag är jätte tacksam över att jag fick den chansen:)
    Nu är det så att jag har 3 syskon som bor i Lettland hos sin mamma som har det jätte svårt och fattigt:( Mamman har inget jobb och pappan till två av barnen har alkohol beroende och detsamma med andra pappan till det ena barnet så ni vet nog vad det innebär- bråk, slagsmål och alkohol kommer före allt annat, där av kan det bli dagar, många dagar utan riktig mat eller ingen mat alls:(
    Jag har hjälpt och hjälper så mycket jag kan med det kläder och saker till huset, när jag väl har tjänat ihop lite pengar så kan jag skicka lite till mamma också. 
    Syskonen har varit hit till Sverige och hälsat på i några veckor när jag har haft råd och pengar för det, men jag känner att jag kan inte hjälpa dom tillräckligt som kan leda till en bra framtid.
    Syftet med denna brev är att  hitta ngn familj som kanske kan tänka sig att ta mina små syskon över sommar som sommarbarn eller över vinterlov,blir även tacksam över andra ideer eller tips vad ni tycker att jag ska göra. 
    Tjejerna är 3 och 6 och killen 9 år gammal, jag blir bara så ledsen över att så små oskyldiga barn ska få leva utan mat,utan riktigt värme på vintern, utan varmvatten så dom kan duscha.......:( blir så ledsen utav att höra deras små röst genom telefonen att dom är hungriga och vill äta men det finns inget att äta:( Jag försöker verkligen hjälpa dom så mycket jag kan , men jag behöver verkligen er hjälp som kan hjälpa dessa små barnen, hjälpa dom att ta bort dom mörka dagarna och ge dom lite mer av dom ljusa dagarna <3 
    Jag vet inte om det är rätt eller fel utav mig att lägga ut detta på nätet men jag är så ledsen och vill längre inte höra dom gråta varje gång när jag ringer eller höra min mammas desperata röst som  ber om hjälp när jag inte kan hjälpa så mycket som jag skulle vilja :( 
    Blir så tacksam för svar /Elina 

  • Svar på tråden Behöver hjälp med mina små syskon som bor i Lettland <3
  • Äldre 15 Jul 00:13
    #1

    Har du svenskt medborgarskap? Eller pm uppehållstillstånd? Om  inte så kan du ju söka? Och sen söka på anhörig? Kolla upp det.

    Lettland är ju med i eu, så chansen kanske finns att få dina syskon hit, om du berätter cit. för migrationsverket?

  • Äldre 16 Jul 22:06
    #2

    Jag är inte svensk medborgare och har bara studieuppehållsrätt och för att söka till ngt annat tar jätte långt tid :(

  • Äldre 27 Jul 17:38
    #3

    Var gör du annars? Studerar/jobbar? Din mamma kan komma hit tillsammans med sina syskon som EU-medbörjare, men de alla behöver någonstans att bo då, till exempel hos dig. Sedan kan mamma söka jobb och bo kvar här i tre månader. Det brukar lösa sig med tiden.
    Mina vänner kom hit från Estland och det var kämpigt första tiden, fick bo hos sina kompisar, men nu är det bättre.

  • Äldre 30 Jul 20:48
    #4

    Hejsan, tycker du är otrolig som försöker hjälpa din familj Jag vill absolut hjälpa till på det sätt jag kan, kan du inte skicka ett meddelande så kan vi prata vidare? :) 

  • Äldre 3 Aug 17:36
    #5

    Jag jobbar och ska snart studera igen, just nu vill jag bara få mina små syskon bort från Lettland, bort från en pappa som skriker och slår dom nästan varje dag, min lillebror vägrar att gå hem på grund av honom så han tältat ute nu medans det är fint väder, jag kan ej hjälpa dom mer än att skicka pengar och kläder men jag kan inte, har inte råd att skicka pengar till dom hur länge som helst:( därför skriver jag här och hoppas på att ngn kanske önskar sig barn och vill adoptera eller ta hand om dom under en kortare tid tills allt annat löser sig, jag vet inte vart jag ska ta mig till.......:(

  • Äldre 3 Aug 18:24
    #6

    Var bor du någonstans?

  • Äldre 3 Aug 22:29
    #7

    Dalarna/Borlänge

  • Äldre 16 Aug 23:06
    #8

    Om jag kan ställa upp och hjälpa till. Hur kommer dom hit då ?

  • Äldre 21 Aug 15:44
    #9

    Jag hämtar dom såklart, men vart bor du, vill inte att dom ska vara så långt bort :(

Svar på tråden Behöver hjälp med mina små syskon som bor i Lettland <3