• Mina barn är Görel å Malte

    Tips på nyttiga och goda saker att äta till hungrig fast sjuk treåring!

    Som rubriken lyder!

    Kan vara allt från äpple till mannagrynsgröt till potatissoppa till nötbarer.
    Inte allergisk och gillar det mesta

  • Svar på tråden Tips på nyttiga och goda saker att äta till hungrig fast sjuk treåring!
  • Anonym (Iris)

    Tja, vill man ha sting (fråga) finns chili sin Carne utan alkohol och Sambal Oelek. Min dotter på 7 och ett halvt och tycker det är skönt i halsen med sambal!

    Har man lätt att svälja men ändå ont i halsen är ju Sushi ett bra val.

    Broccoli är en Gud om din lilla tjej/kille gillar det. Mjukt, gott, mättande och enkelt.

    Soppa är ett lovande alternativ! Ha potatis och purjolök, ost och majs i, testa broccoli, nässlor, spenat eller linser. Eller låt lillen välja själv. Är det väldigt svårt att svälja kan man mixa allt:)

    Kålstuvning är inte helt fel.

    Linser, mosade, mixade eller nåt sånt är ju också bra om lillsingen diggar det.

    Fruktsallad och juice är fruktiga, vitaminrika och jättegoda alternativ.

    Potatismos är ju jäkla smarrigt. Falukorv är ju fasika gott... Dock kanske inte så nyttigt ^ ^

    Välling och gröt är ju festligt,.

    Kul att låta kidset testa te. Annars fins ju silverte. Vatten och socker.

    Riktig choklad (inte oboy) är ju gått, lent och nyttigare en oboy iaf.

    Gör vattnet smarrigare med apelsin, citron eller gurka.

  • pigglet

    Om det inte gäller magsjuka så är det väl bara at låta barnet äta?

    När barnen är sjuka så brukar de ju ofta inte ha så mycket aptit, så det där att det ska vara nyttigt bryr vi oss inte om ett enda dugg. Hur mycket glass och festis man vill, salta kex, chips... spela roll vad man äter under några dagars sjukdom.

    Men nu verkar det ju som att barnet är hungrigt och vill äta, så det är väl bara att låta det äta samma som ni andra äter tänker jag?

    Gäller det magsjuka så brukar vi först köra med att de ska få behålla flytande någon dag. Festis, vätskeersättning, isglass. Och så salta kex.
    Sedan smörgåsrån med mycket smör eller rostat vitt bröd. Rivet grönt äpple. Äggröra. Kokt potatis och fisk, med mycket smör. Ris med smör.

  • Mina barn är Görel å Malte
    pigglet skrev 2014-07-16 20:57:45 följande:

    Om det inte gäller magsjuka så är det väl bara at låta barnet äta?

    När barnen är sjuka så brukar de ju ofta inte ha så mycket aptit, så det där att det ska vara nyttigt bryr vi oss inte om ett enda dugg. Hur mycket glass och festis man vill, salta kex, chips... spela roll vad man äter under några dagars sjukdom.

    Men nu verkar det ju som att barnet är hungrigt och vill äta, så det är väl bara att låta det äta samma som ni andra äter tänker jag?

    Gäller det magsjuka så brukar vi först köra med att de ska få behålla flytande någon dag. Festis, vätskeersättning, isglass. Och så salta kex.

    Sedan smörgåsrån med mycket smör eller rostat vitt bröd. Rivet grönt äpple. Äggröra. Kokt potatis och fisk, med mycket smör. Ris med smör.


    BymBym skrev 2014-07-16 20:58:49 följande:

    Låt barnet bestämma


    Orkar inte förklara sjukdomen nu, men läkaren (som vi fick råd att gå till av vårdguiden) sa åt oss att äta "nyttigt". Annars kunde det förvärras...

    Nej, det är inte magsjuka men nu har hon ont i halsen. (Så att hon knappt kan svälja)

    Så, sorry, maten behöver anpassas. Dessutom: det skulle vara långvarigt.

    Nu blir ni nyfikna, men orkar inte förklara sjukdomen!
  • Alexi

    Yoghurt levde vår treåring på i vintras när han hade vattkoppor och hög feber. Det kan man ju göra så nyttigt eller onyttigt man vill. Smoothies osv.

  • pigglet
    Mina barn är Görel å Malte skrev 2014-08-12 01:35:33 följande:
    BymBym skrev 2014-07-16 20:58:49 följande:

    Låt barnet bestämma


    Orkar inte förklara sjukdomen nu, men läkaren (som vi fick råd att gå till av vårdguiden) sa åt oss att äta "nyttigt". Annars kunde det förvärras...

    Nej, det är inte magsjuka men nu har hon ont i halsen. (Så att hon knappt kan svälja)

    Så, sorry, maten behöver anpassas. Dessutom: det skulle vara långvarigt.

    Nu blir ni nyfikna, men orkar inte förklara sjukdomen!
    Men fick ni inte remiss till en dietist? Låter som en miss, om läkaren menar att man behöver tänka speciellt på vad barnet äter för att inte förvärra sjukdomen - då ska man få träffa en dietist som berättar vad man bör ge och vad man bör undvika.
    Vi kommer ju aldrig kunna ge rätt råd, eftersom vi inte vet vilken sjukdom det rör sig om. Ta kontakt med läkaren igen och berätta att du känner dig osäker på vad hen menade och att du vill få träffa en dietist, det borde läkaren själv ha föreslagit.
  • Mina barn är Görel å Malte
    pigglet skrev 2014-08-12 22:48:52 följande:

    Men fick ni inte remiss till en dietist? Låter som en miss, om läkaren menar att man behöver tänka speciellt på vad barnet äter för att inte förvärra sjukdomen - då ska man få träffa en dietist som berättar vad man bör ge och vad man bör undvika.

    Vi kommer ju aldrig kunna ge rätt råd, eftersom vi inte vet vilken sjukdom det rör sig om. Ta kontakt med läkaren igen och berätta att du känner dig osäker på vad hen menade och att du vill få träffa en dietist, det borde läkaren själv ha föreslagit.


    OK!
  • Mina barn är Görel å Malte

    Läkaren sa att det inte gick och att jag inte skulle vara så näsvis.

  • Anonym (Iris)
    Mina barn är Görel å Malte skrev 2014-08-21 16:14:09 följande:

    Läkaren sa att det inte gick och att jag inte skulle vara så näsvis.


    Men oj!

    Tipsar dig om soppa, låt Lillen bestämma.

    Gå till andra doktorer! Sök upp dietist på egen hand!
  • Anonym
    Mina barn är Görel å Malte skrev 2014-08-21 16:14:09 följande:

    Läkaren sa att det inte gick och att jag inte skulle vara så näsvis.


    VA?! Allvarligt - vad är det för läkare? Om hen menar att ni behöver anpassa kosten på något sätt är det väl självklart att ni ska få träffa en dietist? Jag fattar ingenting!

    Be att få byta läkare?
Svar på tråden Tips på nyttiga och goda saker att äta till hungrig fast sjuk treåring!